Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
V médiích se objevují celebrity, které něco dokázaly, ale i ti, kteří se proslavili jen díky skandálům. Zdroj: Kristina Andonová

Proslavit se díky večírkům a skandálům je snadné, ale jen na krátkou dobu

Každý den se bulvární plátky plní fotkami těch, kteří jsou sice slavní, ale rozhodně za to nemůže jejich talent či tvrdá dřina. Tito lidé se zviditelňují bez velkého umění, nebo díky spojení se s opravdovou celebritou. Jejich sláva ale většinou netrvá dlouho.

Média jsou plná informací o lidech, kteří jen vymetají večírky, upozorňují na sebe, dělají skandály a snaží se stát slavnými. V Americe se takovým lidem říká „celebutanti“ a asi nejznámější z nich je dědička slavného hoteliéra, Paris Hilton.

U nás pro ně žádné speciální pojmenování zatím není. Těchto „známých neznámých“ je tu ale víc než dost a nemusí se jednat jen o ženy. Jsou to například účastníci televizních pořadů nebo ti, kteří se přiživují na slávě druhých.

Stačí být vidět

„Většina takových jedinců pochází z různých reality show, kam se obvykle hlásí ti, kteří se chtějí zviditelnit. Sami ale nic kromě exhibicionismu předvést nedokáží,“ říká redaktorka bulvárního serveru Super.cz Alexandra Šeflová. Dodává, že pokud nejde o jedince vzešlé z tohoto žánru televizní zábavy, jedná se většinou o milence či milenky známých osobnosti, na jejichž slávě parazitují.

Takto vznikla asi nejslavnější „pseudocelebrita“ Ornella Štiková. Stránky bulváru začala plnit jen kvůli tomu, že má dítě s manželem (Josef Kokta) známé moderátorky Gabriely Partyšové. Od té doby se pravidelně objevuje ve společnosti celebrit a zná ji každý, kdo občas přijde do styku s bulvárem.

K tomu, aby se stal člověk mediálně známým, je podle Šeflové potřeba jediné — být vidět. Pravidelně se objevovat na večírcích zaručí, aby se člověk vyskytl posléze i  na stránkách některých magazínů. „Občas stačí opravdu málo. Dobrým příkladem je Julča z metra. (Žena, která se proslavila díky videu kolujícímu po internetu. Je na něm natočená při hádce s cestujícími v metru, pozn. redakce). Není nutné být krásný, úspěšný nebo talentovaný. Čím jsou začátky bizarnější, tím lépe,“ míní.

Proslavit se pomocí televizních pořadů je jednoduché. Když už se tam jednou někdo objeví a upozorní na sebe, má potom větší šanci objevit se i v jiných médiích. „Zpravidla to ovšem bývá krátkodobá záležitost. Sláva těchto celebrit má jepičí život,“ tvrdí Šeflová.

Radost z cizího neúspěchu

Články o „pseudocelebritách“ mají u čtenářů úspěch. A to srovnatelný s materiály o opravdových umělcích, mnohdy i větší. To potvrzuje i studentka Veronika Letochová (21): „Baví mě číst si o skandálech těchto celebritek. Je to pro mě zábavnější než dozvídat se, komu to kde slušelo a kdo má nové cédéčko.“

Čtenář se s těmito lidmi buď může ztotožnit, nebo naopak být rád, že on sám až v tak špatné situaci není. Když se například jedná o dlouhodobý příběh, jako třeba u Ornelly Štikové, čtenáře prý zajímá vývoj situace.  „Daný člověk se pro něj stává součástí jeho světa, rodiny, více či méně virtuální reality. To čtenáři skutečné hvězdy šoubyznysu nedají, jejich svět je mu příliš vzdálený,“ tvrdí Šeflová.

„Pseudocelebrity“ vyloženě touží po tom, dostat se do médií. Na večírcích se předvádí, upozorňují na sebe. Snaží se kontaktovat někoho, o kom si myslí, že by jim mohl pomoci do světa šoubyznysu. Jedním z těch, koho sami oslovují, je bulvár. V podstatě se ale jedná o protislužbu. „Celebritky“ jsou rády, že se dostanou do médií a bulvár má o čem psát.


Anna Basiková
Anna Basiková
Mojí největší zálibou jsou knížky. Mými oblíbenými spisovateli jsou John Irving a Haruki Murakami. Chodím ráda do kina nebo do přírody. Volný čas trávím s rodinou nebo přáteli. Je mi 22 let.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.