Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Staré autopásy využívají k výrobě kabelek

Bezpečnostní pásy ze starých aut už nejsou zapomenuty. Většinou totiž končily bez dalšího využití na vrakovištích nebo ve spalovnách. Manželé Lstibůrkovi z Chrudimi v nich však našli ekologické využití - vymysleli značku ZasPas a již dva roky z autopásů šijí kabelky různých tvarů a velikostí.

Některé ženy sledují aktuální módní trendy a touží po originálních kabelkách, které by podtrhly jejich outfit. Najít ale tu pravou tašku je dnes pro někoho problémem. Ne každá totiž splňuje požadovanou velikost či očekávaný vzhled.Také architektka a podnikatelka z Chrudimi Tereza Lstibůrková s manželem Vojtěchem mají velkou zálibu v kabelkách, které sami vyrábí pod značkou ZasPas již druhým rokem. Jejich oblíbeným materiálem se ovšem nestala kůže nebo koženka, ale autopásy.

Nápad ušít kabelku z tohoto materiálu dostala Lstibůrková díky kamarádovi, který vlastní vrakoviště. „Jednou mi známý u piva vysvětloval, že autopásy se nedají nijak využít. A tak mě napadlo, že z nich zkusím ušít tašku,” vypráví. Dodává, že její první vyrobená kabelka měla úspěch. Rodina ji nakonec popichovala, aby své tašky šila také pro ostatní.

Studentka Barbora Licková má doma již dva výrobky od ZasPas. „Jsem velmi spokojená, protože ty pásy mají skvělé vlastnosti. Vypadají pořád stejně a hlavně se jen tak netrhají. Nosím tuhle kabelku prakticky každý den,” tvrdí. Podle ní její známí často ani nepoznají, z čeho jsou tašky vyrobené. Cena závisí zejména na velikosti tašky. „Malé jsou od dvou set korun, ty větší stojí přibližně tisíc dvěstě korun a více,“ dodává Lstibůrková.

Převažuje černá barva

Při výrobě používají černé a stříbrné pásy, ty jsou totiž v autech k nalezení nejčastěji. Některé barvy jsou však nedostatkové. Málokdy se na vrakovištích objeví hnědé, červené, zelené, nebo dokonce i modré. Na výrobu tašek se dá podle Lstibůrkové využít také koženka ze sedaček. Ty pak používá pro vnitřní kapsy. Originálním prvkem jsou také zacvakávací úchyty pásů, které pak celý vzhled ozvláštní.

Celý výrobní postup je však velmi náročný a zdlouhavý. Samotné pásy se nejprve musí vyčistit a zbavit různých kovů a plastů. Poté se máchají ve speciálním přípravku. Následuje praní v pračce a později sušení. „Dříve mi pomáhala rodina, nyní vyrobím vzorovou kabelku, podle níž pak šijí švadleny, které nám pomáhají,” vysvětluje Lstibůrková.

Materiál k výrobě přitom manželé získávají z různých vrakovišt´. „Zpočátku nám majitelé starých aut moc nevycházeli vstříc, protože nechápali, co s tím tak můžeme dělat, nebo nám naopak dávali přehnaně vysoké ceny za pásy,” tvrdí Lstibůrková. Nakonec však našla pár lidí, kteří jí dodávají potřebný materiál.


Melánie Krýslová
Melánie Krýslová
V Generaci 2O jsem již třetí semestr za sebou a nyní působím jako redaktorka a editorka v zahraniční rubrice. Odjakživa mě bavily knížky a psaní různých článků a povídek. V Generaci mám možnost se zdokonalovat a jít si tak za svým snem.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.