Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Merkelová vyhrála volby díky stabilní ekonomice. O voliče přišla kvůli uprchlíkům

Současná německá kancléřka Angela Merkelová si připsala již čtvrté vítězství v parlamentních volbách. V neděli 24. září pro její Křest´anskodemokratickou unii (CDU) hlasovalo 35 % voličů. Od posledních voleb v roce 2013 je to ale pokles o více než šest procent. Stále jde o dobrý výsledek, sama Merkelová však na tiskové konferenci po volbách přiznala, že očekávala víc.

Za poslední roky se kancléřka Angela Merkelová zapsala do povědomí široké veřejnosti kladným postojem k uprchlíkům. A to i u lidí za hranicemi Německa. Právě vstřícnost, se kterou vpustila do země miliony uprchlíků i migrantů, kancléřku degradovala nejen v očích německých voličů, ale i u části české veřejnosti.

Hlasy jí přesto svěřila více než třetina Němců. „Merkelová ovládla většinu voličů, přisvojila si i některá tradičně levicová a ekologická témata, například odstup Německa od jaderné energie. Bere tak voliče socialistům i Zeleným,“ vysvětluje bývalý zahraniční reportér České televize Martin Jonáš. Podle něj ale kancléřka svým postojem dostatečně nezaujala pravicové voliče. Do Spolkového sněmu se tak s výsledkem téměř 13 % dostala pravicově populistická Alternativa pro Německo. Ta buduje svůj program na odmítání migrace a islámu.

Situace v zemi je klíčová

Německo za vlády Merkelové ekonomicky roste, hrubý domácí produkt se zvedl v přepočtu téměř o bilion dolarů. „Merkelová je symbolem stability a kontinuity vývoje v Německu v letech relativní hospodářské úspěšnosti. Právě to také zdůrazňovaly obě její kampaně. Jinými slovy, radily voličům, že není dobré měnit lídra, když se Německu daří, a zároveň je svět okolo silně nestabilní,“ říká Jonáš. S tím souhlasí i komentátor Hospodářských novin Ondřej Houska. Ve svém komentáři k německým volbám napsal, že Merkelová kampaní sdělovala, že nabízí osvědčenou jistotu, prosperitu a stabilitu.

Jonáš dále upozorňuje, že za vlády kancléřky se v zemi snížila nezaměstnanost a vznikla nová pracovní místa. „Nezaměstnanost je nejen nejnižší od sjednocení, ale přibývá kvalitních míst, krytých sociálním pojištěním, na plný úvazek a slušně ohodnocených,“ vysvětluje Jonáš. Průměrný plat v Německu je nyní podle deníku Bild v přepočtu 117 000 korun měsíčně. I Ondřej Houska zdůrazňuje, že voliči Merkelové si ekonomickou situaci v zemi pochvalují. “Země zažívá hospodářský růst a má přebytek rozpočtu,” napsal ve svém komentáři.

V Česku by kancléřka neobstála

Politice Angely Merkelové stále Němci fandí natolik, že vyhrála volby. Česku by se ale možná její CDU/CSU nedostala ani do parlamentu. Podle Jonáše by Čechům vadil její již zmiňovaný vstřícný postoj k uprchlíkům. „Právě tato politika je v Česku krajně nepopulární,“ vysvětluje Jonáš. Politička by podle něj dosáhla stejného úspěchu, jako například strana KDU-ČSL. Té současné průzkumy slibují 6 % hlasů.

Před Merkelovou po volbách stojí složitý úkol – sestavit vládu. „Vítězství je pro Merkelovou i trochu prohrou. Není jisté, s kým vytvoří koalici. Nezbývá jí vlastně nic jiného, než pokusit se o to se dvěma malými, nesourodými stranami, Zelenými a FDP,“ konstatuje Jonáš. Tyto strany se (kromě AfD a bývalého koaličního partnera Merkelové SDP) dostaly do parlamentu a jsou CDU ideově blíž. Strana bude ale muset ustupovat. Pravděpodobní koaliční partneři vědí, že do vlády s Merkelovou je nikdo nemůže nutit. Pro Zelené je CDU málo ekologicky zaměřená, s FDP si zase nerozumí v otázce daní a zdravotnictví. Kancléřku tak čeká jak krušné sestavování vlády, tak i další čtyři roky ve funkci.


Háta Sassmannová
Háta Sassmannová
Myslím, že není podstatné sdělovat, jak dlouho Vyšší odbornou školu publicitiky studuji. Hlavní je, že mě to stále naplňuje. Ve volném čase ráda vařím, řídím švédská auta a piji dobrou kávu. Mimo to mě plně zaměstnává můj roční ratlík.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.