Jít s dobou můžete i bez kelímku v ruce
Každý den cestou do práce nebo do školy potkáváme stále více lidí s papírovým kelímkem v ruce, toho si všimla taky Lenka Rogerová z Prahy: „Káva s sebou je řekla bych teď hodně ‚trendy‘, dost lidí si jí po ránu kupuje, protože většinou spěchají do práce,“ vysvětluje svůj postřeh Lenka.
Káva s sebou láká čím dál více zákazníků, a proto dnes není problém sehnat horký nápoj na cestu i v tradičních kavárnách nebo supermarketech. Předchůdcem tohoto trendu byl nejprve nápoj z automatu v plastu, později horké nápoje podávané do papírových kalíšků ve fastfoodech. Hlavním představitelem kávy v kelímku, jak jí známe dnes, je síť kaváren Starbucks.
To, že je káva na cestu stále populárnější, potvrzuje i nárust kafetérií, které jsou speciálně zaměřené na nápoje v kalíšku. Od roku 2008, kdy byla otevřena první kavárna Starbucks na Václavském náměstí, se tato značka kafetériích rozšířila do celé Prahy a jejího okolí. Momentálně se jejich počet vyšplhal už k desítce.
Moderní rituál
Zdá se, že pro některé z nás se rituálním pití čaje nebo kávy stala právě konzumace nápojů za pochodu. „Kávu s sebou si dávám často, můžu si ji vypít kdykoliv a kdekoliv a výhodou je, že jich je mnoho druhů, velikostí a chutí, takže si vždy vyberu to, na co mám zrovna chuť,“ říká Adéla Ptáčková z Prahy. I další dotazovaní nadšenci tvrdí, že po ránu je káva třeba a že si ji raději koupí, protože zkrátka spěchají a nemají čas si jí uvařit doma.
Méně oblíbená je pak cena nápojů, která se liší podle velikostí a druhů. Za dvojité espresso tak zaplatíte okolo 60 Kč, cafe latte a cappuccino jsou pak o něco dražší a stojí okolo 90 Kč. Milovníci kávy však našli řešení — termohrnek. Po ránu si přivstanou a sami si za nižší náklady připraví nápoj s sebou. „Horké nápoje jsou drahé a i když mi v kavárnách chutná, tolik peněz za ně utratit nechci. To si raději přivstanu a udělám si kávu na cestu sama,“ vysvětluje Tereza Szakosová z Prahy a tvrdí, že s termohrnkem je stejně stylová jako s kelímkem třeba ze Starbucksu.
Tradice zůstává v porcelánu a keramice
Je mezi námi ale i spousta těch kteří si kávu vychutnají nejlépe tradičním způsobem, a to pitím ze šálku při posezení v kavárně. Veronika Cmíralová z Olomouce dává přednost pravé kávové kultuře: „Při pití kelímku si většinou spálím jazyk, protože neodhadnu teplotu,“ vysvětluje. Dotazovaní se shodují, že převážně pijí kafe latte nebo cappuccino s pěnou, na které není kelímek vhodný, protože pěna pak zůstává na víčku.
Najdou se i další, kteří považují konzumaci kávy za pochodu za nesmysl. Adam Cinke z Prahy tento způsob zcela odmítá: „Kelímek se mi horkým nápojem několikrát zdeformoval,“ popisuje své zkušenosti a dodává, že si kávu raději vychutná v nějaké klidné kavárně. Navíc má pocit, že v porcelánovém či keramickému hrníčku má nápoj mnohem lepší chuť a výraznější aroma.
Popíjení z papírových kelímků má taky nepříznivý dopad na životního prostředí. Jen celosvětová kavárenská síť Starbucks vyprodukuje ročně až tři miliardy papírových kalíšků,které se vyrábí ze syntetického latexu nebo vosku a tyto materiály se nedají dále zpracovávat. Starbucks má tak do budoucna v plánu zaměnit dosavadní kelímky za reckylovatelné. Momentálně se na trhu objevil KeepCup, což je první nádoba, která se dá použít opakovaně a plast, ze kterého je vyrobena je možné dále zpracovat. KeepCup lze zakoupit na internetu, kde se jeho cena pohybuje okolo 300 Kč.