Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
běžky-článek

Češi letos běžkují víc než kdykoliv předtím. Sportem se snaží přijít na jiné myšlenky

V rámci letošní sezony je v České republice o běžky enormní zájem. Mohou za to nejen velmi příznivé sněhové podmínky, ale i uzavřené skiareály kvůli protiepidemickým opatřením. Lidé proto začali hledat alternativu ke sjezdovému lyžování. Běžkují napříč celou zemí, a to i v Praze.

Po delší době si letos v zimě k běžeckému lyžování našel cestu i vývojář Jiří Šebek (26). „Po devíti letech jsem se rozhodl spolu s kamarády vyrazit na běžky. Obvykle se věnuji sjezdovému lyžování, které mě hodně baví a momentálně mi i velmi chybí,“ vysvětluje Šebek. Lyžování na běžkách podle něj představuje dostatečnou alternativu, díky níž se stále může vydat ven a sportovat. Nebojí se ani prodlevy, během které se běžkám nevěnoval. „Není to tak odlišné od lyžování, abych nemohl překonat určité neznalosti. Běžkování zároveň představuje trochu únik od koronavirové pandemie, od všudypřítomné deprese, zklamání a frustrace. Alespoň něco se dá dělat,“ popisuje Šebek.

Zvýšený zájem o běžkování potvrzují i ti, kteří se mu věnují pravidelně už několik let. „Lidé najednou nevyjížděli na hory pouze o víkendu, ale mohli kdykoliv běžkovat i v Praze. Zničehonic si udělali běžkařskou stopu na Karlově mostě, to jsem nikdy nezažila,“ pozoruje studentka žurnalistiky Sandra Sýkorová (22) zvýšený nárůst lidí v terénu. Mnohdy přeplněné běžkařské stopy jí ale nevadí. „Mám z toho radost, je to skvělý sport,“ dodává Sýkorová, která běžkuje přes deset let. V Praze se momentálně již oteplilo, ale nadšení bežkaři dál vyrážejí na hory. Zde jsou teploty pro zimní sport stále příznivé a stopy zůstávají v dobrém stavu.

Lidé volají do prodejny, jak si zapnout vázání

Zdeněk Míka (59) vede půjčovnu sportovního vybavení od roku 1993 a podobný zájem o běžkování nepamatuje. „Za celou dobu, co se provozování obchodu věnuji, jsem nic takového nezažil. Nemám co prodávat, všechno vybavení zmizelo během ledna,“ hodnotí situaci Míka. Podle něj se zájem projevil hlavně u starších ročníků a rodin s menšími dětmi. „Jádro představují dospělí kolem čtyřiceti, padesáti let, kteří v životě na běžkách nestáli. Vůbec netuší, jak s tím zacházet. Lidé mi volají, protože si neumí zapnout vázání nebo z něj naopak vylézt. Nemluvě o tom, jak běžky namazat,“ pokračuje prodejce. Zvýšenou poptávku vysvětluje tím, že lidé momentálně často pracují z domova. „Homeoffice si přizpůsobují tak, aby mohli vyrážet na běžky během celého dne,“ uvádí Míka.

Další bežky už nebudou

Ideální podmínky pro začátečníky sice přilákaly mnoho běžkařských nováčků, výbava se ale těžko shání. „Loni se běžky vůbec neprodávaly. Minulou sezónu přerušila koronavirová pandemie a nebyly ani dobré sněhové podmínky. Předobjednávky ze stran obchodníků na letošní rok byly malé, hodně opatrné, takže se toho mnoho nevyrobilo,“ zdůvodňuje Míka výpadek v zásobování. Obchodníci podle něj doprodali zásoby víceméně hned po začátku nového roku a nyní už od dodavatelů není co brát. Výstroj na sjezdové lyžování se naopak letos kvůli zavřeným skiareálům neprodává vůbec. Prodej běžek je tak jediným příjmem, který momentálně podnikatele drží nad vodou.

Problém s pořízením běžkařského vybavení se týkal i Jiřího Šebka. „Volal jsem do třech prodejen v Praze, běžky jsem úspěšně zakoupil až ve čtvrté,“ dodává.


Bedřiška Holoubková
Bedřiška Holoubková
Jsem studentkou prvního ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Kromě psaní se věnuji fotografování na film, hudbě nebo umění. Ročně přečtu kolem osmdesáti knih, sbírám hodinky Prim a léto trávím nejraději pod stanem.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.