Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Lipsko chce ovládnout německou bundesligu. Fanoušky fotbalu ale jeho úspěch provokuje

Fotbalový tým RasenBallsport Lipsko hned ve své premiérové sezóně v bundeslize skončil na druhém místě. Respekt si tím ale u fanoušků konkurenčních celků rozhodně nezískal. Za úspěchem vidí jen peníze silného investora - potravinářského giganta Red Bull.

RB Lipsko je v pořadí již čtvrtým fotbalovým projektem známého výrobce energy drinků Red Bull. Oproti třem zbylým klubům ze Salcburku, New Yorku a města Brasilia ale nesmí mít název firmy ve svém názvu. Zákaz německého fotbalového svazu klub obešel názvem RasenBallsport, který se dá volně přeložit jako „trávníková míčohra“. Kombinace klubové zkratky RB a obrázku dvou býků v logu majitele klubu jasně evokuje.

Nenávist a urážky

Úspěch týmu, který se během sedmi let dostal z páté ligy až téměř na vrchol bundesligy, vyvolává u fanoušků fotbalu v Německu vlnu nenávisti. Ti si totiž cení klubové historie stejně jako trofejí a titulů. „Vadí nám, že jsou dobří jen díky penězům z nějaké nadnárodní firmy. Je to celé jen o penězích a vytrácí se tím kouzlo fotbalové tradice,“ říká jednadvacetiletý Fynn Hofmann, který od dětství fandí Hamburku.

Hráči Lipska se musí kromě verbálních útoků vyrovnávat i s fyzickými útoky. Například v saské Jeně na přípravném kempu byl jejich autobus zasypán kameny, půllitry a dalšími předměty. V Drážďanech pak vhodili fanoušci tamního Dynama na hřiště býčí hlavu.

„Chápu, že pro zbytek Německa není ideální, když klub z východní části země začne přehrávat tradiční kluby. Ale to, že za ním stojí peníze, je jen vývoj, který se nedá zastavit,“ komentuje nenávist vůči Lipsku bývalý fotbalista Pavel Kuka, který velkou část své kariéry strávil v Německu. „Navíc je to i o lidech ve vedení a v týmu. Pokud by to bylo jen o penězích, tak by týmy jako Bayern a nebo Dortmund měly být k neporažení, což rozhodně nejsou,” dodává. Příkladem jsou podle Kuky i týmy jako Chelsea nebo Manchester City, které by bez příchodu investorů dnes jen těžko konkurovaly těm nejlepším.

Zázemí odpovídající bundeslize

Sportovní úspěch Lipska doprovází zvýšený zájem o vstupenky. I proto vedení klubu chystá přestavbu stadiónu, která zvedne kapacitu ze 43 na 58 tisíc diváků. RasenBallsport se v Lipsku ujal – dokázal obléct celé město a region do bílo-červené, která je pro tým typická. „Takovýmto projektům fandím. Když má tým zázemí, které odpovídá úrovni bundesligy a je schopný nalákat desítky tisíc fanoušků na zápas, tak to jedině pomůže fotbalovému prostředí.” dodává Kuka.

Úspěch Lipska vidí Kuka především v kvalitní práci s mladými hráči, kteří se chtějí ukázat v tom nejlepším světle. Tahouni týmu, kterými jsou reprezentanti Švéd Emil Forsberg a Němec Tomi Werner, by se podle něj prosadili i v jiných klubech s nejvyššími ambicemi. „Lipsko nevzniklo ze dne na den a to že tam jsou právě tihle hráči, kteří k sobě skvěle zapadají, je jen důsledkem toho, že klub má silné zázemí, které je dokáže přitáhnout,“ dodává Kuka.

Je otázkou, jak se Lipsku bude dařit v následujících sezónách. Čeká je ještě dlouhá a soustavná práce spojená s udržením kvality kádru. Kuka očekává, že teď bude pro klub nejtěžší udržet hráče navzdory zájmu velkoklubů a jejich agresivní finanční politice. Ačkoliv Kuka soudí, že tým ještě není připravený na úspěchy v evropských soutěžích, pro bundesligu je jen dobře, že se zvýšil počet adeptů na zisk titulu.


Vítek Nešpor
Vítek Nešpor
Tento semestr je pro mě v Generaci 20 již druhým. V tom minulém jsem psal články se sportovní tématikou, nyní vedu zahraniční rubriku. Ve volném čase rád sleduji sport, především pak fotbal a tenis, které si vždy rád zahraji.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.