Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Nejdřív rodiče, pak manažer. Mladí sportovci stále častěji využívají služby profesionálních agentů

Téměř každý mladý sportovec je zvyklý, že mu ze začátku kariéry pomáhají rodiče. Když se ale sportu chce věnovat na profesionální úrovni, začne se poohlížet po manažerovi, který by mu cestu k vysněné budoucnosti ulehčil. Manažer má totiž přehled a kontakty v branži, což rodič svému dítěti většinou nabídnout nemůže. I tak se stále najdou mladí sportovci, kteří zastoupení agentem odmítají.

Bývalému volejbalovému reprezentantovi České republiky a nynějšímu manažerovi sportovců Peterovi Pláteníkovi (36) na začátku sportovní kariéry pomáhali rodiče. „Řešili mé první angažmá ve volejbalovém klubu Odolena Voda. Dopadlo to tak, že jsem pobíral pět tisíc korun měsíčně, ze kterých jsem nevyšel a naši mě museli ještě nějakou dobu sponzorovat,“ vzpomíná Pláteník na dobu před devatenácti lety.

Ani další smlouva v Belgii na čtyři roky nebyla pro Pláteníka výhodná. Po dvou letech přestupil do řeckého klubu, který za něj zaplatit 100 000 euro. Pláteník kvůli tomu, že byl „drahý“, pak pobíral nižší plat. „Až v roce 2004 jsem podepsal smlouvu s profesionálním manažerem, měl jsem ho až do roku 2013, tedy do konce aktivní hráčské kariéry. Nejednou se mi tato služba vyplatila,“ uznává volejbalista. Díky agentovi dostal takové hráčské příležitosti, jaké by si v té době sám nevyjednal, včetně lepšího finančního ohodocení. 

Změna přišla s nabídkami

Rodiče donedávna zastupovali i reprezentanta ve volejbale Lukáše Vašinu (19). Měl za to, že služby manažera nepotřebuje, ohledně volejbalu mu vždy radil otec. „Změna přišla až po úspěšných reprezentačních startech, kdy jsem začal dostávat různé nabídky nejen od manažerů, ale i přímo od klubů,“ vypráví Vašina. Službu manažera mu doporučili zkušenější kamarádi z týmu. Chválili si, že díky agentovi se mohou věnovat pouze sportu a neřešit organizační věci s klubem.

Například juniorský hokejista pražské Slavie Dávid Kohút (20) ale podobný servis nevyhledává. „Mít po boku profesionála má možná své výhody. V sedmnácti letech jsem měl možnost podepsat smlouvu s agentem, já ho ale nepotřebuju. Táta zná lidi od hokeje, a tak mi spoustu věcí domluví,“ vysvětluje Kohút a dodává, že v jeho týmu skoro nikdo agenta nemá. 

Extraligová volejbalistka Anna Suchá (20) to vidí opět jinak. Časem by se ráda prosadila v zahraničí a  je přesvědčená, že jen podpora rodičů už nestačí. Věří, že větší šanci na angažmá za hranicemi Česka má po boku manažera. „Smlouvu s agentem jsem podepsala teprve před dvěma měsíci, ale už teď mám díky němu více času na tréninky a nemusím řešit nic jiného,“ říká Suchá. „Vím, že se na něj mohu stoprocentně spolehnut a to je pro mne ve volejbalové kariéře důležité,“ dodává.

Kontakty po celém světě

Dle Petera Pláteníka je ale spolupráce s agenty v dnešním světě vrcholového sportu potřebná. „Jde o to, že každý umí něco. Rodič zajišt´uje psychickou podporu mladému sportovci a manažer vše ostatní,“ říká Pláteník a vysvětluje, že profesionál má kolem sebe vytvořenou strukturu spolupracovníků a kontakty takřka po celém světě. „Manažer sportovce zastupuje v klubech a zajišt´uje mu veškerý servis, a to i v oblasti marketingu a propagace,“ upřesňuje Pláteník. 


Dáša Šamanová
Dáša Šamanová
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze a již čtvrtý semestr působím v Generaci 20. Tentokrát už na tom, pro mě zatím nejnáročnějším, postu, a to jako šéfredaktroka. I když je náročný, baví mě ze všeho nejvíc. Každým dnem totiž posouvá hranici mých nervů, ale i schopností jednat a editovat články mladších spolužáků, o krok dál. Pocházím z malé jihočeské vesnice, kam se ráda vracím a k životu potřebuji přírodu, cestování a smích.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.