Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Dopoledne se stylistkou Andreou Mlatečkovou

Pětiletou zkušenost z práce módní redaktorky se Andrea Mlatečková rozhodla od roku 2004 zúročit v profesi osobní stylistky. Z těchto důvodů se jevila jako ideální osoba, která by Generaci 20 zasvětila do tajů profesionálního odívání.

foto: Adéla Bujalská

Když se kolem jedenácté hodiny s Andreou scházíme v obchodním centru na Andělu, tak nějak samozřejmě míříme do prvního patra, které nabízí výběr z mnoha obchodů s oblečením a obuví.

Začátkem všeho je outfit

Cestou se Andrea pouští do upřesňování definic některých základních pojmů z oblasti módy.  Lidé je běžně používají, ale když se pak nad některým konkrétním pojmem pozastaví, leckdy nevědí, co přesně znamená a co zahrnuje. Outfit se v konverzaci se stylistkou nabídl téměř sám.

Outfit je kompletní zevnějšek člověka. Jednoduše to, co vidíme na první pohled. Samozřejmě do outfitu patří také to, jak jednotlivé prvky společně ladí,“ vysvětluje usměvavá Andrea. Když v tu chvíli míjíme skleněnou výlohu jednoho z obchodů a vidím svůj outfit, napadá mě otázka, zda sem spadá i účes.

foto: Adéla Bujalská

„Nejsem sice vizážistka, ale vždycky, když někoho oblékám, poradím alespoň, jestli jsou  k tomu nebo onomu modelu lepší stažené nebo rozpuštěné vlasy. Když chci, aby vynikla například šála nebo výrazný náhrdelník, doporučím sepnuté vlasy,“ doplňuje Andrea, když vystupuje z eskalátorů.  Obchod Zara volí profesionálním odhadem jako nejvhodnější, co se týče výběru oblečení pro mě. Musím uznat, že se mi dokonale trefuje do stylu.

Stylistu si může dovolit každý

Mezitím Andrea vypráví o tom, jak je v České republice malá poptávka po stylistických službách. Může za tím být mýtus, že se oblékat nechávají jen slavné nebo velmi důležité osobnosti, které perfektní styl potřebují ke své profesi.

Andrea ale všechno uvádí na pravou míru, když začíná vyprávět o svých klientech. Dozvídám se, že jsou mezi nimi většinou naprosto normální lidé, kteří třeba ani netouží po extravaganci nebo úplné změně stylu. Hledají jen radu a nasměrování, aby si příště uměli oblečení vybrat a nakoupit sami.

foto: Adéla Bujalská

„Když mě někdo osloví, přijde většinou s konkrétním přáním. Klientka chce třeba obměnit šatník, protože se jí změnila postava nebo má jiné zaměstnání. Jindy to dostane jako dárek od manžela, takže se rovnou ptám, co od toho očekává, abych se jí mohla přizpůsobit. Moje služby ale nejsou výsada jen pro bohaté lidi, kteří by nevěděli, co s penězi. Nechat si jednorázově poradit si může dovolit opravdu každý. Za konzultaci u mě klient zaplatí tisíc korun, to není nijak obrovská částka.“

V tu chvíli už stojíme v Zaře a Andrea se okamžitě vrhá na věšáky a sundává z nich každých několik vteřin svetr, kalhoty, rolák, pásek… Vše v jednom stylu, nic se nebije, každý prvek se s tím dalším naopak doplňuje.

Kromě barev Andrea přísně hlídá i materiály jednotlivých kousků. Všechno musí přesně ladit. Všímám si toho, že je perfekcionistka – stále vybírá lépe se hodící doplňky, příjemnější látky, nepřestává se rozhlížet kolem sebe…

Barvy musí spolu ladit

Volíme kult přírodních barev jako jsou odstíny hnědé, béžové, zelené s trochou červené a v tomto duchu se díváme na stojany a pulty s naaranžovanými modely nebo jednotlivě složenými kousky. Barevně i materiálem mi všechno, co Andrea vybírá, je příjemné.

foto: Adéla Bujalská

Když už jsme beznadějně ověšené ramínky a držíme v náručí kila oblečení a pásků, zamíříme ke kabinkám. Sotva jsme se nastěhovaly do jedné ze zadních a tím pádem nejprostornějších, Andrea se opět pouští do práce.
Ramínka věší kolem dokola tak, aby oblečení bylo uspořádané po jednotlivých modelech, na kterých jsme se průběžně cestou po obchodě domluvily, a abych se v tom množství oblečení neztratila, což se mohlo stát velmi jednoduše.

Postupně se do jednotlivých kombinací oblékám, a pak už jen obměňujeme, přidáváme a ubíráme doplňky. Podobně, jako když jdu nakupovat sama, ne ve všem jsem se cítila sebejistě, ale na rozdíl od situace, kdy jsem v kabince na zhodnocení svého vzhledu sama, tentokrát se mohu spolehnout na názor profesionála.
Když se Andree zdá nějaký model příliš strohý, na chvilku se vrátí mezi věšáky a stojany a přinese mi nějaký doplněk. Jednou je to výrazně červená kabela, podruhé béžovohnědý baret, pak zase barevná šála…

Značka a vkus spolu nesouvisí

Některé prvky Andrea posléze sebekriticky vyřazuje z výběru, protože jsme zjistily, že k danému svršku nepasují tak, jak jsme si původně představovaly. Nic mi nevnucuje, v pořadí i ve vyřazování modelů mi nechává naprosto volnou ruku. Vždy mě jen upraví, abych vše měla tak, jak to má být a radí při dalším převlékání.

Sama tvrdí, že nemá smysl, aby se lidé navlékali do věcí, ve kterých se necítí dobře. Práce stylisty spočívá nejen v tom obléknout klienta tak, jak jemu na pohled to přijde adekvátní a estetické, ale pomoci lidem zvednout sebevědomí, nastavit profesionální zrcadlo a poradit pro jejich příští samostatné nákupy.

foto: Adéla Bujalská

Po téměř dvou hodinách převlékání a hodnocení jednotlivých outfitů, si odnáším nejen jedny ze zkoušených kalhot, ale také inspiraci. Móda mě zajímá už řadu let a díky tomuto dopoledni už vím nejen to, co obnáší profese stylisty u nás v České republice, ale i to, jak je na tom oblékání a styl jinde ve světě, což se můžete dočíst v rozhovoru s Andreou Mlatečkovou, na který volně navazuje tento příspěvek.

Každý stylista se snaží šířit nějaké osobní poselství napříč styly, do kterých své klienty obléká. Andrea nabádá ženy k jednoduché eleganci a přirozenému zvýraznění ženskosti. Tahle kritéria jsou pro ni na prvním místě naprosto bez ohledu na značku nebo cenu oděvu. Ani značka, ani peníze totiž nezaručují, že budete vypadat vkusně.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.