Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Politolog: Televizní debaty prezidentských kandidátů v USA mohou rozhodnout o vítězství některého z nich

Tři důležité televizní diskuze a přímé setkání tváří v tvář dvou posledních kandidátů o nejcennější politickou pozici v USA. Donald Trump a Hillary Clintonová mají několik posledních šancí, jak před volbami 8. listopadu získat na svou stranu důležité a možná i rozhodující množství voličů. Podle politologa Vladimíra Hanáčka bývají tyto diskuze vyvrcholením celé kampaně a mohou určit vítěze, zejména při velikém počtu nerozhodnutých lidí.

Prezidentské kampaně ve Spojených státech amerických se blíží ke svému konci. Donald Trump se vypracoval z role velikého outsidera až na hlavního kandidáta Republikánské strany a Hillary Clintonová za demokraty je vůbec první ženou, která se může stát hlavním lídrem USA. Ještě před volbami 8. listopadu se spolu celkově utkají ve třech televizních debatách, ta první z nich se konala 26. září a přilákala rekordní počet diváků. Kandidáty sledovalo živě v průměru až cca 84 miliónů Američanů.Tyto televizní diskuze bývají podle politologa Vladimíra Hanáčka vyvrcholením dlouhodobé kampaně a mohou výrazně ovlivnit celý výsledek voleb. „Pokud se jeden z kandidátů projeví jako nevěrohodný, nebo je až příliš defenzivní vůči svému oponentovi, mohou se preference změnit,“ vysvětluje.

Nejznámějším příkladem z historie je vůbec první televizní debata z roku 1960 mezi Johnem Kennedym a tehdejším viceprezidentem Richardem Nixonem. Kennedy tehdy vsadil hlavně na svou image a podle Hanáčka měl celkově lepší a důvěryhodnější prezentaci. „Působil zdravě, byl opálený a dodržoval oční kontakt s publikem skrz kamery. Nixon byl špatně nalíčený a při odpovědích koukal spíše na moderátora,“ tvrdí Hanáček. Právě tato debata nastartovala popularitu Kennedyho a díky ní dosáhl nejtěsnějšího možného výsledku, pouhých 0,2 % navíc rozhodlo o budoucím prezidentovi USA. Podle průzkumů se prý až polovina voličů Kennedyho rozhodla právě na základě sledování debaty.

Televizní diskuze od té doby získaly na důležitosti a jsou považovány za jeden z klíčových bodů při masové komunikaci s lidmi. „Žádný z kandidátů se poté jako výrazně slabší již neukázal, v diskuzích se utkávají vyrovnaní soupeři,“ vysvětluje Hanáček.Situace Kennedy – Nixon se však může opakovat letos, podle politologa je veliké množství nerozhodnutých voličů a právě televizní souboje mezi Trumpem a Clintonovou mohou hrát významnou roli při přesunu preferencí na jednu či druhou stranu.

Sociální sítě táhnou

Hanáček tvrdí, že podobně klíčové jako televizní debaty jsou dnes sociální sítě a prezentace na nich. Kandidáti a jejich tým podle něj musejí odrážet organizované útoky tzv. „trollů“ ze strany konkurence, kteří mají jenom za cíl vyprovokovat, a zároveň přitom působit přesvědčivě a sebevědomě. „Podobně jako v televizních debatách navíc musí neustále oslovovat nerozhodnuté lidi,“ dodává.

Ve velikosti účtů na sociálních sítích momentálně vede Trump, ten má na svém Twitterovém profilu přes 12 miliónů sledovatelů a celkově mu na světě patří 131. příčka. Podle serveru SocialBlade.com roste jeho profil každým dnem o desetitisíce nových zájemců, po úvodní televizní debatě 26. září mu jich přibylo hned téměř sto tisíc. Soupeřka z řad demokratů je na tom o něco hůře s 9 milióny a například současný a brzy končící prezident Spojených států amerických Barack Obama nasbíral na své konto dokonce až 77 miliónů lidí.


Jakub Šedivý
Jakub Šedivý
V Generaci20 působím již třetí semestr. Baví mě na ní volnost při výběru témat. Rád píši o zahraničních politických událostech, protože si díky nim udržuji přehled o dění ve světě. Mezi mé záliby patří hlavně elektronická hudba.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.