Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Modrá symbolizuje inteligenci

Pracovní pohovor je událost, která dříve či později čeká každého z nás. A protože na něm závisí naše přijetí do zaměstání, je dobré se důkladně připravit. Na co bychom měli pamatovat, aby získání práce proběhlo pokud možno hladce?

Kromě správně vytvořeného životopisu a dostatečných znalostí, které bude naše budoucí zaměstnání vyžadovat, můžeme při pohovoru využít i podvědomí. Existují totiž vlivy, které člověk vnímá, aniž by si to sám uvědomoval.

Ani leklá ryba, ani svěrák

Například už samotné podání ruky při zahájení pohovoru hraje svou roli. „Podání ruky může o vašem úspěchu rozhodnout dříve, než stačíte promluvit,“ říká lektorka řeči těla Michaela Vokounová. Neměli bychom proto volit příliš slabý nebo příliš silný stisk, ani točit dlaň nahoru či dolů. Zkrátka přiměřeně. „Když přidáte pohled do očí a úsměv, bude to dokonalé,“ dodává Vokounová.

Při pohovoru hraje významnou roli řeč těla. Foto: Adéla Bujalská

Také bychom měli respektovat takzvanou osobní zónu, která tvoří prostor okolo nás. Jde přibližně o 1,2 metru. Pokud se k člověku, jež s vámi vede pohovor, přiblížíte více, než na tuto vzdálenost, bude mu to pravděpodobně nepříjemné. Jeho sympatie k vám tedy příliš nevzrostou.

Úspěch naopak sklidíte, pokud se při konverzaci vsedě mírně nakloníte dopředu. „Znamená to zájem o partnera a o to, co říká,“ vysvětluje Vokounová. Dalším plusem je zrcadlení. „Snažte se přizpůsobit rychlost řeči, gestikulaci, případně pozici těla svému protějšku. Budete mu sympatičtější,“ radí lektorka.

Oblečení volte pečlivě

Výsledek pohovoru jde ovlivnit i oblečením, které zvolíme. Pravděpodobně na každý pohovor je vhodné se obléci formálně. U mužů je to oblek, u žen kostýmek. Nejčastěji volíme černou barvu, která se dá ideálně zvýraznit barevnou košilí a doplňky.

Barva je totiž nástroj, kterým můžeme výrazně ovlivnit, co si o nás druzí myslí. „Pro pracovní pohovory doporučuji barvu modrou. Symbolizuje totiž inteligenci, spolehlivost a usnadňuje rozumovou komunikaci,“ vysvětluje stylistka Olga Rochowanská.

Vyhnout bychom se měli hnědé, zelené a žluté a v případě, že je na protistraně osoba stejného pohlaví, tak i červené. „Kreativní lidé mohou zvolit barvu oranžovou. Ta totiž symbolizuje sílu, energii a snahu vyniknout,“ radí Rochowanská.

Před pohovorem je také dobré si zjistit co nejvíce informací o firmě, kam hodláte nastoupit. Je totiž možné, že se vás v jeho průběhu zeptají, co o firmě víte a podle toho budou posuzovat, jak jste se na schůzku připravovali. Každý budoucí zaměstnavatel vaši snahu jistě ocení,a bude mu jasné, že máte o pozici opravdu zájem.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.