Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Klidně si běž, Marku. Evropě se uleví

GLOSA: Evropská unie se rozhodla více chránit své občany ve virtuálním prostoru. Připravuje změnu pravidel pro zacházení s citlivými daty. Nově je společnosti nebudou smět ukládat mimo území Unie. To se nelíbí společnosti Marka Zuckerberga, Meta, které patří sociální sítě Facebook a Instagram či chatovací aplikace WhatsApp. Ta přišla s ultimátem, a opět se tak projevila jako toxický partner svých uživatelů. Pokud se změna pravidel schválí, bude muset z Unie odejít.

Když se Facebook poprvé objevil, velká část lidí jej považovala za dokonalou sociální sít´. Mohli být neustále ve spojení se svými blízkými i když byli na opačné straně planety nebo navázat kontakt se spolužáky ze základní školy. A co teprve sdílení hromady fotek ze svého soukromí a triviálních myšlenek? Tehdy ještě nejspíš nikdo netušil, jaký manipulátor se z dnes již Mety, jak se společnost vloni přejmenovala, vlastně vyvrbí.

Díky aféře se společností Cambridge Analytica z roku 2016 se ukázalo, že Facebook prodával soukromá data svých uživatelů. Pochopitelně za jejich zády. Přestože už v roce 2011 Zuckerbergova společnost odpřisáhla, že se postará o to, aby se přesně tyto informace k třetím stranám vůbec nedostaly.

Další zásadní rána do křehké důvěry vůči Metě přišla loni v říjnu, kdy její bývalá zaměstnankyně Francis Haugenové vystoupila v americkém Kongresu. Vloni prozradila, že si Facebook a Instagram hrají s city svých uživatelů, aby je co nejvíc poštvali proti sobě. Díky tomu totiž vydělá Meta víc peněz. 

Že já odejdu?

Evropská unie (EU) se ale vzmohla na odpor a řekla Metě a podobným internetovým gigantům jasné „ne“. Soudní dvůr EU v červenci 2020 rozhodl, že ukládání dat Evropanů mimo unijní území porušuje GDPR, regulace pro zacházení s citlivými informacemi osob. Hlavním problémem je, že mezi priority Spojených států patří právo na byznys bez zásahů státu. EU proto nemůže nijak kontrolovat, jestli nedochází ke zneužívání dat jejích občanů. V současnosti se proto připravují nová pravidla. V jednáních je i úplný zákaz posílání dat z Unie do USA.

Samozřejmě netrvalo dlouho a Meta přišla s výhružkou, o které tvrdí, že  výhružkou není. Pokud změna pravidel skutečně nastane, bude nucena z Unie odejít. Nick Clegg, viceprezident společnosti, navíc jen tak mimochodem dodal, že na jejích službách jsou závislé lokální firmy i jednotlivci. 

Podobná reakce se dala očekávat. Zuckerbergova společnost už dala několikrát jasně najevo, že jí jde jen o zisky a s EU ani USA nehodlá jednat jako s rovnocenným partnerem. Vlastníci Mety teď pravděpodobně netrpělivě čekají, až Evropanům dojde, jak moc ji potřebují ve svém životě, sklapnou podrážky a přijdou se omluvit. 

Je načase se rozloučit

Rozhodně by bylo snazší přijmout podmínky Mety a vrátit se do zajetých kolejí. Možná je ale na čase dělat těžká rozhodnutí a s Metou se rozejít nadobro. Ze začátku by Evropany pravděpodobně čekalo náročné období. Spousta lidí používá Facebook nebo WhatsApp pro každodenní komunikaci. A Clegg pravděpodobně o závislosti podnikatelů na službách Mety nelhal. Nemluvě o influencerech, kteří si díky těmto platformách vydělávají na živobytí. 

Na druhou stranu už teď existují platformy s podobnými službami, například Telegram nebo Discord. Rozhodně by netrvalo dlouho, než by se objevil někdo nový, kdo by po Metě zaplnil místo. A možná by byl tou pravou vyvolenou sociální síti. A možná taky ne. Ale Evropané by jednou mohli litovat, že se v toxickém vztahu se Zuckerbergovou Metou rozhodli zůstat. Ten se totiž jen těžko změní. A proto by měli hledat štěstí jinde. 


Jakub Kunc
Jakub Kunc
Jsem studentem třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Baví mě čtení v podstatě čehokoli, kultura a věda.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.