Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Western jako odraz politiky

Generace 20 byla návštěvníkem přednášky Politika a popkultura v 60. letech: případ eurowesternu. V rámci Týdne vědy a techniky profesorka Svatava Raková z Historického ústavu Akademie Věd ČR hovořila o tom, jak moc ovlivňuje politika film. Mají tedy v sobě westernové filmy mnohem víc než jen hrdiny a zločince?

Film dokáže určitým způsobem měnit naše představy o okolním světě. Například německé historické filmy natáčené v době, kdy byl u moci Hitler, měly za úkol udržet národ pohromadě. „Ukazovaly lidem, že život, který vidí v kině, je opravdový. Přiměly diváky nemyslet na to, co se děje za zdmi kinosálu,“ říká profesorka Raková.

Joe zesměšňuje prezidenty

Profesorka Svatava Raková na své přednášce. Foto: Šárka Prágrová

Americké westerny, které se natáčely ve 30. letech, jsou poselstvím morálního vítězství, které spočívá v myšlence, že dobro vítězí nad zlem. Americké westernové filmy přestaly být hitem v době, kdy se v Hollywoodu začaly natáčet historické velkofilmy. V Evropě mezitím panovala krize kinematografie, protože po druhé světové válce nebyly náměty na příběhy, jež by oslovily velkou masu lidí.

Právě v tuto chvíli přichází eurowestern. Německá produkce začíná převádět na plátno knihy Karla Maye o indiánském hrdinovi Vinnetouovi. „Dokazuje tak světu, že Němci už nejsou tím národem, jímž byli za Hitlerovy diktatury,“ říká Raková. Stávají se opět mírumilovnými lidmi bez rasových předsudků, kteří znají rozdíl mezi dobrem a zlem. Ve filmu Vinnetou ale ještě nejsou vidět politické odkazy. Ty přicházejí až později.

Profesorka Raková tvrdí, že pro ideální příklad nemusíme chodit daleko. V roce 1964 natočil Oldřich Lipský westernovou parodii Limonádový Joe aneb Koňská opera. „Tento film, zesměšňující americké kovboje, je antikapitalistický a antiamerický. Už jen fakt, že Abrahama Lincolna a George Washingtona ukazuje v jedné scéně jako alkoholiky, mluví za vše,“ myslí si Raková

Kovboje střídají dělníci

V 60. letech lidé začínají kritizovat sociální poměry. Charakteristika eurowesternu se přesouvá do jiného prostoru. Nejčastějším prostředím pro filmování je revoluční Mexiko, kde se promítá souhlas s antikolonialismem. Mezi další charakteristiky eurowesternu se řadí antiamerikanismus a to kvůli válce ve Vietnamu. „Spolu s ní začínají lidé bojovat za lidská práva a ve filmu je kritizována vláda vyšší společnosti. Takovým westrnem je třeba Dolar mezi zubama, nebo Statečný Mohykán,“ říká profesorka.

„Po formální stránce jsou eurowesterny oproti americkým příliš kruté. Není zde jasné, kdo stojí na straně dobra a kdo na straně zla,“ upozorňuje Raková. Divák tedy charatery nemohl tak snadno identifikovat, a to ho přivádělo do rozpaků. Občas jsou v eurowesternu znatelné symboly katolicismu. Scénky se občas odehrávaly na hřbitovech a někdy také kovbojové umírali opřeni o kříž s prostřelenýma rukama. Přišla 70. léta a doba normalizace. Jak už sám název napovídá, pro kovboje v československých kinech nebylo místo.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.