Štítek: is_archive

Čínské prostředí je nabité dravou energií, která mě motivuje, říká umělec Jiří Straka
Svou lásku ke všemu čínskému objevil už v dětství. Malíř Jiří Straka (51) již na základní škole sbíral obaly s čínskými znaky a překresloval si je tuší. Nyní v Číně malbu vyučuje na Ústřední akademii v Pekingu. Umělec, který na čínském trhu prodává své obrazy i za půl milionu korun, vystavuje v galerii Zdeňka Sklenáře do 7. dubna porcelán.

Česká krajinomalba může být odrazem národní hrdosti
Na malířském plátně lze zachytit mnoho skutečností. Jde ale malbou navodit člověku národní hrdost, uvědomění si svého domova nebo lásku k rodné zemi? Mnozí si myslí, že je to možné, a to i u mladších generací. Prostor pro tyto úvahy poskytla Pražská výstava Má vlast, která vznikla jako pocta české krajinomalbě.

Kreslíř Stanislav Tyml: Obrázek auta už funguje jako můj podpis
Přátelé o něm říkají, že se narodil s tužkou v ruce. Přestože Stanislav Tyml (25) nikdy nestudoval výtvarné umění a ani neabsolvoval žádný kurz, pod jeho rukama vznikají kresby a malby oceňované i jinými kreslíři. Kromě obrázků ho zajímá také motorismus, a proto oba koníčky rád spojuje právě na papíře.

Československé filmové plakáty minulého století přinesly nový výtvarný jazyk, říká odborník
Ne každý tuší, že svět kinematografie přípravou, natáčením a následným promítáním snímku nekončí. Filmový plakát minulého století, obzvlášť ten československý, má nemalou kulturní a historickou hodnotu. Jedním z lidí, kteří o tom vědí nejvíce, je Jiří Kofroň z pražského obchodu Terryho ponožky. Největší sbírka filmových plakátů druhé poloviny 20. století v Česku se nalézá právě tam.

Jaroslav Dušek: Divadelníci z Rolničky předvedou pokaždé velký nářez
Známý český herec Jaroslav Dušek (51) se kromě své profese věnuje i pomoci postiženým. V pátek 29. 11 v Divadle Kampa provázel programem souboru Rolnička ze stejnojmenné speciální školy pro mentálně postižené. Kromě toho také moderoval dražbu vyrobených či darovaných předmětů.

Hudbou si lze na ulicích vydělat stovky korun
Klobouk na drobné před osobou na ulici neznamená vždy žebrotu. Dokazují to pouliční umělci, kteří na bulvárech či v parcích usilují o pozornost a i finanční podporu. Pokud si chtějí tuzemští performeři vydělat několik stovek korun, musí mít originální představení. Ty jsou publikem lépe peněžně ohodnoceny.

„Soutěžící vybíráme celý rok,“ říká produkční festivalu Cirkus Cirkus
Zapomeňte na známá vystoupení v promrzlém stanu. Soutěžní festival Cirkus Cirkus přinesl do České republiky novou éru cirkusového umění v komfortním vyhřívaném šapitó. Třetím ročníkem představil moderní strhující show s umělci oceněnými na prestižním cirkusovém festivalu v Monte-Carlu. Vedoucí produkce Kateřina Baumruková mi nastínila průběh příprav i samotného festivalu.

Ninjutsu: umění být neviditelným
Instruktor slovenské školy ninjutsu Kaminari inabikari ryu (škola hromu a blesku) se podělil o své znalosti. Identitu si ale přeje uchovat v anonymitě, neboť podle něj „správný“ ninja nemá být příliš vidět. Dokázal však během chvíle změnit veškeré mé dosavadní představy o ninjutsu. Jste si jistí, že skutečně víte, o jaké umění se jedná a kdo byli ninjové?
Fotogalerie: Osm dní ovládala Prahu umělecká bouře
Festival 4 + 4 dny v pohybu měl jediný záměr. Vytrhnout lidi z koloběhu každodenních ritálů a přimět je na chvíli se zastavit. Tato neobvyklá kulturní akce, která probíhala v našem hlavním městě od 15. do 22. října byla jasnou ukázkou toho, že i z dávno pohřbených míst, se dá udělat prostor pro výstavu uměleckcýh projektů a oživit jej hudbou a tancem. 16. ročník festivalu současného umění nabídl mnoho nevídaného, alespoň malou část, jsem se snažila zachytit.
Umění v krytu: vstup pouze s ochrannou přilbou
Festival současného umění TINA B., který probíhá až do 13. listopadu, je pořádán na netradičních místech v Praze. Jedním z nich je například atomový kryt. Generaci 20 zajímalo, jak na člověka zapůsobí výstava v takovém prostoru.