Novinář má pouze jednu reputaci, říká šéfredaktorka deníku SME
Jednou z klíčových zásad v novinářské profesi je dodržování etického kodexu. Etika v médiích a zodpovědnost novinářů je dlouhodobě probíraným tématem. A to proto, že média mají velkou sílu v ovlivňování a formování celospolečenského názoru. Debata na toto téma proběhla také na čtyřdenním workshopu Young Journalists for Tomorrow´s Europe, který se konal poslední říjnový týden v Bratislavě.
Nakonferenci, které se zúčastnilo 21 mladých novinářů ze zemíVisegrádské čtyřky – Česka, Slovenska, Maďarska a Polska –byla etika v médiích jednou z hlavních otázek. V panelové diskuzi na téma novinářské zodpovědnosti promluvila šéfredaktorka slovenského deníku SME Beáta Balogová. Jejíž deník loni koupila česko-slovenská investiční skupina Penta Investments, která letos vstoupila i na český mediální trh.
Šéfredaktorka upozornila především na dobré jméno, které by si každý žurnalista měl udržet. „Novinář má pouze jednu reputaci. Napsat článek dokáže skoro každý, ale o etické rovině rozhodujeme sami za sebe,“ zdůraznila v debatě Balogová. Připomenula také, že žurnalista by neměl upouštět od novinářských zásad ani ve svém osobním životě.
Loajálnost ke čtenářům
Zásadní je podle Balogové uvědomit si, že největší zodpovědnost za své jednání má žurnalista vůči čtenářům. „Novinář musí vždy vše přiznat. A když udělá chybu, měl by ji také reflektovat,“ řekla šéfredaktorka a dodala, že není možné si fakta vymýšlet. „Žurnalistika není fikce,“ kladla důraz Balogová,
Pokud si ovšem novinář není jistý, zda se ve svém textu zachoval eticky správně, je dobré si podle Balogové dilema zapsat a vrátit se k němu později. Na sebereflexi není nic špatného, naopak je pro novinářskou práci velmi podstatná.
Stejně jako ke čtenáři musí být žurnalista otevřený i k respondentovi. „Zdroj se kterým mluvíme, musí vždy vědět, že mluví s novinářem,“ podotkla Balogová. Důležité je také mít s respondentem dobrý vztah. Žurnalista by se měl zajímat o zpětnou vazbu. Čemu se však musí u rozhovoru vyvarovat, je manipulace s dotazovaným člověkem. „Není dobré tlačit zdroj do odpovědí, které si připravíme,” dodala Balogová.
Foto: Michal Lukáč