Rallye Dakar se do Afriky už nevrátí, myslí si účastník slavné soutěže Rudolf Lhotský
Přestože město Dakar leží v africkém státu Senegal, stejnojmenná rallye se od roku 2009 jezdí v Jižní Americe. Podle motocyklového závodníka Rudolfa Lhotského, který se Rallye Dakar tento rok zúčastnil podruhé, není reálné, že by se závod do Afriky v budoucnu vrátil. Lhotský o svých zážitcích z nejtěžšího závodu světa mluvil na Motosalonu 2017, který se konal počátkem března v pražském výstavišti Expo Praha. „Organizace A.S.O., pořadatel Dakaru, inkasuje od jihoamerických zemí, ve kterých se závod jede, spoustu peněz. Třeba od Argentiny obdržela asi 80 miliónů dolarů. V Africe by dostala leda tak kamenem do hlavy,” říká Lhotský (41).
Jeho slova nejsou od pravdy příliš daleko. Do Jižní Ameriky se závod přesunul v roce 2009 právě i z bezpečnostních důvodů. Na Štědrý den roku 2007 byli totiž poblíž mauretánského města Aleg zavražděni čtyři francouzští turisté a jeden zraněn. To pořadatele i francouzské ministerstvo zahraničí znepokojilo.
Vytrvalostní závod v těžkém terénu poprvé odstartoval roku 1979. Trasa se neustále měnila, vždy ale vedla přes státy Afriky. V lednu 2008 ale ředitel závodu Etienne Lavigne oznámil, že se Rallye Dakar pro tento rok ruší. Objevily se totiž zprávy, že teroristická organizace Al-Káida se z Alžírska přesouvá do Mauretánie a Maroka, kudy vedla trasa akce. I vzhledem k zabití francouzských turistů měli organizátoři obavy o bezpečnost závodníků. Lhotský si ale myslí, že příčina přesunutí byla jiná. „Hlavním důvodem byly jistě peníze a ne bezpečnost závodníků. Určitě nějaké nebezpečí hrozilo, ale to tam hrozí pořád. Přepadení ozbrojenými zloději nebylo nic nového, závodníci věděli, že jedou do rizikové oblasti, ” komentuje Lhotský. Dodává, že žádný náznak terorismu v Africe neproběhl, přestože se tam stále jezdí jiné závody. Například Africa Eco Race, kterého se účastní soutěžící v automobilech, kamionech a na motocyklech.
Potenciál Jižní Ameriky
Africa Eco Race je následník Rallye Dakaru. Vznikl poté, co proběhl přesun Dakaru do Jižní Ameriky. „Závodníci si na Eco Race rozhodně zajezdí delší trasy. Jižní Amerika je hrozně špatná na přejezdy, jelikož na start musíme urazit 300 kilometrů. Ale zase Rallye Dakar má svou prestiž a většina sponzorů se zajímá spíše o něj,” vysvětluje Lhotský. Podle jeho názoru sponzory láká hlavně mediální zájem o Rallye Dakar. Africký závod zase přitahuje účastníky dobrodružstvím a trasy jsou hlavně vedené v písku.
„K Dakaru patří spíše duny a teplé podnebí. Počasí se tam nemění, zatímco v Jižní Americe jsme přejížděli mezi horkem a nadmořskými výškami, kde byla zima. To závod také hodně ztěžuje,” říká Lhotský. Dodává, že by se mu líbilo jet přes více zemí, než jen přes Bolívii, Argentinu a Paraguay.
„Ředitel Rallye Dakar Etienne Lavigne má vizi, že by trasa vedla přes celou Jižní Ameriku. Startovalo by se v Kolumbii a končilo by se na jihu Argentiny,” říká Lhotský. Přiznává, že by to byla výzva, jelikož by závod trval tři týdny. Lhotský si myslí, že je reálná šance uskutečnit takto dlouhou trasu. Také uvádí, že se řešila i možnost vést akci přes USA a Mexiko. „Potenciál Dakaru v Jižní Americe je obrovský. Ale myslím, že se pár dalších let bude jezdit v Argentině, Bolívii a možná se přidá Chile s Brazílií. Závod se bude stále ztěžovat, o tom celá Rallye Dakar je. Do Afriky se ale nevrátíme,” konstatuje Lhotský.