Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Studentům o narozeninách chybí sociální kontakt. On-line oslava je často jedinou možností

Mladí se snaží přijít na možnosti, jak narozeniny s blízkými oslavit i přes přísná opatření vlády. Někteří s přáteli pořádají on-line setkání a dárky jim kamarádi posílají domů. Jiní se spokojí s oslavou v rodinném kruhu. Přesto jim různé formy narozeninové party pomáhají se v současné situaci rozptýlit.

Administrativní pracovnice Štěpánka Kapáková (23) nechtěla kvůli pandemii přijít o oslavu narozenin, a tak ji uspořádala s několikatýdením zpožděním. „Dlouho jsem doufala, že setkání s přáteli půjde uspořádat osobně. Nakonec jsem situaci vyřešila tak, že se oslava konala přes videohovor na Messengeru,“ říká Kapáková. Dárky jí přátelé objednali a nechali z e-shopu doručit až k ní domů. Společné jezení dortu ale odložili až na příští rok. „Nechtěli jsme porušovat vládní nařízení, proto se varianta oslavy on-line zdála jako nejlepší řešení,“ komentuje situaci Kapáková. Domluvit setkání ale bylo složité, zejména kvůli stabilitě připojení i časovým možnostem hostů. „Každý si vzal něco svého k snědku a společně jsme si alespoň na dálku připili,“ vzpomíná Kapáková.

Party jsou komornější

Naopak studentka Marie Kučerová (19) svou oslavu narozenin koronavirové pandemii uzpůsobovat nemusela. „Běžně je slavím s rodiči, nejsem typ na velké party,“ říká Kučerová. Přesto na jednu změnu narazila. „Neměli jsme klasický dort. Většina cukráren byla zavřená a koupit hezký dort se zdálo nemožné. Rodiče mi proto dali alespoň medovník ze supermarketu, ale i ten je skvělý, mám ho ráda,“ vysvětluje Kučerová.

Na proměnu oslav ovšem nenaráží pouze oslavenci. Změny se dotýkají také podniků, organizací či firem, které prodávají dekorace nebo oslavy pořádají. „Trochu radosti už všichni potřebujeme, zvlášt´ když se teď všechno ruší nebo přesouvá,“ říká jednatelka firmy MojeParty Renata Krňáková. I tak se podle ní na oslavy nezanevřelo. Naopak mají lidé více času se na party připravit, protože tráví většinu dne doma. „Oslavy se ale staly docela komorními, často se jich účastní pouze táta, máma, děti a pes. A pokud sdílí s oslavencem stejnou adresu, pak i prarodiče,“ dodává Krňáková. 

Lidé víc šetří peníze

Vliv pandemie pocit´ují zejména podniky, které organizují oslavy. Protože nemohou pořádat akce, začínají se více orientovat na sortiment party dekorací. „Prodávají se balonky či girlandy, jednorázové nádobí a na odbyt jdou i kostýmy a paruky,“ komentuje Krňáková. Pro zákazníky sortiment MojeParty rozšířila například o hry podporující kreativitu. „Neobyčejný zájem je o dekorace, ty po Praze dokonce rozvážíme. Pomáhají vytvářet správnou atmosféru oslavy. Navíc lidé díky rozvozu nikam nemusí chodit a vystavovat se tak riziku nákazy,“ uvádí Krňáková. Zákazníci však více přemýšlejí nad cenou objednaného zboží. V nákupních košících mají méně produktů, ale připlácejí si za dopravu.

Přestože narozeninovým oslavám oslovení dvacátníci velký význam nepřikládají, vliv na psychiku pro ně podle odborníka mají. „Sociální kontakt mladistvým opravdu chybí, a to právě v době jejich narozenin. Dochází jim, že oslava úplně bez přátel, a třeba i dalších příbuzných, není to, co by chtěli. Cítí se osamělí a možná trochu zapomenutí. Přesto jsou velmi vynalézaví a dokáží v současné situaci najít i nějakou tu výhodu,“ říká etoped (pracovník zabývající se poruchami chování, pozn. red.) Petr Nagy. Jeho slova potvrzuje i Kapáková, která oslavy v pandemii považuje za důležité. „Pomohou lidem na chvíli myslet na něco jiného. Hlavně se netrápit nákazou. I když oslava probíhá jen on-line, rozhodně plní svůj účel,“ dodává Kapáková.


Dominika Růžičková
Jsem studentkou 2. ročníku VOŠP - Autorské žurnalistiky. Psaní vlastních textů se věnuji od základní školy, k mým dalším zájmům patří kreslení, čtení a psi.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.