Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Lidé přestávají věřit seriózním médií. Obracejí se čím dál častěji ke konspiračním webům

Důvěra lidí v média postupně klesá. Jedním z důvodů je podle novináře Martina Nováka i to, že média na základě průzkumů nesprávně odhadla výsledky například britského referenda o setrvání v Evropské unii či amerických prezidentských voleb.

Servery zveřejňující nepravdivé či zkreslené zprávy mají u lidí často větší pozornost než seriózní média. Těm podle průzkumů věří stále méně lidí. Například americký Edelmanův barometr důvěry pro rok 2017 ukázal, že hned v sedmnácti zemích z 28, v nichž průzkum probíhal, mají lidé nejnižší důvěru v média za posledních pět let.Podle novináře zahraniční rubriky Aktuálně.cz Martina Nováka je nejcitelnější propad důvěry v média vidět u tisku. „Koho dřív doporučily britské bulvární noviny The Sun jako premiéra, ten zvítězil. Bylo to tak například v roce 1992, kdy vyhráli konzervativci premiéra Johna Majora, ačkoli favority v průzkumech byli opoziční labouristé,“ řekl Novák na přednášce ve Skautském institutu s tím, že dnes už takovou váhu ani seriózní noviny nemají.

Šéfreportér zahraniční rubriky Aktuálně.cz si myslí, že lidé raději vyhledávají zdroje informací, které se shodují s jejich náhledem na svět. Problém je to celosvětový, jak upozorňuje i Richard Edelman, prezident společnosti, která v USAvypracovává výzkumy důvěry ve veřejné instituce. „Lidé dnes vnímají média jako součást elity. Kvůli tomu, že jim přestávají věřit, roste fenomén takzvaných ‚fake news‘,“ uvedl Edelman pro televizi CNBC. Jak dodal, lidé se nyní více spoléhají na zdroje, které před fakty dávají prostor názorům a pocitům.

Dezinformační servery sílí

Novák upozorňuje na to, že mnoho lidí už nevěří, že jim seriózní média říkají pravdu. „Čtenáři se uchylují ke zdrojům, které posilují konspirační teorie,“ uvedl Novák. V Česku podle něj například narůstá popularita webu ParlamentniListy.cz, který publikuje směs pravdivých a dezinformačních zpráv.

Podle Nováka je jedním z důvodů nedůvěry čtenářů i to, že novináři byli jedni z těch, kteří nesprávně odhadli výsledky například brexitu či amerických voleb. „Média už budou opatrnější, co se týče předpovědí. Myslím si, že nebudou referovat tak jasně o předpokládaném vítězství někoho, kdo bude mít v průzkumech převahu jenom třeba jednoho a půl procenta,“ řekl novinář zahraniční rubriky Aktuálně.cz.

Bojovat poctivou novinařinou

V případě brexitu průzkumy nesprávně odhadly, které skupiny voličů se referenda zúčastní, Donaldu Trumpovi zase k vítězství pomohl americký volební systém. Na počet hlasů by sice zvítězila Hillary Clintonová, v USA však rozhodují hlasy volitelů v jednotlivých státech. Média by podle Nováka i proto neměla spěchat s publikováním neověřených informací. „Během americké volební noci zveřejnil analytik Nate Silver, který správně předpověděl výsledky minulých voleb ve všech státech, že Trump na Floridě skoro nemá šanci. A američtí novináři to od něj hned převzali,“ popsal Novák. Jenže právě na Floridě nakonec Clintonová prohrála.

Novák tvrdí, že pokles důvěry je pro seriózní média výzva, aby opět dokázala publikum přitáhnout a přesvědčit o své prospěšnosti pro demokracii. „Jediný způsob, jak tomu lze čelit, je dělat poctivou novinařinu,“ řekl. Je podle něj potřeba nepodléhat zjednodušení a vkusu čtenářů za každou cenu a nepodbízet se v bulvárních titulcích. „Ale je to těžké. My na Aktuálně.cz s tím také máme problém, přece jenom soukromá média musejí vydělávat,“ přidává český pohled Novák.


Nikola Sedloňová
Nikola Sedloňová
Mám ráda kulturu, především literaturu a divadlo. Aktivně se věnuji hudbě, zpívám v komorním sboru a hraji na příčnou flétnu. V Generaci 20 jsem působila dva a půl roku, přispívala jsem do všech rubrik vyjma sportu. Během posledního semestru jsem byla šéfredaktorkou tohoto magazínu.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.