Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Gumičkováním se baví i senioři

Náramek přátelství nebo barevná klíčenka, to vše se dá vyrobit takzvaným gumičkováním. Tato záliba se v Česku těší takové oblibě, jakou měla kdysi třeba „céčka“. Návody na pletení z malých gumiček zahlcují internet. Tvůrce baví jednoduchost, kreativita a zájem o to, jak bude výsledek vypadat. A nezáleží ani na věku.

V 80. letech minulého století byla hitem „céčka“, od letošního roku by tímto fenoménem mohlo být gumičkování, založené na principu pletení a háčkování. To, že hobby baví napříč všemi věkovými skupinami, potvrzuje i starší zákaznice, která si kupuje vybavení v kamenném obchodě v Praze na Andělu. „Je to návykové, protože člověk chce vědět, co dalšího z toho vznikne,“ říká. Z barevných gumiček se pletou hlavně náramky, zručnější však zvládnou klíčenky, zvířátka a jiné postavičky.

Do České republiky se gumičková mánie dostala zhruba v polovině tohoto roku. To potvrzuje i prodejkyně Věra Burešová, která má s gumičkami stánek ve vestibulu stanice metra I. P. Pavlova. „V prvním měsíci byl denní obrat až šedesát tisíc a to pouze na gumičkách,“ konstatuje.

Děti baví nenáročnost

Cílová skupina, kterou byly původně děti od osmi do čtrnácti let, dnes už zdaleka neplatí. „Ke mně si chodí kupovat gumičky předškolní děti s maminkami, školáci, dospělí, ale i senioři,“ popisuje své zákazníky Burešová. Dokonce přímo ji naučila gumičkování paní v důchodu. „Jednoduchou techniku mě naučila třiaosmdesátiletá zákaznice. Když jsem jí řekla, že to neumím, odložila si berle a začala plést,“ popisuje prodejkyně.

Popularita, kterou gumičkování mezi dětmi má, je podle deseti oslovených matek způsobena hlavně nenáročností, kreativitou a také nezávislostí na pomoci rodičů. Oblíbenost této záliby je vyrovnaná jak u dívek, tak u chlapců. To potvrzuje i matka desetiletého Jakuba, Martina Fučíková, který gumičkování také propadl. „V prvních dnech, kdy jsme gumičky zakoupili, zapomněl i na počítač a mobil. Těší ho, že něco umí sám, a že může udělat radost dárkem. Na seznamu pro Ježíška tedy gumičky nechybí.“

Mezinárodní fenomén

Gumičkování proslavil ve světě Malajec čínského původu Cheong Choon Ng, který si v roce 2011 založil firmu vyrábějící dětské tkalcovské stavy na gumičkové náramky. Myšlenku mu vnukly dcery, když je viděl si takové náramky vyrábět. S firmou však uspěl až ve chvíli, kdy začal na internet nahrávat videa, ve kterých jeho dcery předváděly, jak se s výrobky pracuje.

Při nákupu komponentů je však namístě obezřetnost. V některých totiž byly nalezeny ftaláty a těžké kovy, a to zejména olovo. Zjistila to analýza Vysoké školy chemicko-technologické, o kterou požádala nezisková organizace Arnika. Podle Arniky je nutné kontrolovat složení výrobků – dobré je vyhnout se PVC a umělému kaučuku, nejméně rizikový je naopak silikon.


Alžběta Šimková
Alžběta Šimková
Mám ráda kulturu, konkrétně divadlo, umění a klasický balet, který jsem sama řadu let tančila při Statní opeře. Zajímám se o lidská práva a ekologie. VOŠP studuji letos třetím rokem. V Generaci 20 působím jako redaktorka.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.