Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Turci stále útočí na české chut´ové buňky

Ani mlsný jazýček mladých českých požitkářů kávy nezabraňuje invazi „turků“. Mladší generace dávají přednost espressu, cappuccinu či latté a jsou otevření k degustaci různých druhů nápojů. Ti starší se naopak spoléhají na ověřenou chut´ instantní kávy či turka, v nich však odborníci vidí spíše projev kávové nekultury.

„Přijď na kafíčko,“ taková pozvání jsou pro Čechy typická, protože tento nápoj je pro většinu z nich součástí každodenního života. Obvykle takové návštěvy začínají otázkou: „Turek nebo rozpustný?“ To ovšem nepotěší žádného baristu a odborníka v oblasti kávy.

„Vedle mezinárodních výrazů jako jsou robot a tunelování by měl stát i turek – český vynález a symbol kávové nekultury,“ komentuje kavárenský číšník Vojta Fiala (23). Problém vidí zejména v nekontrolovatelné extrakci kávy. To znamená, že namletý prach se louhuje příliš dlouho a může uvolňovat i škodlivé látky, které nesvědčí trávicímu traktu.

Rozpustná, jinak také instantní, káva si u odborníků nevede o moc lépe. Vyrábí se totiž pomocí sušení vylouhovaných, mletých a pražených zrn kávovníku. „Protože je už jednou vyextrahovaná, považuju ji za takový ‚druhák′, který má toho s kafem pramálo společného,“ říká mistr republiky v přípravě kávy – barista roku 2012 Adam Neubauer (27).

Přitom si lidé mohou doma, kromě druháků a turků, připravit kvalitní a dobrou kávu. To je ta, která má jasný původ z konkrétního regionu dané země. Navíc musí být čerstvá, vybraná jako zelené zrno a poté šetrně upražena. Sehnat se dá ve vybraných kamenných obchodech, ale lehce přístupná je zejména díky internetu, kde si lidé objednávají kávu přímo od různých pražíren.

Vítěz při domácím popíjení

I přes kritiku odborníků ale na turka nedají dopustit zejména starší generace. „Turka piji zásadně kvůli jeho chuti. Jiné kávy nejsou pro mě to pravé,“ tvrdí Rostislav Domes (67). Zároveň si pochvaluje, že ho i po několika letech konzumace stále nabíjí energií.

Překvapivě ale neodsuzují turka ani mladší generace, která sice dává přednost modernějším úpravám kávy, jako například cappuccinu či espressu, ale turkem většinou nepohrdnou. „Když není jiná možnost, tak mi nedělá problém ho vypít. Dávám si ho hlavně u babičky,“ připouští Jan Beneš (25). Podobný názor měli i ostatní mladí dotázaní, kteří by si turka v kavárně či restauraci neobjednali, ale pro domácí popíjení jim nepřijde tak špatný.

I když jsou Češi věrní druhákům a turkům, jsou to praví požitkáři: „Češi mají kávu rádi, ale problém je v tom, že jí většinou moc nerozumí a jsou to spíše rozumbradové,“ přiznává Neubauer. Zároveň doplňuje, že přibývá lidí, kteří si chtějí nechat poradit a jsou otevření novým názorům. Takoví lidé prý dokáží ocenit dobrou kávu, i když předtím pili jen tu špatnou.

 


Šarlota Vilímková
Šarlota Vilímková
Ráda bych procestovala celý svět, poznala zajímavé lidi, vyzkoušela všechno, co mi život nabídne. A o tom psala - o lidech, místech, věcech a událostech kolem sebe! Na prvním stupni základní školy jsme psali slohovou práci o tom, jak a kde vidíme sami sebe za dvacet let. Já byla novinářka v New Yorku (nemalé ambice na desetiletou slečnu). O devět let později, po dokončení střední školy, která mě nebavila, jsem se měla rozhodnout co dál. Náhodou jsem vyhrabala starý cár papíru z šuplíku a přečetla si svou desetiletou vizi. Pousmála jsem se nad tím a ve stejný den se mi dostal do rukou letáček Vyšší odborné školy publicistiky. Dnes studuji žurnalistiku a píši pro Generaci 20. Díky mému dětskému snu jsem se dostala na tu správnou cestu, která mě opravdu baví, a i když neskončí třeba v New Yorku, tak mám pocit, že za to stojí.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.