Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Zažít frontovou linii první světové války. Kamera snímku 1917 diváka vtáhne a nepustí

Válečné drama upoutá diváky tím, že vypadá natočené na první dobrou. Film od amerického režiséra Sama Mendese (54), který je inspirovaný příběhem jeho dědečka, v sobě ale ukrývá šedesát čtyři střihů. I přesto, že autoři snímku nedostali Oscara za nejlepší scénář, zlatou sošku si odnesli za nejlepší kameru, vizuální efekty a mix zvuku.

Režiséra Sama Mendese inspirovalo k natočení snímku 1917 vyprávění jeho dědečka Alfreda Mendese, který byl za 1. světové války britským poslem na frontě. Právě proto se režisér známých filmů, jako například Skyfall (2012) nebo Americká krása (1999), poprvé rozhodl chopit i role scénáristy a dostat do filmu prvky z předkova vyprávění. Scénář však není hlavním tahákem snímku. Dva desátníci musí zvládnout důležitou misi a dostat se od svého pluku k druhému. Rychlost, opatrnost a orientační smysl jedné dvojice ovlivní životy necelých dvou tisíc spojeneckých vojáků. Na cestě tak svádí nejen boj o přežití, ale i s časem.

Mendesův scénář příliš nemyslí na charakteristiku a psychologii postav. Téměř nic se o hlavních hrdinech nedozvídáme. Možná proto, že na to není v tak krátkém úseku čas. Do jejich duše můžeme nahlédnout pouze ve vypjatých situacích, kdy řeší otázky morálky, zdali pomoci nepříteli, nebo opustit mladou ženu s malou holčičkou. Ty jsou mimochodem jediné zástupkyně ženského pohlaví ve filmu. Možná právě kvůli slabému ději a téměř nulové stylizaci postav, získal snímek ocenění pouze v technických kategoriích.

Iluze jednoho záběru

Nejvíce diváka upoutá na snímku to, že vypadá jako by byl natočený na jeden záběr. Kameraman Rodger Deakins (70) uplatňuje kontinuální plynutí času, které bylo použito i v amerických filmech Birdman (2014) či Provaz (1948). Trik je v tom, že kamera mění svůj pohyb v závislosti na pohybu osob. Při běhu v zákopech se zdá, že sleduje vojáky a ve chvíli, kdy cítíme potřebu vidět obličeje herců, pouze hlavní hrdiny obejde. Téměř celý snímek tak tvoří dojem, že byl natočen na první pokus. Film se přitom skládá z celkem šedesáti čtyř záběrů, z nichž nejdelší má sedm minut. Snímky jsou na sebe napojené tak, aby divák střihy nezaznamenal. Pokud se ale budete soustředit pouze na střihy, minimálně dva objevíte.

K vytvoření iluze jednoho záběru pomáhá režisérovi i kameramanovi perfektně upravená skotská krajina, ve které se drama natáčelo. Snímek nabízí pohled na rozbahněná bitevní pole s mrtvými koňmi a zničeným tankem, úzké zákopy, opuštěnou farmu, tmavou důlní šachtu, hořící město nebo rozvířenou řeku s mrtvými vojáky. Z pohledu na hnijící těla běhá mráz po zádech. Tvůrci se totiž nebáli drsných záběrů. Za zmínku stojí scéna, kdy Schofield nevědomky sáhne rukou do hrudi mrtvole. Scénografové se ve filmu pokusili vytvořit podobnou krajinu tak, jak vypadala během bojů na začátku dvacátého století. Spolu s dynamickou kamerou dostává divák velmi silný zážitek, jakoby se právě topil v řece s hlavním hrdinou nebo se plazil na bitevním poli. Právě za vynikající kameru dostal film jednoho ze tří Oscarů.

I přesto, že film exceluje zejména po technické stránce, zaručeně dostane i ty, kteří nejsou fanoušky válečných dramat. Nejen proto, že je ve snímku naprostá absence bitev, ale i propracovanou scénografií. S hlavními hrdiny máte možnost prožít díky kontinuálnímu plynutí času a přesvědčivým hereckým výkonům, jedinečný a blízký zážitek z boje. Vtáhne vás do děje a nepustí do poslední vteřiny filmy. 

USA / Velká Británie, 2019, 119 min

Drama / Válečný

Režie: Sam Mendes

Kamera: Roger Deakins

Hrají: George MacKay, Dean-Charles Chapman, Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden, Adrian Scarborough, Anson Boon, Tommy French a další.


Jiřina Havlová
Jiřina Havlová
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Cestování, móda, víno a sarkasmus, to je moje.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.