Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Britský nedělník doplatil na touhu po senzaci za každou cenu

Britský bulvární týdeník News of The World vyšel po 168 letech druhou červencovou neděli letošního roku naposledy a 8 674. vydání nedělníku mělo výstižný titulek – Děkujeme a sbohem. Prodávalo se v dvojnásobném nákladu a nejspíš se z něj stane sběratelský kousek. Zajímavý je ale důvod konce týdeníku, za nímž lakonicky řečeno stojí odposlechy.
Značka britského bulvárního nedělníku zdroj: http://guaniar.co.uk/

Značka britského bulvárního nedělníku zdroj: http://guaniar.co.uk/

I z českých médií jsme zvyklí na senzace ohledně politiků, které jsou postaveny právě na nich. Příkladem může být nedávný rozhovor Kristýny Kočí z Věcí Veřejných, který otřásl celou českou politickou scénou.

Jenže je tu výrazný rozdíl. Zatímco v českém případě někdo nahrávku poskytl médiím, v Británii tomu bylo jinak. Tady lidé z bulvárního nedělníku News of The World nečekali na to, až se dostanou k nějaké utajené, důležité a hlavně pikantní nahrávce, ale rovnou si to pojistili a odposlechy si pořizovali sami.

A dotkli se jimi nejen politiků a celebrit, ale i obyčejných lidí. Najatý soukromý detektiv odposlouchával například hlasovou schránku unesené a poté zavražděné Milly Dowlerové. Štěnice bulváru se dostaly i k rodinám pozůstalých po obětech teroristických útoků nebo po vojácích, kteří padli v Afganistánu a Iráku.

Taková honba za informacemi mi přijde už dost za hranou a neumím si ani představit, jak se lidé, kteří někoho blízkého ztratí, musí cítit, když zjistí, že v těch nejtěžších chvílích se jim ještě někdo naboural do soukromí a vydělával na tom peníze? Senzace je senzace. Ale podle mého názoru si mohou média informace sehnat přece i jinak. Možná je to náročnější a nejspíš se novinář nedozví takové věci, jako odposlechem, ale jako cennější zisk se mi zdá etika práce a třeba i úcta.

List se ve svém posledním vydání za odposlechy sice omluvil, ale to až na třetí straně a  slovy: „Ctili jsme vysoké standardy, požadovali je, ale některým, kteří pro nás pracovali nebo pracovali naším jménem, tyto standardy chyběly.“ Nevěřím, že v médiích vedení v čele se šéfredaktorem a vydavatelem nemá tušení, co dělají jeho zaměstnanci a jakým způsobem jeho redaktoři shánějí informace. Vina padá na celou společnost australského magnáta Ruperta Murdocha. Kulhalo i vysvětlení šéfredaktorky Brookosové, že se noviny staly „toxické“. Dočkala se od zaměstnanců jen pískotu a odpovědi, že toxické jsou především kvůli vedení.

Majitel bulvárního listu i celé mediální společnosti News Corporation Rupert Murdoch má už ale za nedělník náhradu. A to další bulvární list The Sun, který tak bude pravděpodobně vycházet i v neděli. V ohrožení je však  Murdochovo získání televize BSkyB. Veřejně se přetřásá, zda je tato mediální společnost vůbec způsobilá vlastnit licenci pro rozhlasové a televizní vysílání.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.