Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Herní klenot, na který se jen tak nezapomene. Originální Mafia je pro Čechy stále unikátem

Po dlouhých 18 letech je Mafia: The City of Lost Heaven stále kultem. Česká videohra se 25. září dokonce dočkala svého remaku. I když si tvůrci na přepracované verzi v novém kabátu dali záležet, recenzenti se shodují, že kvalitou na svou předlohu nemá. Podle herních expertů i fanoušků kult klasiky z roku 2002 spočívá v propracovaném příběhu, kreativních nápadech vývojářů, ale také v českém dabingu s nesmrtelnými hláškami.
Mafia: The City of Lost Heaven
V roce 2002 střílečka ze třetí osoby dobyla svět. Mafia, kterou vytvořilo české studio Illusion Softworks, hráče upoutala hlavně kvalitně zpracovaným příběhem z 30. let minulého století, zábavnými herními mechanismy i povedenou grafikou, která v té době konkurovala americkému GTA III. Na rozdíl od GTA III byla Mafia také reálnější a filmovější. I když herního vývojáře a duchovního otce hry Daniela Vávru část kolegů během vývoje kritizovala, že hráči chtějí jen střílet a nechtějí se koukat na filmečky mezi akcemi, on si stál za svým. Nakonec se ukázalo, že hráči v dnešní době o hry s propracovaným příběhem mají zájem, a Mafia se tak stala zásadním titulem v žánru příběhových stříleček.

Podle publicisty Jiřího Bigase, který se psaním o hrách věnuje již 20 let, stála Mafia na samém počátku 3D gangsterek. „Byla ve své době tak dobrá, že jako jedna z prvních pomohla českému hernímu průmyslu zbavit nás nálepky tak zvané podivné východoevropské produkce,” vzpomíná Bigas. K tomuto názoru se přiklání i fanoušek titulu Adam Carrasco (37), který si Mafii stále sem tam zahraje. „V té době to bylo naprosté zjevení. Žádná hra nebyla tak propracovaná co do možností. Hráči dokončili dějovou linku a potom strávili další hodiny zkoumáním všech způsobů, jak by šlo misi udělat lépe či jinak,“ vysvětluje Carrasco.

Hra se dostala do celého světa, prodalo se několik miliónů kopií. Zvlášt´ pro Čechy je ovšem Mafia národním klenotem, na který si nenechají sáhnout. „Je to jedna z mála česky dabovaných her. Její hlášky jsou legendární. Češi udělali s Mafií opravdu díru do světa,“ myslí si student Radek Povejšil (23). I podle studenta Ondřeje Procházky (22) hře přidává na kvalitě český dabing v čele s herci Markem Vašutem a Petrem Rychlým. „Spousta hlášek zlidověla. Skvěle sepsané dialogy a trefně nadabované postavy a klenot je na světě. Samozřejmě ale neustálé návraty českých fanoušků umocňuje i nostalgie a jistý patriotismus,“ přiznává Procházka. Tomu se na Mafii líbí také ikonický soundtrack, který poslouchá dodnes.

Nesmrtelné hlášky

Herní publicistka Karin Dietiová (30) však poukazuje na to, že her dříve moc nevycházelo, a tak Mafia neměla takovou konkurenci, jakou má například její remake dnes. „Tehdy to bylo jiné. V současnosti má počítač každý a výběr z tisíce her. Když vznikala Mafia, hráči věděli o každém titulu, co vyšel,“ říká Dietiová.

Mafia byla na svou dobu velice filmovou hrou. Zdroj: Illusion Softworks

Že je v tuzemsku Mafia stále fenoménem, potvrzuje také česká stránka s názvem „Mafia memes for Salieri teens“, která má na Facebooku přes 18 tisíc fanoušků. Stránka zábavným stylem neustále recykluje kultovní hlášky ze hry a baví tak celou mafiánskou komunitu. „I když nejsem gamer a nemám velký přehled o videoherním průmyslu, Mafia byla v době svého vydání v mnoha ohledech unikát, at´ už hovoříme o otevřeném světě, skvělé příběhové linii nebo hratelnosti,“ říká jeden z adminů stránky, který přiznává, že ho staré hlášky z Mafie provází životem už více jak deset let.

Stránka „Mafia memes for Salieri teens“ má na Facebooku přes 18 tisíc fanoušků. Zdroj: Mafia memes for Salieri teens

Marek Veselý
Marek Veselý
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze. V Generaci20 působím čtvrtý semestr.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.