Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Sehnat vstupenky do divadla je snazší než kdy dřív. Za oponou ale vyvolává starosti malý zájem

Během současné pandemie covidu-19 se může každý bez větších problémů dostat na představení pražských scén. Pro samotná divadla ale volné vstupenky znamenají prázdná místa i tam, kde bývá běžně vyprodáno. Více se ale divadelníci bojí dalšího plošného uzavření. Nejen kvůli financím, ale i kvůli ztrátě kontaktu s publikem.

Divadelní fanoušek Jiří Novák (35) díky koronavirové krizi viděl hned několik inscenací, které bývají běžně vyprodané měsíce dopředu. „Sleduji programy divadel a je teď poměrně snadné zajít na něco z Dejvického divadla nebo hity jako Lazarus v Komedii či Kytici v Národním. A plánuji zajít na další,” říká Novák.

I divačka Martina Blažková (41) se dostala do Dejvického divadla. Na rozdíl od Nováka ho navštívila poprvé. „Chtěla jsem se tam podívat už od uvedení jejich seriálu Čtvrtá hvězda na České televizi před šesti lety. Teď se konečně daly sehnat lístky. Byl to jedinečný zážitek,” uvádí Blažková.

Sály zející prázdnotou

Vstupenky jsou dostupnější především proto, že klesl nebo se zpomalil jejich prodej. „Jsme zvyklí na poměrně vysokou návštěvnost. Teď ve druhé vlně je ale situace o dost horší. Zatímco březnový blok Memories of Fools Cirku La Putyka byl vyprodán, zářijový blok stejného představení jsme dokázali prodat jen ze zhruba 60 procent,” popisuje situaci Zuzana Hošková (39) z marketingového oddělení divadla Jatka78. Podle Hoškové se také změnilo nákupní chování diváků, kteří nyní kupují lístky často až v den akce. 

S tím má zkušenost i návštěvník Novák. „Od začátku sezóny jsem byl na šestnácti inscenacích a jen dvakrát se mi stalo, že bylo vyprodáno. Občas bylo na jevišti dokonce víc lidí než v hledišti,” popisuje Novák.

O něco pozitivnější je stav v Dejvickém divadle. Tam se podle dramaturgyně Evy Sukové (59) návštěvnost příliš nezměnila. „Vstupenky se ale prodávají pomaleji. Běžně jsou rozebrané během jednoho dne, nyní je můžete koupit i několik dní po zahájení prodeje,” říká Suková.

Strach z dalších restrikcí

Herci se nejvíc bojí opětovných omezení nebo úplného uzavření. Jatka78 i Dejvické divadlo jsou sice financovány z několika zdrojů jako jsou granty či sponzoring, tržby ze vstupenek ale stále tvoří významnou část jejich rozpočtu. V případě Jatek78 jde dokonce o 70 procent. Podle Sukové je to zhruba 40 procent. „Pokud se nebude hrát, budeme mít finanční problémy. My situaci snad ustojíme, ale menší scény by mohly skončit,” dodává Suková.

Financování ale není jediná potíž, která vyplývá z uzavřených sálů. Důležitý je pro herce i pravidelný kontakt s publikem, o který by tím přišli. Hošková i Suková se shodují, že živé reakce v sále jsou významnou psychickou podporou, o kterou při on-line přenosech přijdou, ačkoli se na ně může dívat mnohonásobně víc lidí. 

Podpora věrných fanoušků

I přes menší zájem nechystají zmiňovaná divadla slevy či speciální akce. Stále se ale najde spousta návštěvníků, která scény ráda podpoří. „Nemám problém zaplatit za vstupenku plnou cenu, v současné době to beru jako podporu kultury,” říká Novák.

Na takový typ diváka se spoléhají Jatka78, které se podle Hoškové nechtějí prezentovat jako „divadlo slev“. „Vznikli jsem za obrovské podpory fanoušků a věříme, že nás podrží i v této těžké době,“ vysvětluje Hošková.


Jakub Kunc
Jakub Kunc
Jsem studentem třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Baví mě čtení v podstatě čehokoli, kultura a věda.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.