Stan Lee dal světu ikonického Spidermana. Komiksovým fanouškům zas inspiraci pro jejich povolání
Legendární komiksové postavy Stana Leeho vznikaly už od padesátých let. Vytvářel je spolu s editorem Stevem Ditkem a kreslířem Jackem Kirbym. „Během padesátých let šlo o zbrusu nový fenomén, který ohromil miliony lidí. Superhrdinové se zvláštními schopnostmi bránili nevinné lidi přímo v ulicích New Yorku,“ popisuje šéfredaktor serveru Comixzone Lukáš Pokorný. Podle něj byly marvelovské komiksy po boku konkurenčního vydavatelství DC Comics průkopníky superhrdinského žánru.
Komiksoví superhrdinové ze světa Marvel ohromili i nejednoho chlapce v Česku. Ondřej Fleislebr (34) se s nimi poprvé seznámil v jedenácti letech. Jejich tvůrce Stana Leeho obdivoval zejména za to, s jakým nadšením tvořil a oddával se každému projektu. Jeho listopadová smrt ho proto velmi zasáhla. „Nemohl jsem uvěřit tomu, že zemřel můj hrdina. Člověk, který vytvořil mé oblíbené komiksové postavy,“ reagoval Fleislebr.
Od flipbooků k animaci
Právě jeho záliba v komiksech ho přivedla k profesi filmového animátora. „Už při sledování animovaného seriálu Spiderman mě zajímalo, jak se postavy kreslily,“ vzpomíná. V mládí začínal s vytvářením takzvaných flipbooků. „Do malého sešitu jsem si na každou stránku nakreslil pohybující se postavu a rychle listoval,“ popisuje Fleislebr. Protože ale nebyl dobrý kreslíř, našel si jiný způsob sebevyjádření, a to skrz filmovou animaci.
28. prosince 1922, New York – 12. listopadu 2018, Los Angeles
Podílel se na vytváření Fantastické čtyřky, X-Menů, postav Spidermana, Thora, Hulka, Doctora Strange a mnoha dalších.
Pod pseudonymem Stan Lee se Stanley Martin Lieber podepisoval od roku 1941. Poprvé ho použil v komiksu Captain America číslo 3. To byl také první komiks, ve kterém Lee vytvořil textové bubliny.
První filmy vytvářel Fleislebr v osmnácti letech takzvanou ruční animací. „Objekty jsem rozmist´oval různě po místnosti a jejich jednotlivé pohyby zaznamenával na fotoaparát,“ vysvětluje Fleislebr. Tento způsob vytváření filmů si oblíbil, a proto šel studovat loutkovou animaci ve Zlíně, díky čemuž se dostal třeba k letošní práci na filmu Hmyz Jana Švankmajera. I přesto, že Fleislebr ve své profesi komiksy přímo nevyužívá, zůstává jejich věrným fanouškem. Dnes má ve sbírce přes 150 komiksů a nenechá si ujít jedinou premiéru filmu od Marvelu. V jeho kolekci se také nachází desítky triček a svetrů s motivy marvelovských superhrdinů. Mezi nimi samozřejmě nechybí ani postava Spidermana.
Odkaz, který bude žít dál
Právě Spiderman je podle šéfredaktora serveru Comixzone Pokorného nejdůležitější postavou z tvorby Stana Leeho. Poprvé se plnohodnotným superhrdinou stal teenager. „Než vznikl Spiderman, byli teenageři pouze poskoci superhrdinů. Mladí lidé se proto mohli s jeho problémy dospívání, prvních lásek a šikany na střední škole lépe ztotožnit,“ vysvětluje Pokorný.
Podle Fleislebra si Leeho komiksoví hrdinové získávají fanoušky hlavně díky své lidskosti. Mají nejen moc a superschopnosti, ale i špatné vlastnosti. „To se mi líbilo v komiksech o Iron Manovi. Autoři se v něm nebáli ukázat touhu po alkoholu, kterou trpěl hlavní hrdina a miliardář Tony Stark,“ říká Fleislebr. Podobný názor má i student FAMU Vojtěch Mrkus (21). Ten si postavu Spidermana oblíbil proto, že to byl první superhrdina, který nebyl dokonale silný a sebevědomý.
V posledních letech Stan Lee už nové hrdiny nevymýšlel. Dohlížel hlavně na filmy, které vznikaly na motivy komiksů Marvel. „Teď bude žít dílo Stana Leeho hlavně ve filmech Marvel Cinematic Universe. Snad i díky prezidentovi Marvel Comics Kevinu Fiege, který bude pokračovat v odkazu Stana Leeho dál,“ říká fanoušek komiksů Fleislebr. Podle něj mají filmy duši a nejedná se o pouhý komerční produkt. „V opačném případě se bojím, že nastane to samé, co se ságou Hvězdných válek. Po odstoupení jejich tvůrce George Lucase se nové filmy nedrží původního příběhu a pravidel, které Lucas ukázal v první trilogii Star Wars v osmdesátých letech,“ dodává. Fanoušci světa Marvel tak můžou doufat, že si filmy z této produkce i nadále udrží svou jedinečnost a práce Stana Leeho se nezmění k nepoznání.