Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Vratné kelímky jsou v kurzu. Brzy je doplní i víčka

Ke kávě s sebou nabízí 139 českých podniků nejen jednorázové kelímky. Od července loňského roku si zákazník může vzít kávu s sebou i ve vratném kelímku, za který zaplatí zálohu 50 korun. Poté si ho může nechat, nebo vrátit v kterékoliv jiné kavárně, která je součástí projektu Otoč kelímek. Podle iniciátora projektu Jana Havránka (31) doplní za pár týdnů kelímky také víčka. Zatím se ale teprve testují.

Jednou z prvních pražských kaváren, která se zapojila do projektu zálohovaných kelímků na kávu, je Café Lajka na Praze 7. Ta se stala součástí projektu Otoč kelímekv prosinci loňského roku. „Jako kavárna se snažíme být šetrnější k přírodě. Sice máme stále v nabídce papírové kelímky, ale díky těm vratným, které se mohou použít až 600krát, se snižuje odpad. Právě to byl jeden z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli zapojit se do projektu,“ vysvětluje provozní kavárny Lajka Aja Pávková (29).

V prosinci loňského roku obdržela kavárna 150 kusů vratných kelímků. Ty jsou vyrobené z tvrdého plastu polypropylenu, který je nejen odolný, ale hlavně dobře recyklovatelný a šetrnější k přírodě. Podle Pávkové si po dvou měsících, co jsou v oběhu, získaly mezi zákazníky velkou oblibu. „Naši barmani zákazníkům vždy nabídnou za zálohu 50 korun ten plastový, který je vratný nejen u nás, ale i v dalších 45 kavárnách v Praze. A ten papírový za 5 korun. Což ale znamená, že pokud zákazník užije jeden vratný kelímek desetkrát a rozhodne se ho nevracet, tak se vyrovná ceně papírového. To mnozí zákazníci oceňují,“ popisuje Pávková. Vratné nádoby na pití si vybere šedesát procent zákazníků.

Inspirace z Německa

V současné době je v Česku v oběhu více než 9 600plastových kelímků. Součástí projektu Otoč kelímek je pak 139 podniků hlavně v Praze, Brně a Olomouci, kde projekt vznikl. A jejich počet neustále roste. „Zapojit se do projektu není nijak komplikované. Podniky musí splnit základní hygienické požadavky, jako například mít myčku na provozovně a zavázat se k několika drobným požadavkům, třeba výkupu špinavých kelímků. Součástí vstupu do systému je pak také platba měsíčního poplatku,“ vysvětluje iniciátor projektu Jan Havránek (31).

Inspiraci k zavedení vratných kelímků získal Havránek od německé společnosti CupforCup. Právě ta je i současným výrobcem a dodavatelem kelímků do Česka. „Nechtěli jsme je dovážet přes půl světa z Číny. A není příliš mnoho jiných společností, které něco takového vyrábí. Výrobní formy jsou totiž docela velká investice. Spojení s provozovatelem podobného systému v sousední zemi nám tak dávalo největší smysl,“ vysvětluje Havránek. S touto společností momentálně spolupracuje i na výrobě opakovaně použitelných víček, která si dodnes musely podniky obstarávat samy. Převážně tak používaly ta jednorázová. „Víčka bychom měli mít hotová během několika týdnů. Zatím probíhá testování materiálu, který musí být pružnější kvůli přiléhavosti,“ dodává.

Zákazníci ocení větší dostupnost

Zavedení vratných kelímků si pochvaluje pravidelný zákazník Café Lajky Martin Hamouz (31). „Nechci zbytečně vyhazovat odpad a už vůbec ne ten, který je špatně recyklovatelný. Vždy, když mám možnost, beru si v kavárně vratný kelímek. Většinou je pak vracím po dvou nebo třech kusech buď tady v Café Lajka, nebo v jiné kavárně na Praze 7,“ vysvětluje. Ocenil by také, kdyby byly tyto kelímky dostupné na více místech v Praze, aby kavárny nemusel vyhledávat přes webové stránky projektu Otoč kelímek.


Anna Lacinnikova
Anna Lacinnikova
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Studuji zaměření Autorská žurnalistika a v Generaci 20 působím třetí semestr. Ve volném čase ráda čtu a sleduji akční filmy od Marvel Studios.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.