Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Večírky, cigarety a selfie. Režisér Frič vytvořil novodobou verzi Fausta

Po jednadvaceti letech se na jeviště Stavovského divadla vrací činohra Faust. Představili ji režisér Jan Frič s dramaturgy Martou Ljubkovou a Janem Tošovským ve zcela odlišném zpracování. Moderní inscenaci Goethova románu uvedlo poprvé Národní divadlo 15. března.

Chtěl všechno, a tak upsal svoji duši ďáblu. Středověká legenda o J. G. Faustovi, jíž se německý básník a spisovatel Johann Wolfgang Goethe inspiroval, vypráví o učenci, který touží po skutečném poznání světa, jmění a uznání. Když si však uvědomí, že jeho vlastní síly nestačí, a že už je příliš starý, upíše svou duši ďáblu. Mefistofeles tak Fausta provází na jeho cestě plné hříchů. V případě, že Faust bude alespoň na okamžik ve svém životě spokojen, propadne jeho duše peklu. „Je to příběh o muži, který si uvědomil, že už půlku života prožil a promarnil. Začne mít strach z konce a snaží se s tím něco udělat,“ popisuje režisér Jan Frič. Podle něj je takové pojetí člověka zcela univerzální a dá se interpretovat i do dnešní doby.

Aby byl příběh lépe pochopitelný pro současné diváky, ztvárnili autoři Fausta novodobě za pomoci nekonečných večírků, cigaret a mobilních telefonů. Rekvizity, které herci užívají během představení, mají přiblížit divákům dnešní dobu. „Musíme mluvit takovým jazykem, aby tomu současný člověk rozuměl,“ říká Frič.

Kamion mužství 

Moderně pojaté zpracování Fausta se odráží především v kamionu, kterým se vydává Faust s Mefistofelem na dobrodružství napříč celým světem. Podle režiséra Friče kamion symbolizuje mužství. „Goethův román vidíme jako takový chlapecký příběh o muži středního věku a jeho tužbách. Člověk může svou božskou podstatu a nesmrtelnost realizovat tím, že plodí a rozmnožuje se. Z těchto důvodu jsme chtěli na jeviště dostat falický symbol, stylizované zobrazení mužského genitálu,“ vysvětluje Frič.

Ne nutně však musí diváci v kamionu vidět právě symbol mužství. Autoři chtěli tříbit fantazií lidí, a tak si mohou symbol interpretovat po svém. Někdo může v nákladním voze vidět třeba znázornění současné konzumní doby. Jiní ho zas mohou vnímat jako životní cestu. „V jízdě, na kterou se vydali Faust s Mefistofelem, jsem spatřil průběh života a jeho úseky. Symbol mužství jsem v tom ale neviděl,“ popisuje divák Alexey Fedorov (32).

Dalším soudobým prvkem v činohře je alternativní postava Hospodina. Bůh je zde vyobrazen jako nedávno zesnulý fyzik Stephen Hawking. Autoři jej chtěli ukázat jako zesláblou bytost, jelikož v ní věří čím dál méně lidí. Upsání duši ďáblu stvrzují hlavní hrdinové příběhu selfie fotkou. „Chtěli jsme stvrzení smlouvy, kterou Faust upisuje svou duši Mefistofelovi, pojmout moderně a zároveň to vzít přes pověru indiánských domorodců,“ vypráví Frič. Některé indiánské kmeny totiž věří, že fotografie kradou lidskou duši.

Aktualizace Goethova díla

Goethe pracoval na svém románu s přestávkami skoro celý svůj život. První díl knihy byl publikovaný v roce 1808, druhý až v roce 1832 po smrti autora. Autoři nové úpravy zpracovali oba díly knihy, což v divadelních inscenacích nebývá běžné. „První díl je tradiční mýtus o Faustovi, který se často uvádí na divadle. Druhý díl je spíše Goethův filosofický román, který nemá tak jasný děj a tudíž není ani divácky vděčný. Druhou část tak u nás moc lidí nezná. Chtěli jsme ji proto blíže představit,“ vysvětluje Frič. Do hlavní role Fausta obsadili autoři inscenace herce Martina Pechláta. Jeho ďábelského průvodce Mefistofela hraje Saša Rašilov.

Originální veršovanou tragédii přeložil z německého jazyka Radek Malý (40) na míru nové inscenaci. Překladatel text podle potřeby zjednodušoval. Hlavní podstatu se však snažil zachovat tak, aby se co nejvíce blížila originálu Goethova Fausta. „Je to jakási mozaika z Fausta, která se snaží zachytit podstatu příběhu,“ říká Malý. Na české divadelní scéně s touto tragédií v minulosti pracoval režisér Otomar Krejča, který uvedl Fausta ve Stavovském divadle v roce 1997.


Anna Lacinnikova
Anna Lacinnikova
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Studuji zaměření Autorská žurnalistika a v Generaci 20 působím třetí semestr. Ve volném čase ráda čtu a sleduji akční filmy od Marvel Studios.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.