Pokaždé jiný, ale stále úchvatný – takový je Cartier
Do jízdárny Pražského hradu jste mohli na tuto unikátní výstavu zavítat už od července letošního roku. Bylo tu k vidění přes 368 historických a luxusních šperků, hodinek, pásků, krabiček na cigarety, zapalovačů, pudřenek, divadelních kukátek a mnoho dalších předmětů vytvořených firmou Cartier, jejíž design je dodneška nenapodobitelný.
Král klenotníků
Od doby, kdy osmadvacetiletý Louis-Francois Cartier otevřel svůj první obchod v roce 1847 na Rue Montorguel v Paříži, uplynula spousta času. Na obrovském a vzrůstajícím zájmu o jeho šperky se ale ani na chvíli nic nezměnilo.
Cartierův úspěch přišel velmi brzy po začátku jeho kariéry, pak už jen rostl, aby se zanedlouho dotkl pomyslného klenotnického a designérského nebe. Anglický král Eduard VII. nazval Cartiera klenotníkem králů a králem klenotníků, protože mezi jeho klienty patřilo oficiálně 15 královských dvorů!
Mezi Cartierovy nejvýznamnější zákazníky patřila princezna Matilda, císařovna Evženie, kníže Bibesco nebo později mexická filmová herečka María Félixová. Louis-Francois Cartier určil styl Ludvíku XV. a Ludvíku XVI. Jeho práce právem nadchla a pohltila doslova celý svět.
Všední motivy poseté perlami
Cartier kladl důraz na originalitu a preciznost. Každou chvíli posílal své designéry do města nebo do přírody, aby kreslili architektonické, květinové nebo zvířecí motivy – aktuální i nadčasové. Inspiraci našel stejně tak v orientálních kulturách Egypta, Číny a Indie. Při designování používal materiály jako platina, se kterou začal pracovat jako jeden z prvních, a nahradil tím těžké zlaté a stříbrné montáže, perly, diamanty nebo řezaný křišťál…
Podobu svých nových kolekcí vždy přizpůsoboval módním tendencím doby. Ve stejných šlépějích šla firma Cartier i po jeho smrti v roce 1904. V období před 1. světovou válkou přišla tahle legendární klenotnická značka jako vždy s něčím unikátním, s něčím, co nikoho jiného nenapadlo. Její návrháři začali využívat leštěný černý onyx, kterému říkali „panteří kůže“. S blyštivými drahými kameny vytvářel dokonalý kontrast.
Ve 20. letech minulého století značka cíleně podlehla avantgardnímu stylu, který se projevoval abstraktními tvary a geometrickými liniemi. O deset let později se ženy zamilovaly do elegance a lesku. Cartier se tedy navrátil ke kouzlu bílého zlata „art deco“ a přírodním motivům.
Na každém detailu záleží!
Velký počet exponátů výstavy musel být na četných aukcích vykoupen z rodinných dědictví a osobního vlastnictví. Stejně jako dříve je i dnes o značku Carier nezměřitelný zájem. Je totiž rozpoznatelná, nenapodobitelná a přitom vždy jiná a moderní. Při pohledu na jakýkoli výrobek z dílny designérů a klenotníků firmy Cartier ani dnes v době, kdy je téměř všechno možné, nevěříte vlastním očím.
Síla jednoho každého detailu, který vytváří bezchybný celek a nádech tradice, která umožnila jednotnému stylu plynulý vývoj, vám brání ve lhostejnosti. V tu chvíli se zkrátka stanete jedním z milionů těch, které Cartier uchvátil. Ubránit se nelze.