Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Češi správnou přípravu a podobu kávy zatím neznají

Téměř každý si někdy dopřál kávu, at´ již k snídani nebo jen tak s přáteli po obědě. Málokdo ale ví, jak by pravý šálek měl vypadat. Kulturu kávy totiž kazí velké hrnky, které si zákazník objedná s sebou dnes na každém rohu. Správně připravenou kávu totiž nabízí stále málo kaváren a lidé tak nevědí, jak by měla opravdu vypadat.

Kultura kávy v Česku nedosahuje zdaleka takové úrovně jako v zemích Jižní a Latinské Ameriky nebo severní Afriky, kde se káva pěstuje. „Je to dané tím, že káva se k nám dováží. Tam, kde se pěstuje, je kultura této plodiny daleko před námi. Plus v zemích jižný Evropy, kde se sice nepěstuje, ale její způsob pití také na úrovni.“ míní Jakub Potočný, barista pracující v kavárně na pražské Kampě.

Češi zkrátka nevědí, jak by měl tento nápoj správně vypadat a natož si ho správně objednat v restauraci. „Všichni jsou přivyknutí na kafové hrnce z nejrůznějších nadnárodních řetězců a frenčíz. Pak se diví, že jim obsluha v opravdové kavárně přinese místo obvyklé půl litru přepálené kávy několik mililitrů,“ vysvětluje Potočný.

Odborné poučení zabere

V Praze se také vyskytují baristé, kteří na objednávku pikola nebo takzvaného presa dokonce vůbec nereagují. „I já jsem se tak ze začátku choval a měl tendenci lidi poučovat. Říkat, že si objednávají nápoj, který neexistuje, protože se zkrátka jmenuje jinak,“ přiznává se barista.

Jediné správné je totiž espresso – kávový nápoj o obsahu 0,04l, kdy se káva praží zhruba pětadvacet až třicet sekund při tlaku okolo devíti barů. Nebo větší varianta je takzvané americano, které můžou mít lidé na mysli, pokud si objednávají se slovy: „Větší preso, prosím.“ Takto ale objednává kávu málokdo a je jen na kavárnících, jak k tomu přistoupí. „Je nesmysl zákazníka učit a říkat mu, že to neexistuje nebo ho dokonce přehlížet. Přišel si vychutnat kávu a ne se nechat arogantně poučovat,“ zdůrazňuje Potočný.

Pokud se lidé ale dostanou do správných rukou a dobré kavárny, tak se pravou kávu většinou konzumovat naučí. „Občas ale klientovi opatrně vysvětlím, že to, co si objednali, neexistuje a přinesu jim profesionálně připravenou kávu. Z většiny jim chutná víc,“ říká barista. Zároveň ale dodává, že to chce praxi v oboru a cit k lidem, protože i takové lehké poučení nemusí snést každé ego. Mnoho lidí má také zažité stereotypy ještě z minulého režimu, kde byla k dostání jediná možná metoda s takzvaným „lógrem“, který zůstane jako sedlina na dně šálku po vypití nápoje.

Přežitek z minulého režimu

Před rokem osmdesát devět do tehdejšího Československa žádné trendy Západu neproudily. „Jsem na to zvyklý. Dřív vám při objednání automaticky donesli kávu s lógrem, vysvětluje lodník Pavel Vančura. Káva zalitá vařící vodou je ale špatně. „Voda by měla být vroucí, ale nikoliv vařící,“ uvádí Potočný. Pokud se totiž na pražení užije vařící voda a pak se ještě nechá káva lehce vychladnout, tak se do její chuti automaticky promítne negativní hořká a kyselá chut´. To ale lidem, kteří kávu s lógrem pijí, divné nepřijde, protože jsou na to zvyklí.

Češi jsou vášnivými konzumenti piva, ale zda budou tak přistupovat i ke kávě prostupující skrze všechny generace a národy, to nikdo neví. Kavárníkům a odborníkům tak zřejmě nezbývá nic jiného, než doufat, že se přístup našeho národa k tomuto nápoji změní. „Ale at´ si každý pije to, co mu chutná,“ říká rozpačitě Potočný.


Vojtěch Novotný
Vojtěch Novotný
Od malička jsem měl úplně jiné sny, než psát články a studovat obor Autorská žurnalistika. Občas se ale stává, že se život zapomene zeptat. Sny, až na jeden, už nesním. To, že v letním semestru 2014 píšu do domácí rubriky pro Generaci20, je taková malá výhra. Ve volném čase nejraději spím a sním o svých snech.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.