Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Tandem je způsob, jak zažít volný pád

Vyskočit z letadla ve výšce čtyř kilometrů může v dnešní době i nezkušený parašutista. Stačí k tomu patnáctiminutová příprava a instruktor, ke kterému je nadšenec při seskoku připoután.

Překvapivě platí pravidlo, že z čím větší výšky se skáče, tím je to bezpečnější. Instruktor neboli tandem-pilot má tak více času na řešení případných nečekaných událostí. V České republice se nesmí skákat z menší výšky než je 2 500 m. n. m. a cena tandemového seskoku se pohybuje mezi třemi až čtyřmi tisíci korun.

Parašutismus si může vyzkoušet téměř každý, kdo je starší osmi let a měří alespoň 120 cm. „V Mladé Boleslavi si dokonce v roce 2004 skočil pětaosmdesátiletý pán. Maximální věková hranice tedy není stanovena,“ upřesňuje instruktor tandemových seskoků Jindřich Kantor (47).

Další podmínkou je váha. Toto omezení je především kvůli bezpečnosti v letadle, zabrání se tak jeho přetížení. „ Ačkoli vážím 125 kilo, po předešlé domluvě s provozovatelem nebyl problém skok uskutečnit. V letadle bylo totiž méně lidí než obvykle,“ říká Petr Krejčí (47), který si seskok osobně vyzkoušel.

Hlavně, aby se otevřel padák

Z letadla, které dopraví parašutisty do výšky čtyř kilometrů, je sice krásný výhled, ale nervozita roste. Proběhnou poslední technické úpravy a jde se na seskok. Volný pád trvá přibližně 60 sekund a rychlost se pohybuje kolem 200 km/h.

„Padák se musí otevřít ve výšce 1500 m. n. m. Ten hlavní se v drtivé většině otevře pokaždé, ale může se stát, že při takové rychlosti nastane nějaká chyba, například se zamotá šňůra, a nefunguje tak, jak má. Součástí každé výbavy proto musí být i záložní, “ vysvětluje Kantor. Následný let na otevřeném padáku trvá přibližně 10 minut.

Výjimečně se stává, že někdo po volném pádu omdlí, a to z důvodu hyperventilace, kdy je tělo překysličené. Ale i na takovou situaci jsou tandem-piloti vyškoleni a s klientem se dopraví bezpečně na zem.

Ne každé přistání je hladké

Další vlna adrenalinu se dostaví, když se jde na přistání. Brzdit se totiž začíná až několik metrů nad zemí. „Při správném přistávání by měly být natažené nohy, ale občas se při dojezdu stane, že si někdo narazí kostrč,‘‘ dodává Kantor. Tvrdé přistání nebývá vina pilota, většinou za to může náhlá změna větru.

Nejvíce smrtelných nehod se bohužel stává na plně funkčním padáku. Většinou parašutisté přecení své síly a podlehnou dojmu, že se jim nemůže nic stát. Správný profesionál se nepředvádí. „Tandem je bezpečný sport, nejvíce nehod se stává cestou na letiště,“ říká Kantor.

Na mimořádné situace jsou instruktoři připraveni

Výcviky tandemových pilotů probíhají v Česku již od roku 1992. Každý profesionál musí mít na svém kontě více než 1000 seskoků, osm hodin volného pádu a měl by někdy zažít mimořádnou situaci, kdy musel ve vzduchu řešit nějaký problém. Právě na to se piloti připravují nejvíce.

Během výcviku se tandem-piloti dozví vše o padáku, seskoku i letu samotném. Kromě toho musí mít dobrou orientaci, znalosti meteorologie i fyziky. Znají zakázané manévry a jsou dobří psychologové. „Mí klienti jsou naprosto cizí lidé a každý je úplně jiný. Je důležité lidem pomoci s nervozitou a přimět je, aby mi věřili a komunikovali se mnou, pokud by nastal jakýkoliv problém,“ uzavírá Kantor.


Gabriela Krejčová
Gabriela Krejčová
Jsem upovídaná a někdy až moc aktivní. Téměř vždy říkám nahlas, co si myslím, což považuji spíše za svou negativní vlastnost. Nesnáším, když někdo chodí pozdě. Ráda se bavím a chodím do společnosti. Dříve jsem se věnovala plavání a potápění, teď na to bohužel nemám čas. Miluji dobré jídlo a knihy od Dana Browna.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.