Letadla na ovládání smí do vzduchu jen s pilotní licencí
Rádiem řízené modely patří do nejvyššího stupně modelářství. Nejen, že jejich majitel musí být technicky zdatný, ale také musí vědět vše o fungování skutečných letadel, aby mohl dát svůj model do provozu. „Lidé si je pletou s hračkami na baterie, které jsou běžně k dostání v obchodech. Modelářství je právě o tom, že do modelu musíte vložit motor a elektroniku, aby fungoval. Hlavně je potřeba vědět, jak vše správně zapojit,“ vysvětluje modelář Jiří Jarolímek.
Důkazem, že se nejedná pouze o hračky je i fakt, že je nutné znát pravidla leteckého provozu, aby pilot nikoho neohrozil. Na ovládání rádiem řízených letadel mají majitelé nově povinnost složit pilotní zkoušky ne bezpilotní letadla v hodnotě 10 tisíc korun.
Modely jsou v podstatě zmenšeniny akrobatických letadel s tím rozdílem, že zmenšená letadla ovládá pilot ze země pomocí vysílače. Mezi modeláři je nejvíce oblíbený typ Sukhoi 29, jehož rozpětí křídel dosahuje tří metrů. „Takový letoun má dvouválcový benzínový motor o objemu 180 kubických centimetrů,což je třikrát více než má například silniční skútr. Do nádrže se vejde jeden litr benzínu, na který může létat okolo 15 minut,“ upřesňuje Jarolímek.
Záliba za statisíce
Sestavování rádiem řízených letadel není zrovna levný koníček, což dokazují částky modelů a potřebných komponentů. „Ceny jednotlivých dílů jsou velice vysoké. Záleží ale i na tom, od jakého výrobce díly pořizujete,“ říká Jarolímek. Konstrukce a plášt´ letounu o rozpětí tří metrů stojí okolo 80 tisíc a cena motoru je až 42 tisíc korun. K tomu, aby se model mohl vznést pomocí vysílače je také zapotřebí elektronické vybavení, jako jsou akumulátory, servomotory a přijímač. To může dosáhnout až 70 tisícové částky. Nepostradatelný je i vysílač, jehož hodnota se pohybuje v rozmezí 15 – 50 tisíci.
Pro milovníky rádiem řízených modelů se v České republice a v zahraničí pořádá mnoho závodů. Soutěží se v kategorii zvané Přesná akrobacie, kde pilot musí předvést sestavu obratů stejných, jako jsou u závodů skutečných letadel. Poslední dobou se objevují i soutěže, kde se létá na hudbu, a bodování je podobné jako u soutěží v krasobruslení.