Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Móda je o kombinacích, ne o penězích a značkách

Andrea Mlatečková žije oblékáním už řadu let. Od profese módní redaktorky se dostala až ke stylistice. V rozhovoru pro Generaci 20 prozradila nejen hodně o své práci, ale i to, co si myslí o českém vkusu a čínské levné pracovní síle.

Z jaké nabídky služeb dáváte klientkám na výběr?
Nejčastěji dělám nákupní půlden nebo den, kdy obcházím s klientkou obchody a vybíráme oblečení společně. Půlden jsem nastavila na 4 hodiny, den na 8 hodin. Pokud pracuji ve studiu, klientku změřím, vyzpovídám a když přijde podruhé, může rovnou zkoušet věci, které jí mezitím nakoupím a připravím. Vše, co jí vyhovuje si pak rovnou odnese. To je ideální pro lidi, kteří neradi nakupují.

foto: Adéla Bujalská

Kdyby si člověk nemohl dovolit ani půl den s vámi, má nějakou levnější možnost?
Určitě. Může přijít na konzultaci, která stojí tisíc korun. Popovídáme si, já zjistím, co si představuje, vezmu mu míry, a pak oblečení připravím.

Je nějaká spodní hranice částky, se kterou by lidé měli počítat jako s útratou za samotné oblečení, když jdou s vámi nakupovat?
Absolutně ne. To záleží na nich. Když mi někdo řekne, že se chce nechat obléct za 5 tisíc, tak já s ním nepůjdu někam, kde si koupí boty za 4 tisíce a nic víc. Je to vážně pro každého, kdo si na to trošičku našetří a chce si udělat radost.

Proč byste lidem doporučila investovat do stylisty?
Ta částka není tak obrovská a vyplatí se, protože většinou stačí, když klienta obléknu jednou a nasměruji ho. Příště už sám ví, podle čeho vybírat a co si koupit.

Říká se, že české dívky jsou jedny z nekrásnějších na světě. Vidíte to taky tak, když se s nimi při práci setkáváte?
Pořád jsou tu sice nějaké soutěže krásy, ale když se podíváte na vítězky, často to nejsou nijak zajímavé dívky. Jde o jeden prototyp. Všechny chodí stejně oblečené ve značkách Replay nebo Diesel a neuvědomují si, že méně je někdy více – zvlášt´ u módy. Hezké dívky tu máme, ale neumějí se svojí krásou a ženskostí vůbec zacházet, naopak řada z nich působí lacině a hloupě.

Kde bychom si v tomhle směru mohli vzít příklad?
Napadá mě Francie. Tam není moc hezkých žen, ale každá z nich je individualita a něco vyzařuje. Ženy tam dbají na vlasy a celkově na vzhled, což je poznat na první pohled.

Andrea Mlatečková při práci, foto: Adéla Bujalská

Jak hodnotíte naši národní kulturu co se týče péče o zevnějšek? Často narážím na to, že u nás lidé vzhled a oblékání podceňují.
My Češi jsme na tom špatně, jako národ zkrátka nemáme vkus. Místním ženám není vrozená potřeba se o sebe starat, líbit se. Přijdou domů, obléknou vytahané tričko a brání se tím, že nemají čas se hodinu upravovat před zrcadlem. Jenže ona to je otázka pěti minut, kdy si člověk umyje obličej, udělá si třeba řasy a vezme si pěkné šaty. Nejsem zastáncem tepláků na doma. Chci se svému manželovi stále líbit a to, že se vždy upravím, beru jako samozřejmost.

Kde je podle vás módní kultura nejdál? Kde lidé hodně dbají na to, jak vypadají?
Co se mladých lidí týče, líbí se mi, jak chodí oblékaní Němci. Samozřejmě mluvím o západě, ne o východu, tam je to naopak katastrofální. Dál mě napadají Švýcaři. Skandinávci mají také moc hezký vkus. Koneckonců jde hlavně o státy, kde i my rádi nakupujeme oblečení, takže například Amerika a Itálie.

Co si myslíte o tom, že si lidé prakticky za stejnou cenu jdou koupit oblečení na tržnici místo kamenného obchodu?
Největší problém je, že dnes se všechno vyrábí v Číně. Ti lidé dobře vědí, že to, co koupí v levném obchodě s oblečením, dostanou za ještě nižší cenu na tržnici. Navíc, kdo nežije v Praze, má bohužel největší výběr právě tam. A každý si bohužel nemůže dovolit nákupy v Praze.

Říkáte, že se dnes všechno vyrábí v Číně. Je značka, u které by nás mohlo šokovat, že využívá levnou čínskou pracovní sílu?
Těch značek by bylo více. V Číně vyrábí obleky i Hugo Boss. Levná pracovní síla hraje dnes i v módním průmyslu velkou roli.

foto: Adéla Bujalská

Zlepšila se kvalita a výběr zboží, které se k nám ze zahraničí dováží za dobu, kdy se věnujete módě ?
Rozhodně se to zlepšilo! Navíc se rozšířil výběr značek, které u nás dneska můžeme sehnat. Lidé je chtějí, tak je mají mít, ale bohužel za dvojnásobnou cenu než v cizině.

Jste zastánkyní dnes moderních nákupů přes zahraniční internetové servery, kde lidé sice pořídí oblečení a boty výrazně levněji, ale nemohou si nic vyzkoušet?
Myslím, že většinou takhle nakupují lidé, kteří ty módní značky znají, ale v České republice je nemáme. Cena je neporovnatelná a dolar je nízko, takže se lidem vůbec nedivím, že si něco přes internet objednají. Většinou mají to oblečení už někdy někde vyzkoušené a vědí, jaká velikost jim od té značky sedí. Zvláště u dětí to nebývá problém, protože jim oblečení všeobecně lépe pasuje než nám dospělým.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.