Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Skauti, kteří jeli „broukem” do Asie: U Aralského jezera se nám málem stala osudnou duna

Dvojice kamarádů ze Slezska v létě podnikla výlet do východní Evropy a Asie, aby dostali do povědomí český skauting. Cestovali téměř v čtyřicet let starém Volkswagenu Broukovi, kterému dali jméno Naďa. Po celou cestu je však provázely různé technické problémy. U Aralského jezera je musel například zachraňovat řidič kamionu.

Dva kamarádi ze skautu Vladimír Škrobánek (23) a Luděk Brhel (24), kteří bydlí kousek od Opavy, se na počátku července tohoto roku vydali na expediční cestu. Ta podle plánů vedla přes Turecko, Gruzii, pohoří Kavkaz, Rusko, Kazachstán a Mongolsko. Účelem této cesty bylo nejen poznávat nové země, ale také dostat do povědomíčeský skauting. Oba během cesty navazovali kontakty s tamními skauty, rozmlouvali s nimi o jejich zkušenostech a zážitcích ve skupině a rozdávali jim šátky jako upomínku.

Svou cestu odstartovali na Slezské Hartě. Po projetí Evropy zamířili přes Turecko do Gruzie a pak dál na východ. Dvojice skautů si však na cestě prožila nejen velké dobrodružství, ale také velmi často řešila technické problémy, které je provázely celou cestu. Nejčastěji je trápil rozdělovač a pumpa. Dalším problémem, se kterým se potýkali, byly spadlé pedály v mongolské pustině. „Výhoda starého auta byla v tom, že jednoduchý problém se dá lehce opravit, když jsou k dispozici náhradní díly, které jsme naštěstí měli,“ objasňuje Brhel.

Tím však nepříjemné situace nekončily. U Aralského jezera ve střední Asii zapadli v písku. „Nadě se málem stala osudnou jedna písková duna, ze které špatně sjeli a dnem uvízli. Nepomohly nám ani podhrabavačky,“ vypráví skauti. Nakonec jim pomohl ochotný řidič kamionu, který je z písku vytáhl. V Rusku pak ještě museli spravovat stěrače a plynové lanko, které se při cestě utrhlo.

Vůz dostal jméno Naďa

Za osmdesát dní ujeli skauti dvaadvacet tisíc kilometrů. Pro svou cestu zvolili poněkud netradiční vozidlo  – Volkswagen Brouk z roku 1979. Vůz pojmenovali Naďa, protože si tím tak kompenzovali nepřítomnost ženy na cestách. Volby automobilu podle Škrobánka rozhodně nelitují.

Dlouho totiž podle Brhela hledali nějaký originální kus a přemýšleli, který typ auta na takovou cestu dlouho nevyjel. „Pak jsme narazili na jednoho pána z Hodonínska, který právě takový vůz, který jsme sháněli, vlastnil a prodal nám ho,” doplnil Škrobánek. Podle něj se obchodník chvilku zdráhal, ale když mu skauti vysvětlili, k čemu vůz využijí, nakonec souhlasil a prodal jim auto za padesát tisíc korun.

Naďu po návratu z cesty zaparkovali do garáže a nyní jí čeká zimování. „Musíme jí opravit a dát po cestě dohromady ale rozhodně nemáme v plánu se Nadi zbavovat,“ uzavírá Brhel. Za cestu dohromady podle Škrobánka zaplatili přibližně sto tisíc korun. Z velké části čerpali ze svých finančních rezerv, zbytek dostali jako sponzorský dar od servisu Volkswagen Brouk a také od stejnojmenné automobilky.


Melánie Krýslová
Melánie Krýslová
V Generaci 2O jsem již třetí semestr za sebou a nyní působím jako redaktorka a editorka v zahraniční rubrice. Odjakživa mě bavily knížky a psaní různých článků a povídek. V Generaci mám možnost se zdokonalovat a jít si tak za svým snem.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.