Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Fotbalisté na Twitteru: vděk fanouškům i spory s protihráči

Vedle Facebooku se jedná o nejznámější a nejpoužívanější sociální sít´. A tento trend není opomenut ani slavnými osobnostmi. Velké oblíbenosti se Twitter v poslední době těší i u známých jmen světového fotbalu.

Tweety (v překladu „ptačí šebetání“) se ozývají hlavně z Anglie a Španělska, tedy ze států, kde se podle odborníků i fanoušků hrají dvě nejlepší ligové soutěže. Nabízí se proto domněnka, zda Twitter nefunguje nejen jako prostředek pro komunikaci, ale také pro zviditelnění se. „Jak řekl George Orwell, žurnalistika je tisknout to, co nikdo jiný nechce, vše ostatní je PR,“ podotýká sociolog a publicista Vojtěch Bednář. Dodává také,podle čeho se dá jednoduše odhalit záměr fotbalistů píšících na Twitter. „Kdo dělá tuto sebe prezentaci za účelem sbližování se s fanoušky a pro koho jde o komerční podporu by mohla odpovědět otázka, zda si svou prezentaci daný člověk vede sám, nebo zda za něj komunikuje někdo jiný“ domnívá se Bednář.

Že jde často o obojí dokazují slova anglického fotbalisty a obránce Manchesteru United Ria Ferdinada. Ten patří na Twitteru vůbec k nejaktivnějším zástupcům kopané. Například jen v průběhu prvního únorového dne se Ferdinand ze svých pocitů prostřednictvím této sítě vyznal jedenáctkrát. Své počínání vysvětlil v rozhovoru pro mezinárodní fotbalový měsíčník Profootball, kde uvedl, že své fanoušky odměňuje za jejich přízeň informacemi o sobě. Zároveň ale nepopírá, že touto činností myslí také na kariéru, která bude následovat po té fotbalové. Stoper anglického národního týmu a posledního ligového šampiona už nyní produkuje filmy, vlastní nahrávací studio a vydává digitální magazín.

Sociální sítě ovlivňují i mladé hráče

Kromě Ferdinanda, jsou také hráči, kteří se sdělováním svých zážitků zkrátka baví. Bude to zřejmě i jejich věkem. Velmi aktivními přispěvateli jsou například mladé naděje londýnského Arsenalu Jack Wilshere a Emmanuel Frimpong. Oba hráči se s fanoušky rádi dělí o své dojmy nejen slovně ale i fotografiemi. Že nejde o žádné marketingové tahy dokazují také slova Bednáře, který potvrzuje,že internet a sociální sítě obzvlášt´ k mladé generaci zkrátka patří. „Prostředky jako Facebook a Twitter mladé určitě výrazně ovlivňují. Jsou pro ně velmi užitečným nástrojem, který jim dává možnost sdílet své myšlenky,“ vysvětluje.

Že sociální sítě neovlivňují jen myšlení, ale často také popularitu, dokazuje zajímavá „kauza“ z loňského podzimu. Jejím aktérem byl právě mladý Frimpong.

Fotbalista Emmanuel Frimpong v dresu Arsenalu. Zdroj: wikimedia.org

Fotbalista s ghanskými kořeny se pustil do svého bývalého spoluhráče Samira Nasriho právě prostřednictvím Twitteru. Když se totiž další hráč londýnského klubu Wilshere s odcházejícím Nasrim na síti loučil slovy „Je to prvotřídní fotbalista, budeš mi chybět“, dostalo se mu od Frimponga ironické odpovědi:„Pff, ale jdi Jacku“. Napětí mezi Frimpongem a Nasrim pak vrcholilo při zápase Arsenalu s Manchesterem City, kam druhý zmíněný odešel. Ostré zákroky Frimponga vyústily v konflikt, který se odehrál v tunelu vedoucím do kabin. Popularita mladého fotbalisty mezi fanoušky Arsenalu razantně stoupla. „Boj“proti Nasrimu, který příznivce klubu svým odchodem rozhněval, většina z nich kvitovala – mimo jiné na Facebooku a Twitteru…

Fanoušky Twitter rozděluje

Zvýšenou popularitu Frimponga mezi fandy „The Gunners“ potvrzuje i člen československého fanklubu Arsenalu Jaroslav Antoš. „Hráči se přes Twitter doopravdy můžou zviditelnit a stát se víc populárními. No a právě to, co následovalo po té kauze Frimpong vs. Nasri je toho asi největším příkladem.“

Fanoušky tento nový trend obecně rozděluje na dvě skupiny. Jedni se zprávami fotbalistů na sociálních sítí rozptylovat příliš nenechají, druzí naopak hráče na Twitteru nadšeně sledují. A takovým z fotbalových nadšenců pak je právě i Jaroslav Antoš. Nejen že zprávy svých oblíbených fotbalistů sleduje, považuje je také za velmi pozitivní podnět k diskusím. „Je zajímavé, když můžeme díky Twitteru zjistit co si hráči myslí a jaké mají názory. Občas se taky s ostatními fandy před zápasem bavíme, kdo a co vposlední době na Twitter napsal.“

Mimo těch, kteří přívaly twittrujících fotbalistů hltají, jsou i tací, kteří se o pocity svých oblíbenců touto formou příliš nezajímají. „Twitter nevyužívám a ani nesleduji zprávy, které se tam objevují. Samozřejmě vím, že mnoho fotbalistů ho využívá, nebot´ pokud tam dotyčný napíše něco zajímavé z pohledu bulváru, objeví se to ihned ve všech médiích,“ popisuje svůj postoj více prezident českého fanklubu FC Barcelony Jakub Koutný.

Twittrování fotbalistů si média doopravdy všímají čím dál tím více. V Česku se například zprávám fotbalistů z této sociální sítě pravidelně věnuje portál fotbalnaplno.cz, popularitě se přizpůsobují také některé fotbalové kluby, které„tweety“ svých fotbalistů umist´ují na vlastní webové stránky.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.