Co má společného Shrek a vánoční zlaté prasátko?
Už kdysi se prodejci na tržištích překřikovali, aby přesvědčili zákazníky, že právě jejich zboží je to nejlepší. Byl to jediný způsob, jak na svůj stánek upozornit. Překřikování trhovců se dá považovat za počátek reklamy. Samotné slovo reklama totiž pochází z latinského výrazu reklamare, které znamená křičet.
V průběhu dějin se forma reklamy měnila v závislosti na průmyslovém pokroku. Základní kritéria ale zůstávají stejná. Aby byla reklama efektivní, měla by obsahovat především originální a poutavý slogan, který v potenciálních zákaznících vzbudí zájem. Většina textů se trochu marně pokouší o vtipnost, ale najdou se i výjimky, které skutečně zábavné jsou.
Ojedinělá česká klasika
Už několik let se řada z nás těší na dobu, kdy se na televizní obrazovce objeví holčička s kulichem, která jde s tatínkem do lesa pro vánoční stromeček. Dialog těchto dvou postav je jednoduchý, dokonce možná trochu obyčejný.
Proto si snad všichni jednou za čas v duchu opakujeme větu: „A tati, bude mít i ty velký zahnutý zuby nahoru?“ V první řadě jde samozřejmě stále o propagaci výrobku, v tomto případě Kofoly, ale autorům reklamy se podařilo vytvořit něco, co nejen neobtěžuje, ale dokonce baví. To je, co se týče reklam, příjemná změna.
Jak je na tom zahraničí? Tam se reklamy také tematizují podle ročního období a svátků, ale kultovní věty či slogany vznikají málokdy. „Každý rok se v televizi objevují vánoční reklamy, které jsou více či méně vtipné. Že by se však některá reklama opakovala každý rok, s tím jsem se ještě nesetkal,“ potvrzuje Generaci 20 podnikatel George Benakis žijící v Kanadě.
Obchodníci se nechávají inspirovat tím, co je zrovna populární. „Před lety, když byl v kinech první díl Shreka, se objevovaly postavy z filmu v mnoha reklamách. V jedné z těch vánočních jsou hlavními hrdiny malé mluvící perníčky, které vypadají přesně jako ty z filmu Shrek,“ vzpomíná George. Taková reklama by o pár let později ztratila své kouzlo, narozdíl od naší tradiční „kofolácké“.
Tradice s trochou zahraniční inspirace
Stane se, že reklama, která je pro jeden stát jen dalším spotem v řadě těch ostatních, pro jiný představuje první předzvěst blížících se Vánoc. Takovým případem je reklama na Coca-colu pocházející z USA. Červené kamiony projíždějící zasněženou vesničkou a mrkající Santa Claus rozhodně nejsou motivem českých Vánoc. Přesto se u nás spot opakuje pravidelně už několik let.
Češi zůstávají i přesto věrni hlavně tradičním tuzemským motivům, i když někdy propojenými se zahraničními. Originální reklamní spoty připravili letos například televizní operátoři T-mobile a Vodafone.
Na jedné straně jde o zabíjení vánočního kapra za asistence Chucka Norrise, na straně druhé spolu telefonují dva vánoční stromky, kterým propůjčili hlasy herci Jiří Macháček a Pavel Liška. I když jde jako vždy hlavně o obchod a zisky, je příjemné se alespoň v čase Vánoc na reklamy těšit.