Zajímavější výkon než DiCaprio předvedl Michael Fassbender, tvrdí filmový kritik Kamil Fila
Už několik měsíců trvá na sociálních sítích předhánění o nejvtipnější video či obrázek Leonarda DiCapria, který dychtivě touží po vysněném Oscarovi. DiCaprio nakonec svou sošku v letošním ročníku slavnostního ceremoniálu opravdu získal. Kvůli tomu mnoho lidí řeší, jestli je cena za roli Hugha Glasse ve snímku Revenant Zmrtvýchvstání oprávněná nebo jen vymodlená či dokonce „vydupaná“ veřejností. Filmový kritik Kamil Fila roli tlaku veřejnosti připouští: „Tohle je snad první případ, který má takovou virální podobu. Pro lidi je to obrovské téma, baví se nad tím a Akademie reaguje i na společenské požadavky.“
Fila se domnívá, že si Leonardo DiCaprio svého Oscara zasloužil, především ale jako ocenění dlouhodobých zásluh a práce. Z letošních nominací mu ale přijde zajímavější Michael Fassbender jako Steve Jobs ve stejnojmenném filmu. „Michael Fassbender se v té roli úplně ztratil. Diváci zapomněli na podobu opravdového Jobse a věřili, že Fassbender je právě jím. Ztratili obezřetnost a už to neposuzovali jako herecký výkon. U Revenanta si myslím, že pořád zůstává v jistém ohledu zvýrazněný fakt, že se koukáme na DiCapria, který předvádí velký výkon,“ říká Fila.
Také ale dodává, že DiCaprio měl svého Oscara získat už dávno. „Všichni očekávali, že dostane Oscara za Nespoutaného Djanga nebo Vlka z Wall street. To že za první film nebyl ani nominovaný a za druhý cenu nezískal, byla velká křivda,“ domnívá se Fila. Podle kritika je důvod této křivdy těžké pochopit a vztahuje se k tomu velmi složitý mechanismus, kde hraje roli rozhodování jednotlivců, kteří mají různé preference. Ocenění získají herci či filmy, které nemají extrémní výkyvy v bodování jednotlivých členů Akademie, ale u každého se drží kolem druhého nebo třetího místa. „Je to velmi komplikované systém. Sečte se počet hlasů, které jsou dané z mnoha důvodů a různě se to průměruje, přičemž na tom tratí filmy, které vyvolávají vyhraněné reakce“ vysvětluje Fila.
Česká stopa na vyhlášení
Sice se nejvíce mluví o vítězství Leonarda DiCapria, ale letošní Cena Akademie nabídla i jiné zajímavosti. V tomto ročníku si zasloužila svoji chvíli slávy i Česká republika, když získal Oscara Ennio Morricone za hudbu ke snímku Osm hrozných, kterou nahrál v Praze s Českým národním symfonickým orchestrem. Pro kritika byla překvapením výhra filmu Spotlight, který se v českých kinech objeví až začátkem dubna. „Potěšilo mě, že oddělili cenu za režii a film. Uznali režisérovi Alajandru Gonzálezu Iñárrituovi nejnáročnější výkon s organizací štábu v těžkých podmínkách při natáčení snímku Revenant. Také ale ocenili komorní psychologický film, i přesto, že není tak efektní,“ přiznává Fila.
Nečekaný výsledek pro Filu měla i kategorie nejlepší vizuální efekty, ve které zvítězil snímek Ex Machina. „Udivilo mě, že tuhle cenu nedostal žádný velký film jako Hvězdné války, ale poměrně malý snímek, ve kterém na sebe tolik ty triky neupozorňují. Jsou takové nenápadné a nejsou brány jako atrakce, ale jako součástí příběhu,“ dodává Fila. Největší úspěch ze všech nominovaných filmů měl však snímek Šílený Max, který získal šest sošek, především v technických kategoriích.