Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Fronta na kávu před historicky prvním Starbucksem na světě v Seattlu, Zdroj: Šarlota Vilímková

Jít s dobou můžete i bez kelímku v ruce

Hektický životní styl většiny z nás s sebou přinesl fenomén moderní doby — kávu v kelímku. Někteří to považují za praktickou věc či módní doplněk, jiní v tom vidí úpadek klasického a příjemného posezeníu kávy či čaje v kavárnách.

Každý den cestou do práce nebo do školy potkáváme stále více lidí s papírovým kelímkem v ruce, toho si všimla taky Lenka Rogerová z Prahy: „Káva s sebou je řekla bych teď hodně ‚trendy‘, dost lidí si jí po ránu kupuje, protože většinou spěchají do práce,“ vysvětluje svůj postřeh Lenka.

Káva s sebou láká čím dál více zákazníků, a proto dnes není problém sehnat horký nápoj na cestu i v tradičních kavárnách nebo supermarketech. Předchůdcem tohoto trendu byl nejprve nápoj z automatu v plastu, později horké nápoje podávané do papírových kalíšků ve fastfoodech. Hlavním představitelem kávy v kelímku, jak jí známe dnes, je síť kaváren Starbucks.

To, že je káva na cestu stále populárnější, potvrzuje i nárust kafetérií, které jsou speciálně zaměřené na nápoje v kalíšku. Od roku 2008, kdy byla otevřena první kavárna Starbucks na Václavském náměstí, se tato značka kafetériích rozšířila do celé Prahy a jejího okolí. Momentálně se jejich počet vyšplhal už k desítce.

Moderní rituál

Zdá se, že pro některé z nás se rituálním pití čaje nebo kávy stala právě konzumace nápojů za pochodu. „Kávu s sebou si dávám často, můžu si ji vypít kdykoliv a kdekoliv a výhodou je, že jich je mnoho druhů, velikostí a chutí, takže si vždy vyberu to, na co mám zrovna chuť,“ říká Adéla Ptáčková z Prahy. I další dotazovaní nadšenci tvrdí, že po ránu je káva třeba a že si ji raději koupí, protože zkrátka spěchají a nemají čas si jí uvařit doma.

Méně oblíbená je pak cena nápojů, která se liší podle velikostí a druhů. Za dvojité espresso tak zaplatíte okolo 60 Kč, cafe latte a cappuccino jsou pak o něco dražší a stojí okolo 90 Kč. Milovníci kávy však našli řešení — termohrnek. Po ránu si přivstanou a sami si za nižší náklady připraví nápoj s sebou. „Horké nápoje jsou drahé a i když mi v kavárnách chutná, tolik peněz za ně utratit nechci. To si raději přivstanu a udělám si kávu na cestu sama,“ vysvětluje Tereza Szakosová z Prahy a tvrdí, že s termohrnkem je stejně stylová jako s kelímkem třeba ze Starbucksu.

Káva na cestu je praktická. Můžete jí konzumovat třeba v metru, Zdroj: Aneta Poláková

Káva na cestu je praktická. Můžete jí konzumovat třeba v metru. Zdroj: Aneta Poláková

Tradice zůstává v porcelánu a keramice

Je mezi námi ale i spousta těch kteří si kávu vychutnají nejlépe tradičním způsobem, a to pitím ze šálku při posezení v kavárně. Veronika Cmíralová z Olomouce dává přednost pravé kávové kultuře: „Při pití kelímku si většinou spálím jazyk, protože neodhadnu teplotu,“ vysvětluje. Dotazovaní se shodují, že převážně pijí kafe latte nebo cappuccino s pěnou, na které není kelímek vhodný, protože pěna pak zůstává na víčku.

Najdou se i další, kteří považují konzumaci kávy za pochodu za nesmysl. Adam Cinke  z Prahy tento způsob zcela odmítá: „Kelímek se mi horkým nápojem několikrát zdeformoval,“ popisuje své zkušenosti a dodává, že si kávu raději vychutná v nějaké klidné kavárně. Navíc má pocit, že v porcelánovém či keramickému hrníčku má nápoj mnohem lepší chuť a výraznější aroma.

Popíjení z papírových kelímků má taky nepříznivý dopad na životního prostředí. Jen celosvětová kavárenská síť Starbucks vyprodukuje ročně až tři miliardy papírových kalíšků,které se vyrábí ze syntetického latexu nebo vosku a tyto materiály se nedají dále zpracovávat. Starbucks má tak do budoucna v plánu zaměnit dosavadní kelímky za reckylovatelné. Momentálně se na trhu objevil KeepCup, což je první nádoba, která se dá použít opakovaně a plast, ze kterého je vyrobena je možné dále zpracovat. KeepCup lze zakoupit na internetu, kde se jeho cena pohybuje okolo 300 Kč.


Šarlota Vilímková
Šarlota Vilímková
Ráda bych procestovala celý svět, poznala zajímavé lidi, vyzkoušela všechno, co mi život nabídne. A o tom psala - o lidech, místech, věcech a událostech kolem sebe! Na prvním stupni základní školy jsme psali slohovou práci o tom, jak a kde vidíme sami sebe za dvacet let. Já byla novinářka v New Yorku (nemalé ambice na desetiletou slečnu). O devět let později, po dokončení střední školy, která mě nebavila, jsem se měla rozhodnout co dál. Náhodou jsem vyhrabala starý cár papíru z šuplíku a přečetla si svou desetiletou vizi. Pousmála jsem se nad tím a ve stejný den se mi dostal do rukou letáček Vyšší odborné školy publicistiky. Dnes studuji žurnalistiku a píši pro Generaci 20. Díky mému dětskému snu jsem se dostala na tu správnou cestu, která mě opravdu baví, a i když neskončí třeba v New Yorku, tak mám pocit, že za to stojí.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.