Youtubering může být zábava, ale i manipulace dětí, říká psycholožka
Každá generace měla své vzory a různé druhy zábavy, na které pak ráda vzpomínala. Ať už to bylo sbírání céček, později pokémonů či filmové vzory jako například Vinnetou či Harry Potter. Dnešní internetová generace teenagerů má své vlastní. Říkají si youtubeři. Takzvaný youtuber je mladý člověk, většinou od 15 do 30 let, který nahrává svá videa na internetový kanál Youtube. Většinou se jedná o pravidelná videa, ve kterých mluví obvykle přímo do kamery ke svým divákům a snaží se je bavit a inspirovat. V komentářích pod videem s nimi i komunikuje.
Youtubeři tvoří videa mnoha žánrů. Mezi nejpopulárnější v České republice patří například duo ViralBrothers (30). Ti se specializují na zábavná videa, která se šíří jako virus (jedná se o takzvaný typ virálních videí). To znamená, že si je lidé mezi sebou posílají a sdílejí. Artur Staněk (13), fanda youtuberů, nejraději vyhledává právě zábavná videa: „Důležité je pro mě především jejich styl provedení, nápaditost a vtip. Mým nejoblíbenějším je GoGoManTV,“ říká.
Ukaž a zpropaguj
Psycholožka Linda Růžičková (29) ale varuje, že sledování těchto videí má svá úskalí. „Každá generace měla své vzory, kterým se chtěla podobat. Tohle napodobování ale hraničí s manipulací. Děti jsou nejvíce ovlivnitelná cílová skupina. Ony samy nepoznají, že je jimi manipulováno, protože reklamu berou jako součást běžného života. Setkávají se s ní v televizi, na internetu i v tisku,“ vysvětluje. Kristýna Malá (13) sleduje youtubery dva roky: „Díky youtuberce Shopaholic Nicol jsem začala sledovat současné módní trendy a snažím se díky videím i zdravěji stravovat,“ říká.
Jedno mají tito youtubeři ale společné – jejich videa mají tisíce až statisíce diváků a stávají se tak mnohdy úspěšnějšími a sledovanějšími, než jsou pořady v televizi. Sami youtubeři jsou honorováni nejen za počet zhlédnutí videí, ale často i za propagaci určitého výrobku či služby. Velký vliv youtuberů na teenagery se projevil například zájmem dětí o čaj s kuličkami s názvem Bubble tea. Ten vzrostl právě díky jejich videím. Propagovali ho jak v nich, tak na sociálních sítích jako je Instagram, Facebook či Twitter.
Teenageři chtějí být „in“
A proč jsou vlastně youtubeři u mladých tak oblíbení? Důvodem může být podle Růžičkové to, že se jedná hlavně o módní záležitost. „Teenageři koukají na taková videa, aby byli ,in‘. Ve škole pak se spolužáky mohou probírat, co nového u svých oblíbenců ve videích viděli,“ dodává. I Artur Staněk se rozhodl sledovat youtubery poté, co o nich jeho kamarádi o přestávkách mluvili.
Podle psycholožky je důležité, aby rodiče vysvětlili dítěti princip fungování reklamy. Musí totiž pochopit, že jde o nabídku výrobku za účelem zisku. Ten totiž získává nejen výrobce, ale v tomto případě často i youtuber, jež produkt propaguje. V neposlední řadě je dobré dítěti vysvětlit, že je lepší být originální a sám sebou, než jít se stádem.
Růžičková zároveň dodává, že je youtubering určitým druhem exhibice: „Autorům jde zřejmě o to, aby získali zájem publika, zažili úspěch a ocenění od druhých. To samé je vlastní i například hercům či zpěvákům. Tento fenomén je poměrně silný, což dokazuje i fakt, že od mnoha dětí na základní škole lze slyšet, že jejich budoucím vysněným povoláním je být youtuber,“ říká Růžičková. Zároveň dodává, že sledování videí má svá negativa. Je to nejen velké množství času stráveného u počítače, ale zejména již zmíněné manipulování dětmi.