Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Lidé by si měli více vážit oblečení a brát ho jako vzácnost, říká Strnadová

Šárka Strnadová (25) vystudovala obor Textilní a oděvní návrhářství a přes dva roky navrhuje v pražském ateliéru vlastní kolekce. Skrze módu chce lidem ale předat víc než pouze kousek oblečení. Nesouhlasí totiž s prodejem tun oblečení, které se vyrábí v Asii. Podle ní by se lidé neměli oblékat do nekvalitních materiálů a měli by módou hlavně vyjadřovat svou osobnost. 

Je dobré řídit se módními trendy?

Některé trendy jsou v pořádku a je důležité lidem ukázat cestu. Ti se díky tomu alespoň trochu odváží a vychyluje je to od střídmosti v oblékání. Třeba tenisky k sukni jsou na scéně dlouho, ale mě to pořád baví a není to nevkusné. Chyba není v tom, že trendy a diktát módy existují. Je ale špatně, jak moc je všichni řeší. Lidé by se měli pouze inspirovat, protože kdyby diktát všichni brali doslova, tak se oblékají úplně stejně. Móda by měla být hlavně o konkrétní osobě. V tom je kouzlo.

Podle čeho se oblékáte vy?

Já jsem spíše zastánkyní minimalismu a záleží mi na udržitelnosti módy. Mám ve skříni pár kousků oblečení, třeba i několik let starých, ale snažím se je vždy různě kombinovat. Trendy se totiž vracejí. Proto mám také ráda secondhandy. V nich občas člověk objeví krásné a kvalitní kousky. Někdy si samozřejmě ale koupím něco od jiných návrhářů. Vyloženě pro sebe si oblečení totiž nešiji. Na sobě většinou spíše zkouším a nosím kousky z kolekce, které nejsou k prodeji. Zjišťuji tím hlavně, jak se chová materiál. Nenechávám se nikým ovlivňovat, ale dbám na to, aby mé oblečení vystihovalo mou osobnost a bylo kvalitní.

Co módu v současnosti nejvíce ovlivňuje?

Myslím si, že jsou to blogeři, hlavně z hlediska stylingu. Oni dostanou oblečení v rámci spolupráce a většinou ho oblékají jenom proto. Na fotkách ale vypadá dobře a tím určují, co se nosí. Lidé se snaží napodobit přesně to, co vidí na sociálních sítích. A potom samozřejmě módní domy hlavně v Paříži, Miláně a New Yorku určují trendy na dva roky dopředu. Spousta módních designérů se poté inspiruje přehlídkami a dělají kolekce podle nich.

Mou inspirací byla bojovnice

Také se inspirujete na přehlídkách?

Já je právě moc neřeším. Tento diktát módy je byznys a nemá pro mě velkou hodnotu. Za nejcennější vnímám to, když člověk vytvoří kolekci ze své inspirace a z pocitů. Já je dělám tak, jak to cítím a inspiruji se hlavně v lidech. Většinou si představuji konkrétní ženu nebo hrdinku. Například předloni byla mou inspirací postava bojovnice. Chtěla jsem, aby žena v oblečení něco vyzařovala, byla sexy a dodalo jí třeba sebevědomí.

Zajistí vám to originalitu?

Popravdě je těžké vymyslet něco originálního, protože trendy se opakují. Chvíli jsou hitem osmdesátá léta a poté devadesátá léta. Možná se vrátíme k dvacátým létům a třeba večerním šatům. V současnosti je proto móda spíše o inovaci. Návrhář vezme trend z minulosti a zkusí ho přetvořit podle sebe. Použije jiný materiál, ale stejně se přiblíží alespoň střihově. I já kolikrát napodobila nějaký styl, aniž bych chtěla. Originalita je hlavně v tom, že člověk vymyslí materiál, který ještě nikdo nepoužil. To je například různá generace viskózy nebo biologicky rozložitelné plasty.

Ocení lidé oblečení od návrhářů?

Myslím si, že se to zlepšuje. Lidé hlavně začínají řešit i to, že si raději koupí kvalitní kousek od návrhářů, než aby si pořídili pětkrát ročně tričko v obchodě. Kvalita oblečení z velkých řetězců se totiž pořád zhoršuje. To, že si člověk koupí něco u módního návrháře, nemá jenom hodnotu kvality, ale bere kousek, který si koupí jako vzácnost. Myslím si, že je úžasné mít k oblečení takový vztah. Dřív měly holky třeba jen patery šaty a podle mě to tak bylo správně. Oblečení bylo krásné a všichni si ho vážili, a to by se měli lidé znovu naučit.

Co vás motivuje k navrhování dalších kolekcí?

Pro mě byla v začátcích největší motivací negativní zkušenost. Po ukončení školy jsem začala pracovat pro obchod, který prodává „rychlou módu“. Viděla jsem tuny oblečení, které k nám chodily v balících a prodávaly se. Z většiny to byly věci ušité v Asii za šílených pracovních podmínek. Tam mi došlo, že to není cesta, kterou chci jít. Proto jsem chtěla jít prodávat své věci na lokální trh a zlepšit módu. Jsem Češka a chci vytvářet oblečení pro Čechy a z kvalitních materiálů bez zbytečné chemie. Chci dělat svou práci poctivě a ukázat, že má smysl. Důležité pro mě je lidem předat módou něco víc než pouze kousek ušitého oblečení.


Nikola Mrázková
Nikola Mrázková
VOŠP studuji třetím rokem. Každý semestr jsem si v Generaci20 mohla vyzkoušet jinou roli a tou čtvrtou je aktuálně mentorka našich nováčků. Většinou mě někde potkáte také s foťákem v ruce a moje záběry můžete najít i na generačním Instagramu, který mám na starosti. Ve volných chvílích se také kamarádím s Photoshopem a nikdy nepohrdnu dobrým kafem a dortem.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.