Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Spaní před obchody a rvačky o zlevněné zboží. Američané si na Black Friday berou i dovolené

Akce Black Friday odstartovala předvánoční nákupní sezónu po celém světě. Páteční slevové akce, na které řada obchodů láká zákazníky, dokáží rozpoutat davové šílenství. Například mnoho Američanů je ochotných stát dlouhé fronty u obchodů i několik hodin před otevřením. O zlevněné zboží se někteří i poperou.

Díky Black Friday se dá nakoupit nejrůznější zboží za nižší ceny. Jde o marketingovou akci spojenou s výprodejem a velkými slevami obchodníků. V Americe je tato událost každoročně velmi očekávaná. „Black Friday má u nás velkou tradici. Já osobně se ho účastním prakticky každoročně, at´ už nákupem v kamenných obchodech či e-shopech,“ říká Američan Alex Kister z Missouri. 

Black Friday, neboli Černý pátek, je vždy na konci listopadu hned po Dni díkůvzdání. Letos datum připadlo na pátek 24. listopadu. „Black Friday u nás není sice oficiální svátek, děti ve školách i státní zaměstnanci mají ale v tento den většinou volno. I ostatní lidé si často berou dovolenou, aby mohli před Vánoci co nejvýhodněji nakoupit,“ vysvětluje Američanka Sam Myersová z Kalifornie.

Elektronika zdarma

Slevy v obchodech se pohybují kolem 20 až 80 %. Zlevněná je celá řada produktů – od šperků až po automobily. Nejčastěji ale lidé nakupují elektroniku nebo oblečení. „Je běžné, že velké obchody, jako je například americký Walmart, rozdávají televize nebo xboxy prvním sto příchozím lidem úplně zdarma,“ říká studentka Myersová. Někteří lidé tak před obchodem kvůli elektronice zdarma třeba i přespávají nebo tam čekají hodiny před otevřením, aby se dostali do prodejny jako první. „Lidé se řídí tím, že kdo dřív přijde, ten pořídí nejlépe,“ vysvětluje Kister nákupní horečku.

Obchody téměř po celé Americe otevírají už v pět nebo šest ráno. „Prodejci mezi sebou o zákazníky ale soutěží, takže některé obchody otevřou třeba i půlnoci,“ říká Kister. Jakmile se dveře prodejen otevřou, stovky, někdy i tisíce lidí se nahrnou dovnitř. „Člověk musí přesně vědět, co chce a pro co jde, protože není možné se po obchodě kvůli obrovskému množství lidí jenom tak procházet,“ popisuje situaci v obchoďácích Myersová. Tvrdí, že jakmile v obchodě člověk jeden kus zboží položí, někdo jiný ho zase okamžitě popadne.

Slevy už jen přes internet

Oblíbená akce Black Friday ale může končit i nejrůznějšími potyčkami. „Někteří lidé se během nákupů dokážou chovat jako blázni. Viděla jsem lidi, kteří si navzájem vytrhávali zboží z rukou. Několikrát jsem byla svědkem i toho, že se lidé dokázali kvůli zlevněným věcem pohádat a párkrát i dokonce poprat,“ říká Myersová. To ovšem neplatí vždy. „Je pravda, že někdy lidi popadne mánie a připomínají vyděšené stádo bůvolů, ale většinou jsou obchody pouze přeplněné a personál zaneprázděný,“ myslí si Kister.

I přesto si ale mnoho amerických obchodníků uvědomilo rizika akce Black Friday a slevy nabízí už jenom přes internetové obchody. Právě tím chtějí zabránit davovému šílenství, které slevy v obchodech vyvolávají. „Po předchozích zkušenostech z nákupů během Black Friday už raději kupuji věci pouze přes e-shopy z domova. Letos jsme si ale s rodinou nastavili budík na čtvrtou ráno, abychom stihli být před obchody v pět, a mohli ty bláznivé davy hrnoucí se do obchodů pozorovat. Je až k podivení, že jsou lidé schopní se kvůli slevám skoro i ušlapat,“ říká Myersová.

Podle amerického webu Blackfridaydeathcount.com bylo od roku 2006 při nákupech zabito už nejméně deset lidí a přes stovku dalších se zranilo. V roce 2008 byl například udupán pracovník Walmartu v Long Islandu poté, co dav nakupujích lidí rozbil přední dveře obchodu a vtrhl dovnitř.


Eliška Neradová
Eliška Neradová
Jsem studentkou druhého ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze. Studuji zaměření Autorská žurnalistika. V Generaci20 jsem už druhý semestr a občas mě to i baví. Kromě psaní moc ráda čtu a jím.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.