Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Byznys na sociálních sítích. Influenceři vydělávají na reklamě tisíce, často jde o podvod na sledujících

Být influencerem je pro řadu lidí možná povolání snů. Za to, že jsou lidé známí na sociálních sítích, dostávají od firem produkty zdarma a jsou placeni za zveřejňování příspěvků, které uvidí co nejvíce lidí. Takové fotky by ale měly být označené jako reklama. Ne vždy se to děje, a to i zcela úmyslně.

V Česku je 1890 influencerů, tedy lidí, kteří ovlivňují významné množství osob. Vychází to z dat společnosti Lafluence, která propojuje firmy s online tvůrci pro efektivní marketing. I přesto, že je u nás tento druh marketingu v počátcích, influenceři si tím vydělávají měsíčně i desítky tisíc korun. Firmy oslovují známé lidi, aby na sociálních sítí propagovali a vyzdvihovali výrobky, které jim značka zdarma poskytne. V roce 2015 vznikla agentura Elite Bloggers s cílem zastupovat vlivné lidi a propojit je s firmami. Řeší také téma transparentního označování reklamy. 

Ne vždy je odlišení původního obsahu od toho placeného zvykem. Například český kontroverzní youtuber narozený na Ukrajině Taras Anatolievich Povoroznyk (27) není vždy ke svým sledujícím upřímný. Při návštěvě nemocnice v prosinci roku 2018 obdaroval děti hračkami od značky Bambule a tvrdil, že je nakoupil za sto tisíc korun. I když vše vypadalo jako dobrý skutek, zboží dostal od firmy zdarma. Jen se pak o tom ve světě internetu zapomněl zmínit. 

Agentury, které chtějí být seriózní a férové, bojují za to, aby pod každým placeným příspěvkem bylo hned na začátku textu označení #ad nebo #spolupráce.  „V textu pod příspěvkem vždy uvádím, že se jedná o sponzorovanou fotku. Samotný hashtag mi nepřijde přehledný. Pokud ale spolupracuji se zahraničním klientem, používám #sponsored, který je například v USA často vyžadován,“ říká instagramerka a blogerka Aki Votrubová (28).

Počet reklam roste

S rostoucí oblibou influencer marketingu se zvyšuje i počet reklam na profilech uživatelů Instagramu. Je proto stále těžší rozpoznat, zda se skutečně jedná o reklamu, nebo jen osobní doporučení. „Snažím se komerční influencery nesledovat. Vadí mi jejich reklama. Nejsem typ člověka, který by šel do obchodu a koupil si věc jen proto, že mu ji doporučil někdo, kdo za to dostal zaplaceno,“ říká student chemie Tomáš Kulda (18). Právě to je jedno z největších úskalí marketingu na sociálních sítích. Lidé často nevědí, jestli jsou jim věci doporučovány z vlastních zkušeností influencerů, nebo proto, že za reklamu dostali zaplaceno. Datový analytik Ondřej Bergman (24) si kvůli reklamě na Instagramu přestal prohlížet stories – patnácti sekundová videa, která jsou dostupná jen jeden den. „Nelíbilo se mi, že za každým třetím videem od lidí, které jsem sledoval, byla další reklama přidaná Instagramem,“ dodává Bergman s tím, že už tak je na této sociální síti reklamy dost.

Instagram sesadil z trůnu oblíbenosti Facebook. Zdroj: Pixabay
Důležité pojmy
Influencer – Osoba, která ovlivňuje významné množství lidi.
Influencer marketing – Jedna z marketingových technik. Spíše než na velké skupiny se zaměřuje na vlivné jednotlivce.
Barterový obchod – Neboli směnný obchod. Jde o výměnu zboží nebo služeb za jiné, bez použití peněz.
Hashtag – Je slovo označené #. Význam slova označeného tímto symbolem je chápán jako klíčové slovo.

Spolupráce jako fenomén

Mnohým uživatelům sociálních sítí ale reklama nevadí. I proto, že by se chtěli sami jako influenceři živit. Lidé s vyšším počtem zobrazení fotek si touto prací mohou vydělávat buď na plný úvazek, nebo aspoň dobře přilepšit tím, co je baví. Částka vždy záleží na domluvě influencera s firmou. „Snažím se firmám vycházet vstříc, ale musím být za svou práci dobře ohodnocen. Většinou se částky pohybují okolo několika tisíc za jeden příspěvek. Pokud mám dlouhodobou spolupráci, honorář je fixně daný na určité období. Měsíčně tak vydělávám do deseti tisíc korun,“ říká instagramový influencer Jakub Černý (27), kterého sleduje dvacet šest tisíc uživatelů a Instagram dělá jen jako svůj koníček. Pevný honorář nemá ani Aki Votrubová. „Focení a psaní příspěvků je tvůrčí činnost, která vyžaduje čas a energii jako jakákoli jiná práce. Je tedy fér, aby byla patřičně ohodnocena. Často mi nezáleží jen na povaze obchodu, či výši finančního honoráře. Pro mě je také důležitý osobní přístup jednotlivců, se kterými jednám. Ten při mém rozhodování hraje velkou roli,“ vysvětluje.

Influencer musí umět i management

I firmy si pečlivě vybírají vlivné lidi, s nimiž spojí svou značku. Jsou také už ve většině případů rozhodnuti, zda preferují výměnný obchod nebo mají rozpočet na finanční odměny. Obecně platí, že menší společnosti mají zpravidla nízký rozpočet na reklamu a nemohou si dovolit placené příspěvky u lidí s velkým dosahem. Větší společnosti naopak vyhledávají vlivné „internetové lidi“ s nabídkou dlouhodobé spolupráce. Například jeden český e-shop s módou oslovil influencerky Dominiku Št´ovíčkovou, známou jako Mama Domisha, Kamilu Šiklovou či Anetu Chovanovou vystupující na internetu jako A.N.D.U.L.A. Všechny mají přes sto tisíc sledujících.


Jiřina Havlová
Jiřina Havlová
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Cestování, móda, víno a sarkasmus, to je moje.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.