Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Chtěla jsem pokořit svoje limity, říká účastnice extrémních překážkových závodů

Extrémní překážkové závody se staly novým fenoménem pro muže i ženy. Jde o běžecké závody plné úkolů, jako plazení se v bahně pod ostnatým drátem, ručkování či zdolávání vysokých stěn. Závodníci se tak dobrovolně pouští do nepohodlných situací, především kvůli pocitu z dokončení závodu, pokoření sebe sama nebo pro motivaci k dalšímu trénování.

Závody jako Predator Race, Spartan Race či Bahňák, kdy amatéři i profesionální sportovci zkoušejí překonávat extrémní překážky, lákají v posledních letech tisíce účastníků. Čekají je kopce, bahno i voda. Nadšenci se mohou přihlásit hned na několik závodů v roce a zkusit si různé vzdálenosti, počty překážek i nevyzpytatelnost počasí. Díky možnosti absolvovat různé stupně náročnosti trasy se soutěžící mohou zdokonalovat a pozorovat svůj pokrok. „Na jaře jsem zkusil tu nejkratší trasu a nic dalšího jsem neplánoval. Nakonec jsem zvládl všechny tři úrovně Spartan Race, a když jsem dobíhal tu nejtěžší verzi, měl jsem dokonce slzy v očích,“ přiznává závodník Michal Poloczek (24).

Každá zábrana má své vlastní pojmenovaní a nikdo předem netuší, o co vlastně půjde. Například v závodech Predator Race se úkol Zmije nakonec promění v ručkování na železné konstrukci, takzvané Vlny zase obnáší vyběhnutí a přelezení až čtyř metrové dřevěné překážky a Voda je jasné znamení pro zaplavání si v rybníku.

Všichni potřebují motivaci

Tyto závody rozhodně nejsou lehké, přesto se počet zájemců o ně stále zvyšuje. Většina závodníků se shoduje, že hlavní motivací je něco si dokázat. Láká je najít své dno a zjistit, čeho jsou schopní. Také to berou jako motor k trénování. „Chtěla jsem pokořit nějaké svoje limity a zjistit, jestli něco takového zvládnu,“ říká účastnice pěti těchto závodů Michaela Vaňurová (26).

Spousta lidí se po vyzkoušení jednoho ze závodů hlásí na další. I přes všechny nesnáze na trase a osobní krize, stojí ten pocit dokončení za to. „Pocit v cíli je prostě úžasný. Když jsem doběhl, uvědomil jsem si, že jsem udělal něco, o čem jsem pochyboval, že mohu zvládnout,“ dodává Poloczek (24).

Rivalita jde stranou

Účastníci také oceňují atmosféru závodů a zapálenost soupeřů. Cítí se jako součást něčeho velkého, potkávají nové lidi, kteří mají stejný cíl. Nevidí žádnou velkou rivalitu, jde především o jeho dokončení. Proto si i úplně cizí lidé mezi sebou na překážkách pomáhají. A také týmy, které se společně už přihlásily, se ještě více stmelí. „Líbí se mi, že se člověk spojí s lidmi, s kterými má společné záliby jako jsou tyto závody a trénování na ně,“ přiznává vítězka jednoho ze závodů Lucie Vyhnalová (28).

Většinu závodníků neodradí od startu ani startovné v rozmezí 800 až 1000 Kč, které si za účast v závodě platí. Vidí v tom zážitek a motivaci zvládnout běh co nejlépe. „Není to sice kolikrát málo, ale mám pak pocit, že jsem za ty peníze alespoň udělal něco pro sebe a něco zažil,“ tvrdí Jiří Louček (32).

Závodníci si díky těmto speciálním běhům posouvají svoje hranice. I když organizátoři překážky stále inovují, běžci už po prvních závodech vědí, co na dalších mohou očekávat. Proto tomu také mohou přizpůsobit svůj trénink a snažit se zlepšit věci, u kterých minule propadli. „Snažím se běhat, chodím na kruhové tréninky, crossfitová cvičení. Pokouším se i dodržovat jídelníček,“ dodává Louček.


Karolína Křtěnová
Karolína Křtěnová
Jsem absolventkou VOŠP, kde jsem studovala obor Autorská žurnalistika. Za čtyři semestry v Generaci 20 jsem si prošla pozicí redaktora, vedoucí rubriky, zástupkyně šéfredaktora a na závěr i rolí šéfredaktorky. Mezi mé zájmy mimo psaní patří především tanec, cestování, umění a trávení času s přáteli. Tak trochu se ještě hledám, ale baví mě to. Ráda se pouštím do nových věcí.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.