Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Do toho dorosteš, slýchají bezdětné dívky. Ty se však do těhotenství nehrnou

Ženy oddalují zakládání rodiny. Vyplývá to z průzkumu projektu Průvodce porodnicemi, podle kterého je průměrný věk českých prvorodiček 28 let. Většinou dávají přednost svobodě a osobnímu rozvoji. Některé ženy ale děti nechtějí vůbec. Kvůli běžné praxi v minulém století mít potomky brzy má však část společnosti na oddalované těhotenství odlišný názor.

Věkový průměr prvorodiček od 60. do 90. let minulého století téměř nikdy nepřesahoval 23 let. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu. V dnešní době ale mnoho mladých žen mateřství odkládá nebo děti nechce vůbec. Prozatím se k bezdětnosti rozhodla i dvaadvacetiletá Nicol Dvořáková. „Neměla jsem ideální dětství, což je hlavní důvod, proč nechci děti,“ říká. Jako další argument uvádí vlastní pohodlnost. „Až moc si vážím svého života a rozhodně ho chci nadále objevovat na vlastní pěst. Mám spoustu zájmů, které mě dělají šťastnou a nemyslím si, že by dítě bylo nějakým mým chybějícím článkem,“ doplňuje. Nebojí se, že by svého rozhodnutí v pozdějším věku litovala.

Rodina Dvořákové důvody a rozhodnutí nebýt matkou respektuje i podporuje. „Slýchávám však negativní reakce od cizích lidí. Klasické jsou věty ‚To až poznáš toho pravého‘, nebo ‚Do toho dorosteš‘. Paradoxně to říkají lidé, kteří na své děti v jednom kuse nadávají,“ Dvořáková. S nátlakem do mateřství se setkala i jednadvacetiletá studentka Kristýna. „Od prarodičů slýchávám připomínky, že když už jsem s přítelem pět let, měli bychom se vzít a mít děti. Irituje mě to,“ svěřuje se. 

Poznámky o potomcích neminuly ani devětadvacetiletou Janu. „S přítelem jsme ve vztahu již několik let a otázky, kdy konečně budeme mít děti, mi byly od rodiny a okolí kvůli mému věku pokládány téměř na denní bázi. Můžu říct, že mě to spíš od mateřství odrazovalo,“ popisuje a dodává, že v ní neustálé narážky probouzely pocity viny. „Od žen se automaticky očekává, že budou chtít rodit. Jiná přání se ale už příliš nerespektují,“ doplňuje.

Seberealizace na prvním místě

Z letošního průzkumu projektu Průvodce porodnicemi vychází, že průměrný věk prvorodiček je 28,8 let. Do kategorie spadá i Jana, podle níž přišel na dítě už ideální čas. „Děti byly v plánu vždy. Prvně jsme se ale chtěli seberealizovat, a tak jsme hodně cestovali a současně budovali kariéru,“ svěřuje se. Navíc prý bylo důležité, aby potomkovi mohli s přítelem poskytnout zázemí. „Nepřivedli bychom na svět dítě, kdybychom ho nedokázali finančně zabezpečit. Nyní však cítíme, že je ideální čas a o početí se snažíme,“ dodává s tím, že jí gynekolog doporučil, aby těhotenství kvůli věku již déle neodkládala. Společnost Merck uvádí, že odborníci odhadují nejlepší čas k otěhotnění mezi 20. a 32. rokem. Okolo třiceti let totiž podle webu Gynmedico.cz prudce klesá plodnost a zvyšují se i rizika genetických vad plodu.

Především sobě se rozhodla věnovat i studentka Kristýna. „Chci nejdřív dostudovat a pak si začít plnit své životní cíle. Trávit mládí na mateřské dovolené mi přijde ubíjející. Raději budu třeba cestovat,“ vysvětluje. Na první dítě bude prý připravena až kolem třiceti let.

Podle populačních prognóz zůstane bezdětná téměř každá pátá žena narozená v první polovině 80. let 20. století, v generacích mladších by to měla být zhruba každá desátá. Vyplývá to z analýzy Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí “Bezdětní a postoje k rodičovství“ z roku 2021. Téma je však pro část společnosti stále tabu a vyvolává poměrně silné emoce. Pokud je rozhodnutí ženy nemít děti její svobodnou volbou, pak by se mělo respektovat. Jen ona sama totiž cítí, zda je na mateřství připravena.


Barbora Vošahlíková
Barbora Vošahlíková
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Zajímám se o domácí témata a společenské problémy.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.