Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Seriál Koruna popouští uzdu fantazii. V soukromí postav se vyžívá skoro jako bulvár

Čtvrtá řada seriálu Koruna, kterou streamovací platforma Netflix uvedla 15. listopadu, mapuje především životy tří žen, které ovlivnily britské i světové dějiny druhé poloviny 20. století. Podobně jako v předchozích sériích scenárista Peter Morgan sice pracuje s historickými fakty, ty však kombinuje se smyšlenými pasážemi. Proto by měl divák brát mnohé scény s rezervou.

Nejnovější desetidílná řada seriálu Koruna se stejně jako ty předchozí soustředí převážně na život Alžběty II., anglické královny. Tentokrát se soustředí na časový úsek mezi lety 1977 až 1990, tedy počátek vztahu princezny Diany s princem Charlesem a většinu období úřadování premiérky Margaret Thatcherové. Diváka rovněž seznamuje s klíčovými událostmi britských dějin, jako je válka o Falklandy nebo ekonomický nátlak a následné zrušení apartheidu v Jihoafrické republice.

Scenáristé podřizují realitu fikci

Stejně jako v předchozích sériích se tvůrci zaměřují na divácky atraktivní pohled do soukromého života královské rodiny. Na úkor reality ho ale postavili na fikci a senzaci. Hlavní autor scénáře Peter Morgan nešetřil fantazií třeba v případě rozhovorů Alžběty II. s Thatcherovou. Proto by je divák rozhodně neměl brát vážně. Z audiencí premiérů u královny se totiž nepořizují žádné záznamy a sama panovnice o jejich obsahu musí zachovávat mlčenlivost. 

Buckinghamský palác podle serveru The Independent odmítl na seriálu spolupracovat, na některé otázky si tak tvůrci museli odpovědět sami. To se však nezamlouvá lidem blízkým monarchům. Čtvrtou sérii Koruny kritizoval například bratr princezny Diany Charles Spencer: „Lidé si neuvědomují, že jde o fikci. Má sice reálný základ, není to však historický dokument, za nějž ho považují třeba v Americe.“ Britský ministr kultury Oliver Dowden chce dokonce požádat společnost Netflix, aby u seriálu uvedla, že je podstatná část děje smyšlená. Podle platformy na to ale není třeba upozorňovat, protože je seriál prezentovaný jako drama.

Upozornit na fantazii by nebylo od věci například u epizody s názvem 48:1. O neobjasněných událostech ohledně vlivu královny na uvalení sankcí na Jihoafrickou republiku pojednává tak, jako by byly pravdivé. Divák tak může dojít k závěru, že situace, která v roce 1986 málem vedla k ústavní krizi, kopíruje skutečnost. Královna je však naprosto apolitickou osobou, které nepřísluší nabízet své názory ani premiérům, ani veřejnosti. Koruna ale událost podává tak, že zdrojem veškerého tlaku byla sama královna a díky ní nakonec Thatcherová přistoupila k ekonomickým signálům, které vedly ke zrušení apartheidu.

Podobně na tom jsou scény ze soukromí Charlese a Diany. Rozhovor po jejich zásnubách, nebo cesta napříč Austrálií, z nichž se dají dohledat televizní záznamy, sice i v seriálu odpovídají skutečnosti, ale zbytek je zcela smyšlený. Například realitu prvního setkání budoucích manželů Morgan dramatizuje. Jak sama princezna líčí v dokumentu Diana osobně, když se s Charlesem poprvé jako šestnáctiletá setkala, byla nenamalovaná, trochu tlustá, ale hlučná, což se Charlesovi líbilo. Nikde se však nezmiňuje o tom, že by za ním dolézala v převleku stromu, jak ukazuje Koruna.

Ústřední postavou celého seriálu je britská královna Alžběta II. (Olivie Colmanová), po jejímž boku se často objevuje i její manžel princ Philip (Tobias Menzies). Zdroj: YouTube.com

Margaret opět nemá pokoj

Seriál se také nevyhýbá senzacechtivým scénám. Už v předchozích řadách se tvůrci „št´ourali“ v milostných pletkách princezny Margaret a jednu z nich opět vynesli na povrch v epizodě Dědičné nástupnictví, i když tentokrát neznamenala takový skandál. Přestože se členové královské rodiny na veřejnosti chovají odměřeně, na Netflixu sestra Alžběty II. skotačí a flirtuje se svým milencem Derekem Jenningsem. Stejně tak je malá pravděpodobnost, že by Thatcherová na lov s Alžbětou II. vyrazila v lodičkách a kostýmku a musela by tak čelit jejím pohrdavým pohledům. Scény tohoto typu představují pro královskou rodinu značnou újmu. Její členové se snaží udržovat svou morální pozici, aby mohli jít příkladem britským občanům, což jim teď seriál ztížil. 

Zatím poslední série Koruny divákům sice nabízí pozoruhodný obraz jedné éry britských dějin, ale pokud se chtějí dozvědět důvěryhodný příběh monarchie ze druhé poloviny 20. století, neměli by to čekat od Koruny. Jde hlavně o celkem deset hodin dobře napsané fikce ztvárněné působivými hereckými výkony. Například Emma Corrinová napodobuje Dianu svým vzhledem i hereckými schopnostmi natolik uvěřitelně, že divákům dává iluzi, že princezna z Walesu ožila. Naopak herečka Gillian Andersonová v roli Thatcherové občas působí, jako kdyby mlela z posledního. Alžbětu II. tentokrát ztvárnila Olivie Colmanová. Tvůrci se tak oproti předchozím řadám konečně přiblížili reálnému vzhledu královny. Herce totiž průběžně mění, aby jejich obraz odpovídal věku postav v různých dobách.


Sofie Krýžová
Sofie Krýžová
Studuji ve třetím ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze. V Generaci 20 působím již pátý semestr. Mimo studium se věnuji například běhu, miluju cestování, čtení a nepohrdnu dobrou kávou.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.