Středoškoláci chtějí více současné literatury v maturitní četbě
Studenti posledních ročníků středních škol se před maturitou musí rozhodnout pro dvacet knih ze zadaných seznamů k státní části zkoušky. Obvykle kánony obsahují zhruba 150 titulů. Maturanti mívají velký výběr například z děl romantismu či realismu, v seznamech se typicky objevuje Hugův Chrám matky boží v Paříži či Povídky malostranské od Nerudy. Pokud se ale jedná o autory tvořící v posledních padesáti letech, nabídka bývá strohá, ať už tuzemských či zahraničních knih. Seznamy obvykle nabízejí Vieweghova Báječná léta pod psa nebo Sophiinu volbu od Styrona.
„V seznamu je většina takové té zaryté klasiky, žádná inovace,“ říká Ivana Knížková, studentka posledního ročníku Gymnázia Václava Beneše Třebízského Slaný. „Co se týče české literatury dvacátého a dvacátého prvního století, máme na výběr asi jen z dvaadvaceti děl, ale z posledních padesáti let tu není téměř nic,“ popisuje maturantka Julie Wočadlová z Gymnázia Luďka Pika v Plzni. Knížková by ve výběru ocenila například současného japonského spisovatele Haruki Murakamiho, známého knihami Norské dřevo či Kronika ptáčka na klíček.
Co škola, to jiný výběr
Problém může být v tom, že každá škola si svůj kánon literatury sestavuje sama. Někteří studenti tak mohou ke státní maturitě dorazit například s oblíbeným Tolkienem, jiní tu možnost nemají. „Při výběru musíme dávat zřetel na to, aby tam byly knihy ze všech historických období a všech žánrů,“ říká o sestavování seznamu literatury profesorka gymnázia ve Slaném Vladislava Marešová.
Přístup však může být individuálnější, než se zdá. „Je potřeba, aby tam byly knihy pro studenty, kteří moc nečtou, ale zároveň pro ty, které literatura více zajímá – takhle jsme například pro jednu studentku do seznamu doplnili básně Morgensterna,“ dodává.
Větší možnosti u profilové zkoušky
Maturita se v současnosti skládá ze společné státní části, kde mají studenti češtinu povinnou, a profilových zkoušek, které si každá škola připravuje sama. Pokud studenty baví číst, mohou jednu ze školních zkoušek splnit další češtinou. Ta bývá zaměřena na dějiny literatury, kde nejsou studenti vázáni žádným kánonem.
Řešením nespokojenosti studentů může být dle Marešové právě profilová maturita z českého jazyka. „My v seznamu ke státní zkoušce třeba nemáme fantasy, ale když si žák vytáhne u profilové maturity otázku na současnou literaturu, může klidně mluvit o tomhle žánru,“ říká Marešová. Ne všechny školy však vedle státní zkoušky z českého jazyka nabízejí i její profilovou část.