Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Fenomén jménem Facebook

V polovině roku 2010 bylo napočítáno přes 500 milionů aktivních uživatelů této sociální sítě. Ještě před třemi lety jich byla pouhá desetina!

Jestli nemáte Facebook, možná budete pro někoho pozadu. Foto: www.galerie.antonindanek.cz

Zájem o chatování, online komunikaci a sdílení zážitků trvá už řadu let. Facebook je jednou z novějších sociálních sítí a přestože se v lecčems inspiroval od svých předchůdců, velmi rychle jim spíše nastavil zrcadlo, ve kterém je jejich odraz velmi matný a nezřetelný.

Sociální sít´, která pohltila společnost

Existuje řada dalších sociálních sítí, ale ty jsou obvykle využívány ohraničenou cílovou skupinou. U Facebooku ale žádná ohraničenost neexistuje. Podařilo se mu totiž proniknout do společnosti napříč odlišnostmi jejích vrstev.

V tomto směru boří hranice mezi lidmi, kteří tu sdílejí fotografie, statusy, pozvánky na akce, fanouškovské skupiny atd. Lidé se tu přátelí naprosto bez ohledu na věkovou hranici, náboženské vyznání, politické názory, zájmy a zaměstnání. Leckdy i bez ohledu na to, zda či jak moc se znají.

Nepoznáváte tu své přátele? Foto: www.freshmarketing.cz

Najdete tu nejen své rodiče, ale i bývalé a současné učitele ze školy nebo kolegy z práce. Až zarážející velikost pomyslného pavouka, jehož tvoří jednotlivé osobní profily nebo skupiny, vyvolává otázku, čím ty stamiliony lidí Facebook pohltil?

Dvě skupiny uživatelů

Z ankety, která byla v souvislosti s tímto článkem prakticky nezbytná, vyplynulo, že uživatelé Facebooku se pomyslně dělí na dvě hlavní skupiny. Do jedné spadají ti, kteří si profil vytvořili za účelem vypátrání bývalých spolužáků nebo kvůli kontaktu s přáteli a rodinou v době cestování po zahraničí. Tihle lidé obvykle neplní svůj profil soukromými fotografiemi, ani Facebook nevyužívají každý den.

„Profil na Facebooku jsem si založil, když jsem byl přibližně před třemi lety v Irsku. Je to pro mě platforma, díky které jsem se dostal opět do kontaktu se spolužáky ze střední školy. Občas se podívám, co kdo dělá, ale soukromé fotky sem více méně nedávám. Spíš jsem jen tu a tam na nějaké označen,“ říká třicetiletý manažer jedné z pražských reklamních agentur.

Také trpíte závislostí na facebookové exhibici? Foto: www.img.blesk.cz

Na opačném břehu se nachází druhá skupina uživatelů Facebooku. Její zástupci jsou obvykle výrazně mladší. Pravidelně, minimálně jednou denně, si píší statusy, zveřejňují tu někdy až příliš soukromé fotografie a hojně komentují a sledují činnost ostatních. Jejich důvod aktivního využívání téhle sociální sítě je naprosto jiný:

„Dneska už Facebook mají asi všichni. Já ho mám, protože si tu píšu se spoustou lidí. Dávám si tam hodně fotek, protože jsem zvědavá, co mi na ně řeknou ostatní. Mám radost, když se někomu líbí. Navíc nevím, k čemu bych jinak Facebook měla, kdybych si sem nic nedávala,“ popisuje osmnáctiletá studentka soukromého gymnázia v Praze. Její slova se netýkají jen náctiletých, přestože tvoří nejpočetnější část skupiny těchto uživatelů.

Pozlátko facebookové popularity

Možnost ukázat se a v jistém smyslu zazářit je nejspíš hlavním hnacím motorem úspěchu tolik populární sociální sítě. Fakt, že dává mladým lidem pocit zajímavosti a oblíbenosti. I ty nejsměšnější fotografie, kdy se dívky i chlapci fotí sami před zrcadlem v koupelně, jsou oceněny alespoň několika „palci nahoru“ a lichotivými komentáři.

Na chvíli se od Facebooku vzdálit je zdravé. Foto: www.i.lidovky.cz

Na Facebooku nemusíte mít úroveň, přesto se dočkáte určitého obdivu a zájmu, protože z těch desítek, většinou spíš stovek, přátel se vždycky najde pár těch, kteří vás ocení. At´ už upřímně nebo falešně. Facebook je takovým showbusinessem pro obyčejné lidi. Vlastně i naše české celebrity a celebritky se tu často exhibují obdobným způsobem jako někteří náctiletí.

Tahle sociální sít´ má pro některé z nás význam komunikační a pro jiné představuje každodenní boj, jak nejzajímavěji se prezentovat. Nabízí dvě odlišné tváře a pravděpodobně díky tomu dokáže uspokojit tolik rozdílných lidí. Každý tu má na výběr, jestli možnosti Facebooku využije nebo zneužije.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.