Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

KOMENTÁŘ: Medaile bez potu a dřiny? Počítačové hry nejsou sport

Hlavní definicí sportu je aktivita a pohyb. Naopak při hraní počítačových her se jen sedí. Přesto nově Asijský olympijský výbor uznal za sport právě i počítačová klání. Poprvé se „počítačovky“ mezi medailové disciplíny zařadí roku 2022 na Asijských hrách. Mohly by tak mít nakročeno k tomu, aby se objevil i na olympijských hrách.

Když si člověk představí klasického hráče počítačových her, uvidí pravděpodobně tlouštíka se sluchátky na hlavě. Někoho, kdo nevypadá, že by měl vyhrávat olympijské medaile a měřit se v úspěšnosti s vrcholovými sportovci. Je zvláštní, že by mohl být oceněn medailí stejné důležitosti člověk, kdo roky fyzicky dřel, ale stejně tak i ten, který prostě jen seděl a „bušil“ do klávesnice. Olympijský výbor v Asii to ale vidí jinak. Na začátku dubna 2017 totiž počítačové hry oficiálně zařadil na seznam sportů v Asijských hrách pro rok 2022. Ty jsou hned po olympijských hrách – co do počtu disciplín – největší sportovní událostí na světě. 

Debaty o tom, zda takzvané e-sporty budou považovány někdy za sport, se vedly už dříve. Jenže – není náhodou hlavním atributem sportu pohyb? Jednoznačně ano. Sport z definice znamená „pohybovou fyzickou aktivitu, jež je provozována dle určitých pravidel a jejíž výsledky jsou měřitelné a porovnatelné s jinými účastníky téhož sportovního odvětví“. 

Nominované počítačové hry se většinou sportu netýkají ani svým obsahem. Ani tím se tedy sportovním fanouškům přiblížit nemohou. Na seznamu her se objevil například Counter Strike, tedy klasická střílečka či Starcraft 2 – strategická sci-fi. Proč jsou tedy nazývané jako e-sporty? Kde je sport, kde fyzická aktivita? Chybí. Stejně jako například u šachů, či závodů ve formulích, které na olympiádu dosud právě proto zařazeny nejsou. 

Přesto Asijský olympijský výbor počítačové hry jako sport uznal. Pokud budou mít v roce 2022 na Asijských hrách úspěch, existuje dokonce podle olympijského výboru jistá pravděpodobnost, že se po následujících čtyřech letech objeví poprvé i na Olympijských hrách. Tedy na akci, kterou celosvětově sleduje přes stovky milionů diváků. Právě sledovanost je klíčová i u e-sportu. Poslední herní klání Intel Extreme Masters roku 2017 v polských Katovicích sledovalo přes 46 milionů diváků. Popularita „počítačovek“ je vysoká. Další argument pro to, že e-sporty mohou zůstat výsadou počítačové komunity a tematických mistrovství světa? Ano, existují jistě vynikající hráči e-her. Srovnávat je ale s vrcholovými sportovci? To prostě nejde.


Tereza Pořízková
Tereza Pořízková
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Mezi mé koníčky patří především sport, psaní, navštěvování kultury, tanec a cestování. Mám ráda přírodu a využívám ji jak k relaxu tak k zimním či letním sportům, jako jsou například jízda na kole, či lyžování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.