Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Formule se letos ztišila. Ochuzen je spíše věrný fanoušek než běžný divák

Stejná zůstala snad jen kola. Letošnímu šampionátu formule 1 předcházely obrovské změny, které se projevily hned při premiéře v australském Melbourne. Tou nejdiskutovanější z nich bylo třetinové snížení objemu motoru, které závod připravilo o typický hluk. Na sérii především technických proměn ale nehledí všichni stejně. To, co oddaného fanouška naštvalo, běžný divák nemusel postřehnout.

Australské Melbourne se v neděli 16. března stalo dějištěm zcela nové formulové éry, jejíž začátek sledovali diváci i komentátoři s napjatým očekáváním. Kromě snížení objemu motoru, které výrazně ztišilo lomoz spojený s formulí, si mohli závodníci sami vybírat čísla na voze. Jen jednička připadne automaticky šampiónovi. Pokud svůj post neobhájí, vybere si jiné číslo. Auta podstoupila řadu dalších aerodynamických proměn, které by pro běžného diváka bez vysvětlení komentátorů zůstaly skryty.

Čtvrtým rokem sleduje televizní přenosy formule 1 studentka Anetta Bláhová (20). „Dříve jsem se na formuli dívala kvůli svému oblíbenci Vettelovi. Ale letos mě hlavně zajímalo, jak dopadnou změny motorů,“ vysvětluje Bláhová. Úvodní start roku 2014 ji však i přes obrovské nadšení spíše zklamal. „Závod mi přišel pomalý, utahaný. Nová auta jsou ze začátku nespolehlivá a závodníci pořád museli na něčem šetřit, aby dojeli podle pravidel do cíle. Jen palivo museli stáhnout o třicet procent,“ stěžuje si Bláhová. S nadějí ale dodává, že časem se snad detaily vyladí. Co se však nezmění, je tišší zvuk motoru, na který si fanoušci budou muset zvyknout.

Překvapení jen ve čtvrtém kole

Úpravy technického rázu naopak nechaly chladnou studentku Kláru Voldřichovou (20). „Nevím, jaký motor měla auta v předešlých letech, ani jaký měla letos,“ krčí rameny. Rozdíl ve zvuku zaznamenala jen díky upozornění komentátorů. Ochuzena se ale necítí. „Nesleduji formuli kvůli technice, spíš mě baví adrenalin a zajímají mě výsledky. Letos to ale byla nuda, protože se nic zajímavého nedělo,“ podotýká studentka.

Kvůli potížím technického rázu museli brzy odstoupit Brit Lewis Hamilton, jenž zajel nejrychlejší čas v kvalifikaci, i čtyřnásobný mistr světa Němec Sebastian Vettel. „U Vettela se to dalo čekat, už při testech bojoval se změnami v pravidlech,“ naráží Bláhová na Vettelův propad v kvalifikaci, kvůli které startoval až z dvanáctého místa. „Ale Hamilton mě překvapil, viditelné potíže neměl,“ míní. Odstoupení velkých jmen F1 litovala i Klára Voldřichová. „Jiné tváře jsem moc neznala, už po pár kolech mě tak závod přestal brát,“ přiznává.

První místo v australském Melbourne nakonec ukořistil  Němec Nico Rosberg. Těsně za ním dojel domácí závodník Daniel Ricciardo a třetí místo připadlo dánskému jezdci Kevinu Magnussenovi. Po závodu byl však Ricciardo diskvalifikován, neboť nedoržel maximální povolenou hranici průtoku paliva, ta nesmí přesáhnout 100 kilogramů za hodinu. Magnussen se tedy na příčce posunul na druhé místo a bronz získal jeho týmový kolega s vozem McLaren Brit Jenson Button.


Barbora Milotová
Barbora Milotová
Jsem entuziastická, aktivní a občas příliš kritická. Zajímá mě česká politika a veřejné dění. Ačkoliv jsem hodně tolerantní, nemám pochopení pro rasismus a xenofobii. V Generaci 20 si nadšeně rozšiřuji obzory ve sportovní rubrice.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.