Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Výpravy hrdinů do fantazie lákají stále víc. Stolní hra Dungeons & Dragons boduje i na internetu

Skupina lidí společně prožívá příběh o mocných hrdinech, aniž by kdokoliv předem věděl, jak děj dopadne. Také o tom je stolní hra Dungeons & Dragons. V posledních letech nabírá na popularitě mimo jiné i díky výrazně zjednodušeným pravidlům. Tvůrci hry ze společnosti Wizards of the Coast rychle zareagovali na izolaci způsobenou covidem-19 a fanoušky naučili hrát on-line. Během izolace si tak někteří lidé krátili čas na cestách za dobrodružstvím pod vedením svých Pánů jeskyně.

Ve hře Dungeons & Dragons (D&D) nejde o to dostat se co nejdříve do domečku nebo vydělat nejvíc peněz. Její podstatou je vymyslet příběh, který si všichni hráči užijí. „Je to společné vyprávění s trochou pravidel, aby si účastníci nemohli dělat, co se jim zamane. Pán jeskyně vymýšlí děj a řídí hru a několik lidí svými postavami ovlivňují příběh,“ vysvětluje Ladislav Karpianus (35), Pán jeskyně v jednom z mála českých D&D internetových pořadů Krotitelé draků.

Zároveň nejsou potřeba žádné drahé propriety, stačí fantazie. Vhod ale přijdou i pomůcky, jako je tužka a papír na poznámky a především spoluhráči. „Není k zahození mít i pár kostek, ideálně si pořídit kostku dvacetistěnnou. Ty pak ve hře rozhodují, jestli se postavě podaří, o co se pokouší,“ říká Paní jeskyně Andrea Kopecká (22). Když chce hráč například přebrodit řeku, nejdříve si hodí kostkami. Pokud mu padne číslo mezi jedna a deset, neuspěje, při hodu od jedenácti výš se postavě úkon povede.

Pak už stačí jen vybrat dobrodružství, na které se skupina hrdinů vydá. Pán jeskyně může sáhnout po některém z předem připravených od tvůrců hry Wizards of the Coast, nebo si ho může sám vymyslet. Archetypem takového dobrodružství je například jeskyně, na jejímž konci spí drak s pokladem.

Bez hravosti postava daleko nedojde

Kopecká říká, že pro Paní jeskyně může být její úloha do jisté míry stresující, protože právě na této osobě nejvíce závisí, jak se hra vydaří. Na druhou stranu je to pro ni také zdroj zábavy, jelikož její hráči prý často řeší jednoduché problémy absurdně složitě. „Například, když si hrdinové nevzali do jeskyně louče a jako zdroj světla použili jedno z nejničivějších ohnivých kouzel. Jeskyně se jim potom sesypala,“ nastiňuje Kopecká. 

Dalším důležitým aspektem je improvizace. Ani Pán jeskyně totiž netuší, jakým směrem se bude příběh ubírat. Hráči se totiž kvůli zákonu schválnosti ze zásady vydávají jinými cestami, než těmi, které jim připravil. „Improvizace je na D&D právě to nejzábavnější,“ dodává Karpianus.

Především jde ale o hravého ducha. Ten, kdo se nechce zapojit a cítí se trapně, může zkazit zážitek ostatním. S tím souhlasí i Kopecká. „Pro mnohé je D&D návrat do dětství, kdy běhali s klackem po zahradě a předstírali, že jsou rytíři,“ dodává.

Hrdinové mohli na výpravy i v karanténě

Základem D&D je pravidelné setkávání několika lidí, což během celoplošné karantény nepřipadalo v úvahu. I tak si ale komunita našla způsob, jak hrát dál. „Nejdřív jsme se s izolací dost prali, protože je lepší, když celá skupina sedí u jednoho stolu,“ přiznává Karpianus. Wizards of the Coast ale na situaci rychle zareagovali a vydali spoustu dobrodružství zdarma. „Také učili, jak se vydat na výpravu i po Skypu,“ doplňuje Karpianus. D&D tím navíc oslovilo novou skupinu lidí, která se v nucené izolaci chtěla zabavit. 

Kopecká ale hrát on-line odmítla. „Podle mě příběh utrpí jak na atmosféře, tak na zábavě z prvotních reakcí hráčů. Během karantény jsem proto hrála pouze s rodinou,“ upřesňuje.

Popularita stále roste

O D&D je v poslední době slyšet stále častěji. Mimo to se také více objevuje ve filmech, komiksech a dalších médiích. Je například součástí seriálu od Netflixu Stranger Things z roku 2016. V něm hlavní postavy samy D&D hrají a zároveň pojmenovávají monstra podle bytostí z bestiáře hry.  V několika dílech se objevila i v seriálu The Big Bang Theory.

Za stále se zvyšující popularitou stojí několik dalších faktorů. V roce 2014 vyšla pátá edice, která výrazně zjednodušila pravidla. Nyní už hráči nemusí v tabulkách zdlouhavě hledat, jestli si na základě svých statistik mohou přičíst nějaké číslo k hodu kostkou. Těchto ukazatelů bylo několik a patřilo mezi ně i pohlaví postavy. Nyní je kladen podstatně větší důraz na odvyprávění zajímavého příběhu. 

Oblíbenost také zvýšil internetový pořad Critical Role, který začal vycházet v roce 2015. V něm příběhy vytváří skupina známých amerických dabérů. Do současnosti vyšlo přes dvě stě epizod a jejich YouTube kanál má více než milion odběratelů.

Podobně je to i v České republice. U nás zvýšil povědomí o D&D internetový pořad Krotitelé draků, který vznikl v polovině roku 2019. Na YouTube má sledovanost v průměru pět set zhlédnutí na video. Jeho hlavní platformou je ale Twitch, na kterém pořad v živém vysílání sleduje okolo dvou tisíc diváků. Nejúspěšnějším D&D pořadům na Twitchi, jejichž sledovanost se pohybuje v deseti tisících, se zatím vyrovnat nemohou. Plánují však nový koncept, ve kterém spolu budou soupeřit dvě skupiny hrdinů. Podle Karpianuse tento koncept ve světě ještě neexistuje. 


Jakub Kunc
Jakub Kunc
Jsem studentem třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Baví mě čtení v podstatě čehokoli, kultura a věda.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.