Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Aplikace Hater lidi spojuje na základě jejich sdílené nenávisti. Jde o úpadek hodnot, míní psycholožka

Tradiční seznamování už lidi tolik netáhne. Důkazem je nová aplikace s názvem Hater. Díky ní se mohou její uživatelé seznámit na základě toho, co nesnášejí. Může to být prezident Donald Trump, selfie tyče, turisté v centru, nebo klidně tofu. Podle psycholožky však nejde zrovna o nejlepší cestu ke št´astnému partnerskému vztahu.

Po krátkém zamyšlení je člověk schopen sepsat několik věcí, ke kterým má averzi. Dušená mrkev, zarytí milovníci značky Apple nebo klidně předražené kafe. I tyto příklady lze nalézt v možnostech nové aplikace na seznamování Hater, která nese název po anglickém slově hate, neboli nenávist.

Myšlenka aplikace taková, že si lidé díky jejich společné nenávisti k určitým věcem mohou najít budoucího partnera. Její tvůrce Brendan Alper ji založil na základě sociologických studií, které se náklonností dvou lidí se sdílenou averzí zabývaly. Tyto studie totiž potvrzují, že i tímto způsobem se lidé seznamují a dávají dohromady. Je ale možné, aby byly páry št´astné díky věcem, které nenávidí?

Podle psycholožky Ludmily Kotoučkové jde o poměrně spornou věc, a to hned z několika důvodů: „Lidi by měla už od začátku vztahu spojovat nějaká pozitivní věc a ne negativní. Šance na dlouhodoběji spokojený partnerský život jsou totiž rozhodně větší,“ vysvětluje a dodává, že první schůzka lidí, kteří se seznámí přes tuto aplikaci, může vypadat tak, že se baví pouze o věcech, ke kterým mají odpor.

Je však otázkou, jaké emoce tento rozhovor vzbuzuje. Ti, kteří stojí o seznámení, totiž našli někoho, kdo má na mnoho věcí stejný názor jako oni. Jenže jde pouze o názory negativní. „Aplikace v podstatě neumožní zjistit, co mají lidé rádi. Já sice díky aplikaci Hater vím, že můj protějšek nemá rád jazz, ale nevím, zda upřednostňuje můj oblíbený folk nebo je to zarytý metalista,“ míní psycholožka.

Dominují negativa

Smajlící, kteří jsou v nabídce. Zdroj: aplikace Hater

Smajlící, kteří jsou v nabídce. Zdroj: aplikace Hater

Pro používání této aplikace je třeba založit si účet a poté už jen stačí vybrat svůj názor na věci, skutečnosti či osoby pomocí čtyř různě vypadajících smajlíků. Ty vyjadřují škálu emocí od nenávisti až k tomu, co mají uživatelé rádi. Rudě zabarvený mračící se smajlík značí nenávist. Naopak ten se srdíčky vyjadřuje oblíbenost. Zbylé dva, které jsou na výběr, říkají „tohle nemám rád“ a „tohle akceptuju“. Příkladem věcí, které lze ohodnit je třeba pomalá chůze, zlatokopky či mytí nádobí.

Jedním z uživatelů aplikace je student Petr Šinkora (24): „Zatím v Hateru vidím dobrý potenciál. Několikrát jsem zažil i v reálném životě, že jsem se s někým začal bavit na základě něčeho negativního, například při zpoždění vlaku. I nepozitivní téma může díky společné konverzaci načít něco pozitivního. Averzi, která by mne mohla s někým spojit beru jen jako odrazový můstek k běžným tématům,“ říká.

Nezdravé seznámení

Celý tento způsob seznamování však vidí Kotoučková jako nezdravý a navíc i jako úpadek hodnot: „Nejsem si jistá, že když pár spojují v podstatě jen negativní věci, najdou pak společná pozitivní témata na vzájemnou komunikaci. Nakonec by to mohlo vypadat i tak, že se spolu budou každý den utápět v negativních tématech a nakonec ani nebudou umět být spolu št´astní,“ vysvětluje.

Hater je zatím dostupný pro zařízení iOS, pro Android by měl být zpřístupněn na jaře. Nejvíce je však zatím využíván v Americe. „Otázkou zůstává, zda se s tímto způsobem seznamování ztotožní i česká populace, do které aplikace teprve pomalu proniká,“konstatuje Kotoučková a dodává, že negativa se ve vztahu dřív nebo později objeví sama, proto by jimi lidé dobrovolně neměli trávit čas hned od samého počátku seznámení.


Tereza Pořízková
Tereza Pořízková
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Mezi mé koníčky patří především sport, psaní, navštěvování kultury, tanec a cestování. Mám ráda přírodu a využívám ji jak k relaxu tak k zimním či letním sportům, jako jsou například jízda na kole, či lyžování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.