Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Sto stran navíc i ukázky chyb. Dočekalové Tvůrčí psaní pro každého se dočkalo aktualizovaného vydání

Jak se naučit psát a je to vůbec možné? I na tyto otázky odpovídá kniha Tvůrčí psaní pro každého, která se po deseti letech dočkala aktualizovaného vydání s více cvičeními i příklady chyb. Autorka Markéta Dočekalová kvůli její realizaci dokonce založila vlastní nakladatelství vedle své literární agentury Mám talent. Garantem odborné kvality učebnice, jež se dočkala rozšíření i nové obálky, se stala Vyšší odborná škola publicistiky.

Atraktivnější obálka a více než 100 stran navíc. Tak vypadá rozšířená učebnice Tvůrčí psaní pro každého, která se vrací na trh po deseti letech od původního vydání. Její autorka Markéta Dočekalová vede v tomto oboru kurzy již šestnáct let a od roku 2012 vlastní literární agenturu Mám talent, která pomáhá začínajícím autorům, poskytuje odborné posudky k jejich textům a dostává nová díla na trh.

Práci na obnovení vlastní učebnice tvůrčího psaní, popsala autorka 19. října na křtu knihy: „Začala jsem do starého vydání přidávat nové zkušenosti, protože za těch deset let od napsání mi prošlo pod rukama mnoho dalších textů. Doplnila jsem cvičení, staré příklady vyměnila za nové, přidala další tipy a najednou má kniha o 110 stran více.“ V závěru publikace je otištěn například i etický kodex novináře či sedmero práv novináře.

Dílo vždy v každé kapitole obsahuje správné příklady, na jejím konci jsou pak cvičení, ve kterých má čtenář určit, co je špatně. V kapitole o fejetonu například autorka říká, že má tento žánr směřovat od konkrétního k obecnému nebo opačně. Zveřejňuje zde příklad textu o cestovní horečce, který dokládá právě konkrétnost. „Tento fejeton by měl končit něčím obecným. Tématem bylo nalezení léku na cestovní horečku, a proto by se také přesně tímto měl uzavřít, správně tedy radou, která horečku vyléčí,“ vysvětluje autorka v klíči. Dodává také, že je nesprávné začínat každou druhou větu spojkou či nadměrně používat ukazovací zájmena.

Nová kniha i nakladatelství

Aby mohla Dočekalová novou verzi učebnice vůbec vydat, založila vedle své literární agentury i stejnojmenné nakladatelství Mám talent. Původní vydání knihy totiž uvedlo na trh nakladatelství Grada Publishing, které již nyní o knihu nemělo zájem. „První verze před deseti lety byla risk, ani se nevědělo, zda o takovou učebnici bude vůbec zájem. Nakonec byla beznadějně vyprodaná,“ uvedla Dočekalová na křtu. Na další spolupráci se však podle svých slov s nakladatelem nedomluvila, protože se mu zdálo, že kniha je na trhu už dlouho. Dočekalová se proto rozhodla, že aktualizovanou učebnici vydá vlastním nákladem. „Řekla jsem si, proč mám být na někom závislá? Pak jsem s hrůzou zjistila, že to vlastně celé můžu zrealizovat sama, protože ve své agentuře mám tým šikovných lidí,“ smála se na křtu Dočekalová.

Z počátku se totiž autorka vydání obávala, protože je daleko obtížnější knihu celou vyrobit než jen odevzdat rukopis nakladateli. Kolegové z agentury Mám talent, kterou po prvních dvou letech fungování Dočekalová převzala od nakladatelství Euromedia Group, jí však pomohli s grafikou a tiskem, a tak je kniha od října v prodeji. Tvůrčí psaní pro každého má i svého garanta odborné kvality – Vyšší odbornou školu publicistiky (VOŠP). „Z mého kantorského pohledu je kniha opravdu metodická a praktická. Tohle vydání je navíc zajímavé v tom, že vedle spousty příkladů obsahuje i zkažené texty a ukázky chyb,“ popsal na křtu ředitel školy Petr Uherka. Vysvětlil tak, proč VOŠP vůbec poprvé svým jménem zaručuje odbornou kvalitu učebnice.


Nikola Sedloňová
Nikola Sedloňová
Mám ráda kulturu, především literaturu a divadlo. Aktivně se věnuji hudbě, zpívám v komorním sboru a hraji na příčnou flétnu. V Generaci 20 jsem působila dva a půl roku, přispívala jsem do všech rubrik vyjma sportu. Během posledního semestru jsem byla šéfredaktorkou tohoto magazínu.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.