Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Čínské prostředí je nabité dravou energií, která mě motivuje, říká umělec Jiří Straka

Svou lásku ke všemu čínskému objevil už v dětství. Malíř Jiří Straka (51) již na základní škole sbíral obaly s čínskými znaky a překresloval si je tuší. Nyní v Číně malbu vyučuje na Ústřední akademii v Pekingu. Umělec, který na čínském trhu prodává své obrazy i za půl milionu korun, vystavuje v galerii Zdeňka Sklenáře do 7. dubna porcelán.

O čínské umění jste se začal zajímat už na základní škole. Vzpomenete si, kdy přesně?
Už asi v šesté nebo sedmé třídě jsem si začal všímat v obchodech výrobků, které byly dovážené z Číny. Například v papírnictví se prodávaly všelijaké tužky a gumy, na kterých byly čínské znaky. Když jsem je viděl, úplně mě z toho mrazilo, velice mě ty znaky přitahovaly. Také jsem u rodičů v knihovně narazil na monografii čínského malíře Čchi Paj-š’, který se stal mým vzorem a stejně jako on jsem si začal překreslovat tuší čínské znaky z obalů. A tak začalo mé nadšení pro čínskou tušovou malbu.

Tento druh malby je tradiční čínská disciplína. Bylo pro vás jako pro cizince náročné prosadit se v této oblasti?
Mnoho zahraničních umělců do této oblasti zabrousí, experimentují v ní, ale nevěnují se jí dlouhodobě a systematicky. Proto Číňané k cizincům, kteří se zabývají tušovou malbou, přistupují hned od začátku s rezervou.

Uspět na čínském trhu vyžaduje trpělivost.

Vám se ale daří prodávat své obrazy a dokonce tušovou malbu vyučujete. Jak se vám to podařilo?
Hodně mi pomohlo, že jsem se do Číny přestěhoval, bydlím v ní již šestnáct let. Také si myslím, že je důležitá trpělivost. Nehnal jsem se hned ze začátku prodávat obrazy. Nejdříve jsem dělal tlumočníka Čechům, kteří přijeli do Číny, a snažil jsem se sledovat, jak to na trhu s uměním chodí. Až později jsem začal obrazy sám prodávat. Výhodu mi také poskytlo studium na prestižní Ústřední akademii výtvarných umění v Pekingu v letech 1995 až 1997. Stejně tak je pro prodej na trhu s uměním prospěšné to, že na této pekingské univerzitě v současnosti vyučuji.

Kromě zaměstnání jste na škole našel i svou manželku, která je také čínská umělkyně. Pomohla vám i vaše žena prosadit se na tamním trhu s uměním?
Je to sice jen jeden z mnoha faktorů, ale dozajista ano. A také své zásluhy ráda zdůrazňuje (smích). Často mi pomáhá prodávat mé obrazy, navíc i díky ní jsem se přestěhoval do umělecké kolonie Sung-čuang na východním okraji Pekingu. V tomto místě je velká koncentrace umělců, kteří se sem stáhli na konci 90. let. Manželka si splnila sen, koupila pozemek a s pomocí architekta Zdeňka Fránka vytvořila Art Factory. Je to budova, ve které jsou ateliéry, výstavní prostory a navíc zde i bydlíme. Podle mě je to největší Art District v Asii, možná i na světě.

Nyní na pekingské Ústřední akademii umění každý semestr vedete třítýdenní workshopy. Jak jste se k práci učitele dostal?
Panu profesoru Wu Yi, významnému malíři, přišlo zajímavé moje pojetí tušové malby. V tradiční čínské malbě se běžně zobrazují ptáci a květiny a podobné tradiční motivy. Ty jsem maloval do roku 2005. Pak mě ale klasické vzory přestaly bavit a rozhodl jsem se zobrazovat například staveniště, která jsou v Číně vidět na každém rohu. Jemná malba tuší ve spojení se syrovostí staveništ´ tvoří takový zvláštní kontrast, a to se mi líbí. A proto mě Wu Yi požádal, jestli bych svůj pohled na tuto techniku nechtěl předat studentům. První workshop byl o staré evropské kresbě a její výuce tady u nás a pak jsem na to navázal novým pojetím tušové malby.

Čínští studenti jsou pilní, ale chybí jim kreativita.

Když jste učitel z ciziny a navíc pojímáte konzervativní čínskou malbu netradičním způsobem, uznávají vás čínští studenti?
Myslím si, že ano. Čínští studenti jsou velmi disciplinovaní a pilní. Vždycky svědomitě udělají všechno, co po nich chci. Na druhou stranu jim bohužel schází samostatné myšlení a kreativita. Nemají žádné vlastní ambice a místní učitelé se v nich nesnaží touhu po samostatném tvoření burcovat.

A vy jste se je snažil nějak povzbudit k samostatnosti?
Ze začátku jsem měl ideály s těmi studenty něco udělat. Osobně by mi bylo sympatičtější, kdyby projevili snahu vytvořit něco samostatně za pomoci své kreativity a ne jen to, co jim nadiktuji. Ale bohužel se mi to moc nedaří, protože mladí jsou zvyklí na úplně jiný přístup kantorů. V Číně se člověk jen těžko setká s pedagogem, který by učení bral jako své poslání a chtěl žáky skutečně něco naučit. Spíš to tak nějak rychle odučí, a co si z toho vzali ti studenti, už je nezajímá. Ale musím uznat, že mladí jsou velmi pracovití, což platí o Číňanech obecně.

Motivuje vás tohle prostředí plné pilných lidí?
Ano, Čína je prostředí nabité zdravou energií. I moje žena je velmi činorodá a musí pořád něco organizovat a vytvářet. Hodně jsem to od ní pochytil. Je pravda, že je v Číně velká konkurence, ale právě ta mě motivuje a pohání dopředu.


Denisa Bartůňková
Denisa Bartůňková
Na VOŠPu jsem se úspěšně probojovala do třetího ročníku a v Generaci 20 působím již čtyři semestry. Prošla jsem sportovní, kulturní a domácí rubrikou. Nyní jsem dostala příležitost vyzkoušet si roli šéfredaktorky. Když si chci vyčistit hlavu, ráda se vydám do přírody nebo sportovat.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.